rocknrolf77 Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Da var endelig tida kommet for å installere os på ssd. Lurte litt på hvordan jeg burde gjøre det med partisjonering. Vil det for.eks bli et stort ytelsestap ved å legge /var på en annen HDD? Tenkte litt sånn for å spare ssd'en å. Eller er det noe spesiellt oppsett som er bra? Ytelse er jo tross alt den største grunnen til å velge ssd. Men man vil jo gjerne å at ssd'en varer lengst mulig. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Hvis du har en noenlunde moderne SSD, altså en som er mindre enn 3 år gammel, så har det ikke noe for seg å prøve å "spare" den. Se bl.a på SSD-utholdenhetstesten til BAT her. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 8. april 2012 Forfatter Del Skrevet 8. april 2012 Takk, det ble bare vanlig install. Nå er det på tide å optimisere litt. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Hvis du skal sette opp mounting av disk osv. selv manuelt så trengs det noen spesielle flags for SSD. Du kan finne mer informasjon her. Om du bruker Ubuntu el.l. så tror jeg det skjer automatisk. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Verken noatime eller discard trengs, men de vil påvirke ytelse og (antagelig) levetid. Spørs om Ubuntu gjør det automatisk - jeg tror ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå