Gå til innhold

Hvilket hybridkamera 3-4000?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter et hybridkamera til min mor som fyller rundt tall, men er usikker på hva jeg skal kjøpe. Pr. i dag har hun et olympus speilrefleks hun ikke er veldig fornøyd med. Det er rett og slett for tungvint å fikle med innstillingene, dårlig innendørs (treigt, dårlig lys etc) og er derfor på utkikk etter et mer kompakt Point and Shoot. Hun er og forblir amatør fotograf, så det enkle er ofte det beste i denne saken her.

Selv eier jeg et eldre Olympus PEN EPL-1 jeg er relativt godt fornøyd med, og jeg tenker noe i den duren.

Kameraet må være:

• Enkelt
  • Raskt (fokus er veldig viktig)
  • Relativt lyssterkt
  • Bildestabilisator
  • Enkle menyer

Rett og slett noe som passer for teknologisk døde tanter!

Hittil har jeg kikket litt på Nikon 1 J1 og Olympus EPM-1. Førstnevnte virker mest spennende, og tror dere den vil passe brukergruppen det er snakk om her?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke hvilkn modell hun har fra før, men har det ikke en full auto modus? Jeg ville ikke forventet at det skulle være spesielt mye enklere å få gode resultater med et av dagens hybridkameraer hvis ikke speilrefleksen er veldig gammel og/eller manger full auto innstilling.

Et annet spørsmål er hvorfor hun har speilrefleks i utgangspunktet, er det noe hun har valgt selv? Foretrekker\hun søker fremfor å bruke LCD-skjermen? Har hun prøvd å bruke bare LCD-skjerm som søker?

Du har jo et OLympus E-PL1, første skritt vil vel være å la henne prøve det hvis du ikke har gjort dt allerede. Liker hun ikke det liker hun neppe andre hybridkameraer heller hvis det er håndteringen det går på. Er størrelsen på E-PL1 et problem så er jo dagens modeller litt mindre, men du må nesten over på GF3 med X14-42 for å få det mye mindre, eventuelt vente på GF5.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er på utkikk etter et hybridkamera til min mor som fyller rundt tall, men er usikker på hva jeg skal kjøpe. Pr. i dag har hun et olympus speilrefleks hun ikke er veldig fornøyd med. Det er rett og slett for tungvint å fikle med innstillingene, dårlig innendørs (treigt, dårlig lys etc) og er derfor på utkikk etter et mer kompakt Point and Shoot. Hun er og forblir amatør fotograf, så det enkle er ofte det beste i denne saken her.

Selv eier jeg et eldre Olympus PEN EPL-1 jeg er relativt godt fornøyd med, og jeg tenker noe i den duren.

Kameraet må være:

• Enkelt
  • Raskt (fokus er veldig viktig)
  • Relativt lyssterkt
  • Bildestabilisator
  • Enkle menyer

Rett og slett noe som passer for teknologisk døde tanter!

Hittil har jeg kikket litt på Nikon 1 J1 og Olympus EPM-1. Førstnevnte virker mest spennende, og tror dere den vil passe brukergruppen det er snakk om her?

Takker for svar

Dersom hybrid er et absolutt must så ville jeg gått for E-PM1 m/ MZuiko 14-42! ;)

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med speilløse kameraer selv, men kjøpte et Sony Nex C3 som er på vei i posten. Har derfor lest en del om denne type kameraer i det siste og kom frem til at C3 var det beste for meg. Dette grunnet at det har stor bildebrikke (crop faktor på 1.5 i forhold til fullformat) som gir gode resultater i dårlig lys ved høy ISO. Det som solgte det for min del var peaking-modus som gjør det enkelt å bruke manuell fokus. Jeg bruker en del eldre objektiver fra andre merker med adapter som da ikke har autofokus.

Problemet med dette kameraet virker da å være at det er veldig få originale objektiver tilgjengelige, og at de få som er, ikke er spesielt gode. For meg tror jeg også det blir et problem ved at kameraet er dummet ned for å være enkelt i bruk. Blender-tall er erstattet med "background defocus" eller noe i den dur, for så å tilby en slider hvor man stiller inn som man vil ha det. Tror dette er bra for dem som ikke har interesse av å vite det tekniske som ligger bak, men jeg liker det ikke.

Olympus og Panasonic har flest objektiver tilgjengelige. Og Samsung ser ut til å ha noen gode alternativer også.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med speilløse kameraer selv, men kjøpte et Sony Nex C3 som er på vei i posten. Har derfor lest en del om denne type kameraer i det siste og kom frem til at C3 var det beste for meg. Dette grunnet at det har stor bildebrikke (crop faktor på 1.5 i forhold til fullformat) som gir gode resultater i dårlig lys ved høy ISO. Det som solgte det for min del var peaking-modus som gjør det enkelt å bruke manuell fokus. Jeg bruker en del eldre objektiver fra andre merker med adapter som da ikke har autofokus.

Problemet med dette kameraet virker da å være at det er veldig få originale objektiver tilgjengelige, og at de få som er, ikke er spesielt gode. For meg tror jeg også det blir et problem ved at kameraet er dummet ned for å være enkelt i bruk. Blender-tall er erstattet med "background defocus" eller noe i den dur, for så å tilby en slider hvor man stiller inn som man vil ha det. Tror dette er bra for dem som ikke har interesse av å vite det tekniske som ligger bak, men jeg liker det ikke.

Olympus og Panasonic har flest objektiver tilgjengelige. Og Samsung ser ut til å ha noen gode alternativer også.

Du har full PASM på sony Nex, så du får se blendertall, background defocus er i grønn modus....

Lenke til kommentar

Du har full PASM på sony Nex, så du får se blendertall, background defocus er i grønn modus....

Det var godt! Alle steder jeg har lest trekker frem dette med neddummingen, så det kommer ikke helt frem at det er mulig å bruke det helt manuelt. Da er jeg med ett enda mer sikker på at NEX er veien å gå (for meg). Skulle ikke forundre meg om en mor med rundt tall vil føle det samme:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...