Per69 Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 (endret) Heisann, Jeg prøver å lære meg å bruke utstyret mitt (7D+100-400L), og i den forbindelse prøver jeg nå å ta noen bilder av Saturn. Jeg får mye støy på bildene. Jeg har nettopp kjøpt LR4, men finner ikke noen stacking mulighet der. Her er et eksempel på hva jeg får med enkeltskudd håndholdt. Endret 6. april 2012 av Per69 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Du klarer deg muligens med langt billigere programvare. Hva med f.ex Imagestacker? Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 7. april 2012 Forfatter Del Skrevet 7. april 2012 (endret) Takker, har ikke fått prøvd det enda. Jeg har som sagt LR4 og i tillegg PSE10. Dessverre snakker Adobe om noe annet når de har tutorials om stacking, ser det ut som, men finnes det noen plugins eller noen måte å gjøre dette på i ett av disse programmene? Utrolig morsomt at man kan ta bilder av nokså fjerne objekt som Saturn med vanlig kamerautstyr. Lyset bruker 8.32 min fra Solen til Jorden. Til Saturn bruker det 79.5minutter, Så reflekteres det og reiser 71.18 minutter før det treffer linsen min. Lyset fra solen har altså reist i 151.68 minutter, dvs 2 timer og 31.68 minutter. Fasinerende. Legger ved et av nattens bilder. Her er ringene tydeligere. Dette skyldes kanskje fokus, men kan også være en effekt av atmosfæriske forhold. Endret 8. april 2012 av Per69 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 (endret) Stacking i LR-samanheng er kun eit hjelpemiddel for organisering av bileta, som lar deg stable bilete i «haugar». Til dømes om du har tatt bilete for eit panorama, so er det kanskje ikkje interessant å sjå alle enkeltbileta i panoramaet når du blar gjennom bileta. Då kan du stable alle bileta, og legge det samansydde panoet øvst i haugen, so ser du berre det. Kva spørsmålet ditt gjeld, so har eg aldri gjort slikt, men ut frå skildringa på nettsida kan LR/Enfuse i Photographer's Toolbox hjelpe. Endret 8. april 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 (endret) Det er flere programmer som lar deg stable eksponeringer av astronomiske objekter. Noen av de mest populære er Registax, CCDStack, AstroVideo, IRIS, ImagesPlus, AstroArt, Maxim DL, PixInsight og Nebulosity. De fleste av disse er imidlertid tiltenkt stjernetåker etc og ikke planeter. det beste for planeter er i følge mine kilder Registax. Endret 8. april 2012 av Aetius Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Interessant emne, abonnert... Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Interessant emne, abonnert... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå