Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har en tenåring rett til å låse døren på rommet sitt?

Anbefalte innlegg

En venn av meg som er 16 år har lenge vært plaget over sin mor som kommer inn på en liten "sjekking" annenhver halvtime sånn ca. for å se om han sitter for nærmt tv´en når han spiller osv.

Hun har truet han med å kaste han ut av huset, og at han må flytte til faren, fordi han låste døren 1 gang.

Det som jeg lurer på her er om en 16 år gammel gutt har rett/lov å låse døren for sine foreldre slik at de ikke braser inn og forstyrrer privatlivet hans?

Takker for alle nyttige svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Kjenner denne gutten selv, etter hva jeg har forstått så kommer de ikke til noe enighet, de bare krangler.

Lenke til kommentar

Alle har rett til ett privatliv. Gutten skal få lov til å dra til legen uten at foreldrene får vite noe som helst om det, hvorfor i helvete skulle han ikke få lov til å låse døren for å få litt privatliv?

Hva er den ''egentlige'' grunnen til at moren gjør slik? Har han hatt tidligere problemer med narkotika eller lignende?

• Liker 2
Lenke til kommentar

16 år gammel og får ikke låst rommet?....

Når får han skytt løs-skudd? personen må nesten snakke med morra i mine øyne, om jeg ALDRI fikk skytt løsskudd i den alderen, hadde jeg nok blitt så seksuelt frustrert at skolen og alt hadde gått i dass :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Juridisk sett har han krav på "omsut og omtanke" fra sine foreldre (jfr. barnelova § 30). Hva som ligger i dette begrepet er ganske ullent, men det å kaste ut eget barn hjemmefra vil trolig falle utenfor. Å kreve eller pålegge at barnet skal flytte til sin far er imidlertid ikke i seg selv problematisk.

Hvor mye privatliv et barn har krav på er opp til barnets foreldre. Det følger av barnelova § 31 at jo eldre barnet er, desto mer vekt skal legges på barnets egne meninger. Det er imidlertid ikke barnet som tar avgjørelsen - det er foreldrene. Barnet skal også få stadig større rett til å avgjøre ting selv etter barnelova § 33, men det er fortsatt foreldrene som avgjør når og hvor mye.

Et barn kan ikke utlede noen juridisk rett til å låse dører for å opprettholde sitt privatliv.

I alle tilfelle er jus og rettigheter det siste man bør trekke inn i familielivet, fordi harde, statiske, og generelle regler lett kommer i konflikt med den dynamiske interpersonelle hverdagen. I tillegg er barnet klart den svakere part i forhold til foreldrene når det gjelder rettslig tillagt myndighet, slik at å påberope seg jus og lov fort kan bli som å kaste stein på en stridsvogn.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man har vel egentlig ikke noe 'rett'' til å låse døren hjemme hos mor nei. Men en ting hjelper er å bli busted med en jente. Da blir fort til at begge foreldrene banker på etter det. Kan tenke meg den samme effekten for å onanere. Push it to the limit.

Lenke til kommentar

Siden han ikke driver med narkotika eller andre "farlige" ting, så synes jeg ikke at moren trenger å brase inn på rommet hver halvtime for å sjekke om gutten gjør noe alvorlig. Moren har en eller annen grunn veldig dårlig tillit til gutten, kanskje fordi gutten ikke klarer å passe på seg selv, og moren har utviklet et forhold der hun føler hun på beskytte sønnen for alt annet i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som jeg lurer på her er om en 16 år gammel gutt har rett/lov å låse døren for sine foreldre slik at de ikke braser inn og forstyrrer privatlivet hans?

personer over 12 år har samme rett på privatliv som voksne, dog har han ikke rett til å låse døren, men moren skal respektere hans privatliv. I teorien kan han dra sin mor/foreldre framfor kanfliktrådet med sin klage. En "mekler" fra Bufetat kan og være en løsning. Evt. bør kid'en SNAKKE med moren i en rolig behersket og moden måte, (noe som er så sinnsykt vanskelig når man som tenåring skal snakke med foreldrene sine :p).

Er mye infor om ting som dette på ung.no

-frank

PS: Han kan jo altids sitte å runke slik at moren kommer "ubelelig" inn på rommet, da tar hun garantert hintet. (min stefar gikk rett inn på rommet mitt når jeg var i 11-års alderen og jeg holdt på med litt "selvgratifisering", han kom aldri ubedt inn på rommet mitt igjen til jeg flyttet ut som 16-åring XD).

Lenke til kommentar

Som krikkert sier, dette er et problem som må løses uten å involvere juss. Hva med å ta en alvorsprat med mor, på et tidspunkt hvor det er høvelig? Altså når mor ikke er irritert/lignende fra før. Ha skrevet ned et manus med tingene som man vil få fram, og hvorfor. Forklare at når man er 16 år gammel så er det normalt å ha privatliv. Bruk det at du ikke røyker/drikker for det der er verdt, og eventuelt spørre mor hvorfor hun absolutt vil "sjekke innom" hele tiden. I mine øyne er det en selvfølge at man kan låse rommet sitt fra man er gammel nok til å låse seg ut igjen uten større om og men, og jeg synes dette er helt hårreisende.

Lenke til kommentar

Det er jo beklagelig at han ser seg nødt til å låse døren, i verste fall skjer det jo faktisk noe alvorlig mens døren er låst, f.eks. brann/hjerteinfarkt/anfall, hvor moren eller andre da ikke kan nå ham.

Uansett, jeg skal ikke virke helt psykolog her, men det første jeg tenkte da jeg leste førstepost var at hun er overdrevet overbeskyttende og redd for å sin sønns helse. At hun ikke vil han skal sitte for nærme tv'en har da ingenting med narkotikamisbruk e.l. å gjøre.

Er gutten det gjelder enebarn? Har moren mistet familiemedlemmer tidligere, eventuelt sett dem bli skadet på en eller annen måte? Kanskje jeg er skadet av film og litteratur, men jeg følte umiddelbart at moren kun virker redd for å miste sin sønn, eller at han skal bli skadet på noen måte.

Jeg synes ikke det er greit at en mor gjør slikt mot sin sønn når han er i den alderen, så her burde alle spørsmål stilles.

Som flere foreslår, vil jeg tro at en skikkelig samtale med moren er første steget på veien. Spørre henne rett og slett hvorfor hun sjekker så ofte, og forklare at det er ubehagelig. Herr Brun har mange fine punkter i sitt innlegg.

Lenke til kommentar

Man har ikke rett til å låse døren nei, så lenge han ikke eier huset har ikke han den retten. Men personlig synes jeg der er på grensen til barnemishandling å ikke gi tenåringer privatliv. Han trenger ikke nødvendigvis få låse døren, men hun må i det minste banke på først.

I tenårene er også da man begynner å bli voksen, om han ikke gjør noe gale men foreldrene stoler null og niks på han kan det skade han psykisk, man skal behandle tenåringer alt etter hvordan de oppfører seg sånn de lærer, ikke gi dem babybehandling uansett om de er snørrunger eller oppfører seg ordentlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...