Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig feil i morsarv - noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger råd for å finne ut om det er gjort feil arveoppgjør etter mor.

Vi er tre barn og mor døde. Far ville skifte boet, i tilfelle han skulle gifte seg i fremtiden.

Hva har vi direkte krav på med tanke på morsarv? Jeg trodde først det var 50% av hele boet minus gjeld, men så leste jeg at det kune var 25% vi hadde rett på og far kunne sitte på 75% med skiftet bo?

Hvor mange prosent av boet har vi rett etter at gjeld er fratrukket?

Vi har nemlig motatt et merkelig beløp som ikke i det hele er korrekt i forhold til eiendeler og gjeld. Hvordan er det mulig? Er det noe man kan gjøre for å minimere beløpet maksimalt? Trodde livsarvinger hadde krav på det samme uansett i følge loven.

Takk for hjelpen. Trenger seriøst hjelp før jeg eventuelt tar kontakt med advokat for spørsmål. Anonym poster: 1742394211190609f750bf1ede6b96e9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først deler man ekteskapet som ved skilsmisse, med både eiendeler og gjeld, etter reglene i ekteskapsloven kapittel 15. Far eier jo halve ekteskapet (sånn cirka), dette skal han ikke måtte dele.

Deretter deler man mors del av ekteskapet. 25 % går til far (men aldri mindre enn 4G som er cirka 320k). Resten av formuen mor etterlater seg deler barna likt. Det er nettobeløp som skal fordeles, slik at dersom far påtar seg ansvaret for mors (del av) gjeld har han krav på at det settes av en sum som skal dekke denne gjelden.

På grunn av gjeldsbegrensningen og 4G-minstearv er det vanskelig å si noe om en prosentsats av arven barna har krav på. I et gjeldsfritt bo med 16G formue (~1,28mill) ville dere fått 25 % av arven hver (og 25 % til far). Prosentandelen deres synker selvsagt jo mindre arven er. Er arven 500k netto vil far få 320k som minstearv, og dere tre vil dele 180k.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter:

Kan jeg da få spørre deg om et eksempel:

Si viss det er følgende:

Hus: 5 mill

Fritidsbolig: 3 mill

Annen formue 500 000

Gjeld: 3 mill

Netto: 5,5.

Skal barna da motta 25% av 5,5 mill, delt på antall barn?

Om ikke, hvor mye skal barna motta i følge dette eksemplet i stedet? Fint om du kan forklare hvordan du tenker. Anonym poster: 1742394211190609f750bf1ede6b96e9

Lenke til kommentar

Verdier i ekteskapet:

Hus: 5 mill

Fritidsbolig: 3 mill

Annen formue 500 000

Brutto formue: 8,5 mill.

Gjeld: 3 mill

Netto: 5,5 mill.

La oss for enkelhets skyld anta at halvparten av dette tilhører mor, og halvparten far. Etter ekteskapsdelingen får vi da følgende resultat, som er mors boslodd. Dette er verdien av morsarven:

Brutto formue: 4,25 mill

Gjeld: 1,5 mill

Netto formue: 2,75 mill

Far tar ansvar for gjelda, og får avsatt 1,5 mill av brutto formue til å dekke dette. Gjenværende som skal deles er 2,75 mill.

Far har krav på 25 % eller 4G (største tall). 25 % er 0,6875 mill, større enn 4G. Far har altså krav på 0,6875 mill fra mors boslodd i tillegg til sin egen halvdel av ekteskapet.

Gjenværende rest, 2,0625 mill, skal deles likt mellom de tre søsken. Skulle bli en cirka 700k på hver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar. Det var nyttig å få dette belyst. Samtidig fikk jeg vondt for etter hva jeg kan se så har vi blitt snytt for store penger.

Derfor spør jeg deg igjen. Er det noen mulighet men kan "lure seg unda" å betale mindre morsarv en mann i praksis må i følge loven?

Vi var hos en adovkat å signerte papirene og jeg kan ikke forstå at det er mulig.

Faren min er ikke slik til vanlig. Alikevell skurrer utbetalingen vi fikk skikkelig. Selv når jeg regner på den måten du sier.

Igjen, er det noen mulighet for å "lure" seg unda her? I så fall, hvordan?

Om så, hvordan bør jeg gå frem? Vil helst ikke komme på kant med faren min pga dette, men rett skal hver rett. Han presiserte den gang vi tok oppgjøret at om vi ikke gjor det slik måtte vi begynne å selge ting. Hva som ligger i det er vanskelig for meg å si.

Jeg trodde alikevell at livsarvinger fikk det de har krav på uansett?

Er det noen jeg kan kontakte som gjør research rundt dette for meg, uten at jeg blir blandet inn?

Om det viser seg at han har drevet med noe feil/ulovelig, kan jeg lastet for det for å ikke ha sett det i sammenheng/avslørt han tidligere?

Jeg synes dette uansett er veldig vanskelig, siden detter er min far. Anonym poster: 1742394211190609f750bf1ede6b96e9

Lenke til kommentar

Uten å ha alle de eksakte tallene er det vanskelig å si noe som helst, TS. Men om du har vært hos advokat og skrevet under på papirer vet du kanskje hva som står i de papirene du har skrevet under på? Det er lov til å si nei til (deler av) arven, slik at man som faren din sier skal slippe å selge ting osv. Kanskje det er det dere har gjort?

Lenke til kommentar

Ser at du har fått mange gode råd allerede...

Ut i fra beskrivelsen din oppfatter jeg det slik at din far ikke har umiddelbare planer om å gifte seg på nytt eller bli samboer. I så fall bør du ta utgangspunkt i at din far rett til å sitte i uskifte livet ut, og kan litt forenklet "spise russisk kaviar og dra på årlige middelshavscruise" så lenge han lever og så lenge pengene rekker til. Først etterpå vil dere som livsarvinger ha rett på det som måtte være igjen av mors- og fars-arven. Poenget mitt er at jeg ikke ser noen grunn til at faren din skulle ha behov for å "lure til seg" noe han foreløpig har full rett til i henhold til arveloven. "Lure til seg" teorien skurrer videre av at dere faktisk har fått utbetalt en del av mor-arven, samtidig som din far kunne ha sittet i uskifte med hele mors-arven i lang tid fremover eller helt til sin egen død.

Hva er det da dere har skrevet under på, og hva er det dere har fått utbetalt? Det er det vanskelig for oss alle å svare på, her må du nesten se på teksten dere har underskrevet.

En mulighet (og nå gjetter jeg helt fritt):

• En erklæring at dere som arvinger godtar at din far også kan sitte i uskifte etter at han ev. blir samboer eller gifter seg på nytt. (Ref Ekteskapsloven § 8.)
  • Et delvis skifte (ref Arveloven § 24), dvs. at din far fremdeles sitter i uskiftet bo (f.eks i forhold til fast eiendom), men at det er foretatt et delvis skifte (f.eks ved at din mors kontant-formue er fordelt til livsarvingene).

Håper du får oppklart problemstillingen din, og at det løser seg til alles beste...

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...