Gå til innhold

Annonserer EF-objektiv på Finn.no. Seriøs kjøper?

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt mitt EF 24 mm f/1,4L II USM ut for salg på Finn.no. Jeg fikk raskt et svar fra en som var interessert, men jeg ble litt usikker om han er seriøs.

Han skriver på engelsk og han skriver at han for tiden er "overseas" og at han derfor ikke kan komme for å se på objektivet. Han ønsker å sende pengene over PayPal. Jeg må da opprette en PayPal-konto og han la ved link for dette. Selvsagt vet jeg at jeg ikke skal bruke vedlagte linker til dette, men den går jo enkelt og greit til www.paypal.com, så jeg kan ikke utfra dette se at dette er noe svindelforsøk.

Han vil organisere et "pick up arrangement" etter at jeg har mottatt pengene inn på min PayPal-konto. Jeg stusser jo litt på at han stoler slik på meg: sende pengene først og så hente det…

Men er det noen mulighet for at jeg kan bli svindlet på denne måten? Jeg skal jo registrere meg på den ekte PayPal-linken (selv om han så vidt jeg kan se la ved link til den ekte). Jeg gir jo ikke fra meg noe objektiv før jeg ser jeg har fått inn pengene.

Han har også vist interesse ved å be om mange bilder av objektivet.

Er det bare jeg som er over-paranoid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lagt mitt EF 24 mm f/1,4L II USM ut for salg på Finn.no. Jeg fikk raskt et svar fra en som var interessert, men jeg ble litt usikker om han er seriøs.

Han skriver på engelsk og han skriver at han for tiden er "overseas" og at han derfor ikke kan komme for å se på objektivet. Han ønsker å sende pengene over PayPal. Jeg må da opprette en PayPal-konto og han la ved link for dette. Selvsagt vet jeg at jeg ikke skal bruke vedlagte linker til dette, men den går jo enkelt og greit til www.paypal.com, så jeg kan ikke utfra dette se at dette er noe svindelforsøk.

Han vil organisere et "pick up arrangement" etter at jeg har mottatt pengene inn på min PayPal-konto. Jeg stusser jo litt på at han stoler slik på meg: sende pengene først og så hente det…

Men er det noen mulighet for at jeg kan bli svindlet på denne måten? Jeg skal jo registrere meg på den ekte PayPal-linken (selv om han så vidt jeg kan se la ved link til den ekte). Jeg gir jo ikke fra meg noe objektiv før jeg ser jeg har fått inn pengene.

Han har også vist interesse ved å be om mange bilder av objektivet.

Er det bare jeg som er over-paranoid?

Du er ikke over-paraoid, dette høres ganske suspekt ut, man hører "ofte" om mye rart når det gjelder personer som er i "utlandet" og der ting må ordnes på "spesielle" måter.

Persolig så ville jeg være svært forsiktig med slike henvendelser.

Når det gjelder Paypal så har jeg goder erfaringer, men jeg har kun brukt denne tjenesten til å betale med og ikke til å motta penger.

På den annen side så er det kanskje ikke noen store problem HVIS du har fått pengene ut fra PayPal før du leverer fra deg objektivet. Så dette er noe som egentlig bare du kan vurdere, men hadde det vært meg så hadde jeg tenkt meg om både to og tre ganger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Scam, STYR UNNA! Han kommer nok til å sende deg en link som skjuler seg som paypal, og så tar dem penga dine...

Samme fremgangsmåte fikk jeg oppleve når jeg skulle selge sist på finn.no… Er du usikker kan du også kontakte finn, de finner ut om han har kontaktet andre samtidig og om det er svindel…

Men for all del, styr unna!! Det starta med paypal hos meg også, men så ønsket han en annen betalingsløsning...

• Liker 2
Lenke til kommentar

For all del ikke trykk på noen linker til Paypal som han sender deg. De er ofte linker til falske kopier av Paypal så hvis du logger deg inn får de brukernavn og passord til din virkelige Paypal. Eventuelt hvis du registrerer deg på en falsk Paypal side får han all info inkludert bankkort noe som er enda verre.

Så bør du stille deg et kritisk spørsmål hvorfor skulle en utlending ville kjøpe et objektiv fra Norge uten å ha sett det. Når det er antakeligvis mye billigere der en her i Norge?

Seriøse handler med fotoutstyr foregår på Foto.no Bruktmarked det er gratis å ha ute inntil 3 annonser avgangen. Der har man også et tilbakemelding system slik som på Ebay.

Finn.no er for folk som ikke har peiling eller vil lure andre som ikke har peiling til å betale overpris, synes jeg.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Ja, jeg ser nå at dette er svindelforsøk. Faktisk står det inne på Finn.no's sider advarsel om akkurat dette: utenlandsk "kjøper", sender først SMS (han gjorde dette), vil betale via PayPal.

Æsj, i ett døgn trodde jeg at jeg hadde solgt objektivet. Da jeg skrev startinnlegget i denne tråden, hadde jeg faktisk satt meg ned ved PC'en for å opprette en PayPal-konto....

Men så googlet jeg først på "paypal og svindel" og da dukket lignende historier opp (folk som har annonsert bilen på Finn og "kjøper" som skriver engelsk og vil betale via PayPal, IP-adresse registrert i Nigeria).

Men PayPal-linken han la ved var virkelig www.paypal.com. Ja ja, han hadde vel senere kommet med en annen betalingsmåte vil jeg tro.

Jeg har også lagt objektivet inne på Foto.no. Er det andre steder det anbefales å annonsere?

Lenke til kommentar

Han betaler deg via Paypal og når du har sendt objektivet avgårde, finner banken til person x ut at han i svindleren iNigeria har stjålet kort infoen til person x og vips så får du pengene trekt fra din konto. Da har du gitt bort et gratis objektiv.

Person x er en som har fått sitt kredittkort info stjålet.

Lenke til kommentar

Jeg har solgt fotoutstyr to ganger på Finn, og 90 % av det jeg har fått av respons er av typen du beskriver over. Søk på navn, nummer, e-post-adresse, osv, og så luker du ut tvilsomme kandidater. Ved å søke på f.eks. deres e-postadresse (hvis de oppgir denne) vil du fort se at de er aktive også på utenlandske salgssteder.

Det er forholdsvis enkelt å finne de ekte. Du googler navn/nummer, og du finner ut at de er personene de sier at de er, de bor der de sier de bor, de har Facebook-konto, osv.

På bruktmarkedet på Foto.no har jeg ikke opplevd annet enn ærlige henvendelser, så jeg vil anbefale deg å legge ut annonsen der også.

Edit. Det siste ser jeg at du har gjort. Det er sikkert litt stille nå i påska, så vær tålmodig.

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...