Gå til innhold

Linux sikkerhet!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter og jeg sliter. Finner ingen bra oppskrift på dette med linux web server og sikkerhet.

Jeg skal ha opp ett tekstbasert spill. Så det går jo i php, java, css og html.

Hva må jeg gjøre for å få en sikker server?

Mvh

Dinoinho.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å gi det noen stikkord på hvordan man har god sikkerhet på en server, men jeg kan prøve å gi deg et par tips ihvertfall.

• Gode passord som er genererte lange og har allslags tegn i seg
  • Varierte passord (ingenting må ha samme passord)
  • Ikke bruke root mer enn det absolutt nødvendigste, hverken i systemet eller i MySQL.
  • Slå av alle unødvendige tjenester og lukk alle ubrukte porter.
  • Separer MySQL til en annen server (om du virkelig skal gå inn for topp sikkerhet)
  • Installer anti-virus (ClamAV) uansett om det er Linux.
  • Ikke jobb på en server som er 'online' alltid koble av tjenester før du jobber med dem
  • Skriv god PHP- og Java-kode, og få all koden trippelsjekket før du implementerer den.
  • Bruk kun SSH om du ikke jobber direkte på maskinen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for supert svar.

En annen ting, får ikke til dette med ny superuser. Lest noe om at jeg burde deaktivere root user. Men får ikke til å få superuser på ny user.

Du kan bare sette et skikkelig langt og kryptisk passord på root, slik at du har root-brukeren i nødstilfeller. Om du absolutt vil gjøre brukeren til en superuser så må du legge dem til som en sudoer. Om en bruker er en sudoer, så kan den kjøre kommandoer som root ved å skrive 'sudo ', slik som f.eks 'sudo apt-get install firefox'. Men du må huske at en sudoer kan gjøre like mye skade som root.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for linkene.

dahuff, auto oppdatering vet jeg ikke om jeg får til. Noen av filene guiden viser til har ikke jeg.

Linux er trøblete.

Uansett hvilken guide jeg skal prøve, så er det noe i guiden som ikke vil funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...