Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installert minne 6GB, 4GB kan brukes.

Anbefalte innlegg

Jeg har installert nytt hovedkort og installert windows 7 64bit

Etter jeg gjorde dette har jeg fått samme problem som en del andre har opplevd, bare noe av minnet kan brukes. Som overskriften sier, er 6GB installert, 4GB kan brukes. Jeg har egentlig 4 brikker med 2GB og det skal egentlig være 8GB installert.

Husker ikke hvor jeg fant det, men et sted stod det Virtuelt minne 8GB eller noe lignende.

Info om pc/hovedkort :

HOVEDKORT: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+

MINNE: 2.stk - Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,

PROSESSOR: AMD FX-6200 6-Core Processor

Hva er galt, om det finnes en løsning..Veldig gjerne skriv fremgangsmåten på en nybegynner måte. Er ikke erfaren når det kommer til dette :)

Takker på forhånd!

Endret av staticide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta ut cmosbatteriet på hovedkortet (for å resette bios), vent 30-40 sek og sett det inn igjen. Sett i alle rambrikkene og boot opp. Se hva bios sier da.

Når jeg resetter bios, og booter opp... Betyr det altså bare, starte maskinen på nytt etter jeg har tatt batteriet ut og inn. Ikke noe ny installering av OS ? Sorry for newbie tendensene mine btw :)

Lenke til kommentar

På main siden ofte i system information i CMOS-Settings står det hvor mye memory som er detektert.

Du må finne ut om det er cpu/minnekontroller/hovedkort , dvs hardwaren din som ikke detekterer all instatt ram eller ei.

Enkleste måte er å lese ut det i CMOS-Settings føre man begynner å se på OS.

Vises ikke alle 8GB (8388608 kbyte) i BIOS må du feilsøke på hardware.

Lenke til kommentar

På main siden ofte i system information i CMOS-Settings står det hvor mye memory som er detektert.

Du må finne ut om det er cpu/minnekontroller/hovedkort , dvs hardwaren din som ikke detekterer all instatt ram eller ei.

Enkleste måte er å lese ut det i CMOS-Settings føre man begynner å se på OS.

Vises ikke alle 8GB (8388608 kbyte) i BIOS må du feilsøke på hardware.

Hvordan er fremgangsmåten for å lese av dette i CMOS-settings?

Lenke til kommentar

Det burde stå på BIOS siden "Standard CMOS Features".

Også husk "Load Optimized BIOS Defaults" - ikke failsafe da dette disabler masse nødvendige ting.

Gir en tilbakemelding når jeg får sjekket dette ut, takk for hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...