theoverclocker Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Åssen skal jeg sette opp min wd 80gb hdd, 60gb deskstar, acer 20x brenner og en dvdspiller? Jeg har problemer med å brenne. Bruker nero 5.5 Lenke til kommentar
BBC Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Hovedregelen er at du plasserer cd-brenner og den enhet du brenner ifra, på hver sin IDE-kanal. I tilfelle du brenner mest fra harddisk til cd: Primary master: WD 80 GB Primary slave: IBM 60 GB Secondary master: Cd-brenner Secondary slave: dvd-rom I tilfelle du brenner mest fra dvd-rom til cd-brenner: Primary master: WD 80 GB Primary slave: dvd-rom Secondary master: cd-brenner Secondary slave: IBM 60 GB. Dessuten må du aktivere DMA på harddisker og cd-brenner/dvd-rom. Lenke til kommentar
esk Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Jeg vil fraråde å benytte hardisker og cd/dvd på samme kanal..(Kan skape masse uforutsett trøbbel). Ved kopiering fra cd til cd bør dette gjøres ved å lese inn på harddisken først. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Vel, JEG har en harddisk og en CD-enhet på hver IDE-ting... Funker fett, og har gjort det i et par år nå... Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Quote: On 2002-02-09 14:52, borre skrev:Primary master: WD 80 GBPrimary slave: dvd-romSecondary master: cd-brennerSecondary slave: IBM 60 GB. Dette er nok den beste setup'en skal du brenne fra cd til cd direkte. Men jeg vil anbefale denne løsningen: Primary master: WD 80 GB Primary slave: cd-brenner Secondary master: IBM 60 GB Secondary slave: dvd-rom Med dette oppsettet vil du kunne brenne problemfritt både fra ibm-disken og dvd-rom'en, samtidig som os-disken får stå i fred. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Hør på MortenH. Han er genial. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Quote: On 2002-02-09 15:10, the_ruthless skrev:Vel, JEG har en harddisk og en CD-enhet på hver IDE-ting... Funker fett, og har gjort det i et par år nå... Jeg her HD og brenner på samme kabel jeg.. og en DVD som Secondary Master.. funker [b[fett!![/b] Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Quote: GUS & SB Pro 2 bruker du windows 95/98, kanskje? hvordan funker gus'en der? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 d e bære å sette opp Brenner og cd/dvd på samme kabel.. null problemer med det.. veit om mange som har d. funke fett..:smile: Lenke til kommentar
bizarre Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Prøv å sett alle IDE enhetene på Cableselect. hilsen biZaRRe Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Bruker du ATA100 disker så ikke fest cd/dvd/cdr på dem! Risikerer å senke hastigheten. Om alle er på standard 40 ide kabler er det nok best å gjøre som en foreslo, sett dem på hver sin IDE.. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Quote: On 2002-02-09 14:45, theoverclocker skrev:Åssen skal jeg sette opp min wd 80gb hdd, 60gb deskstar, acer 20x brenner og en dvdspiller?Jeg har problemer med å brenne. Bruker nero 5.5 hmm, har ikke det HKet RAID? Da settet du opp sakene slik: IDE3(raid) : HD1 (bootdisk) IDE4(raid) : HD2 IDE1 : DVD eller brenner IDE2 : brenner eller DVD På den måten får du ingen slaver i systemet ditt. Harddiskene trenger ikke kjøre i raid selv om dem sitter på raid kontrolleren nemlig :smile: Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Til de som måtte lure på det samme uten å ha hovedkort med RAID eller andre former for ekstra (2+) IDE kontakter - slik jeg selv gjorde en gang -- så er det et alternativ som både løser eventuelle konflikter og samtidig gir deg mye raskere disker: Kjøp et Promise Ultra kontroller kort. (Koster 5-600 på Komplett) Kortet monteres i et PCI-spor, og har 2 ekstra "IDE"-kontakter som du kobler diskene på. De får da et forbedret cache-minne, og øker hastigheten ca. 40 %. I de to ordinære IDE kontaktene kan du da sette CD/DVD og brenner (som uansett ike får noe større fart enn DMA 2), uavhengig av hverandre som master på hver sin IDE-kanal. (Kontroller-kortet blir av hovedkortet oppfattet som et SCSI-element, og det er under dette du vil finne det igjen under Enhetsbehandling i CP. Du vil naturligvis heller ikke se diskene listet under IDE-enheter i BIOS.). [ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-02-15 22:40 ] Lenke til kommentar
Lord Pyrre Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 på et HK med 2 ide kanaler så ville jeg brukt brenneren som secondary master og den andre som slave på samme kabel og la hardiskene bare kjøre på samme kabel (IDE 1) dette er fordi at CD rommer/brennere er max ata 33 mens hardiskene er som regel ATA 100 ok og en CD rom vil sakke ned Hardisken. vet at der er programmer som vil ha CD rom'ene på hver sin kabel fordi at filosofien er at brenneren er den som har prioritet på IDE kanalen ogda bryr den seg fint lite om hva leseren gjør på under brennin "on the fly"(direkte fra cd til cd uten å gå til mellomlagring på harddisk) MEN ærlig talt, ALLE med respekt med seg selv gjør sine backup's med Clone CD og og bruker brenneren til å lese inn imaget siden brenneren alltid er den beste leseren du har. Nr du lager image så bruker du automatisk 2 stk idkanaler samtidig (med dette oppsettet) og du slipper å bekymre deg om buffer underrun som det så fint hette den gang brennerene ikke hadde burnproof/justlink ol. Hoved Kort Med Raid (4 IDE kanaler) Så er jeg enig med Anders Leipsland men husk å instalere driverene til raiden alle rede under inkjøringen av ("oppstartdiskettene")da slipper du en del problemer med fks.at windowsen er treg med å starte og slik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå