Gå til innhold

Xbox One-kaféen

Anbefalte innlegg

Scanner etter nøkkelord? Hvordan vil dette fungere i praksis? Skal den høre på hva folk sier, registrere det og se om det passer til markedsføring? Misforstår jeg det du mente nå? Er ikke dette verdens mest tungvindte måte å drive markedsføring på? For det første vil alle brukerne hate de, og de taper store deler av markedet. For det andre er det ulovlig, de vil bli saksøkt til de går konkurs. For det tredje: det er veldig lite effektivt og krever enorme ressurser. ENORME. Tenk hvor mange ord som må scannes og analyseres? Pluss at mesteparten er jo bare bullshit likevel. Er ikke så mye interessant de får ut av det tror jeg. Ingen ting tilsier at dette er lønnsomt i det hele tatt. De vil tape penger på det.

Dette krever også tillatelse fra de som blir overvåket, med gigantiske kontrakter osv.

Det er ingen superhemmelig database som samler uinteressant info om folk.. Hvis det hadde vært det ville de nok blitt avslørt RIMELIG KJPT:

Facebook, Twitter, Google, Yahoo, osv gjør dette allerede i stor skala. Det er der de tjener pengene sine. Google leser mailen før brukeren gjør det.

Det eneste MS måtte gjort forskjellig er at de måtte "oversatt" fra audio til tekst.

Det legale er jo absolutt en viktig ting. I Europa er det ikke nok å ha et par linjer om det i EULA'en, men i USA er det kanskje det?

Jeg tar ikke sorgene på forskudd. Men mulighetene er der. MS har ikke svart konkret på et eneste spørsmål de har fått i etterkant av showet forrige uke. Jeg har veldig lav tillit til MS, derfor blir jeg ikke overrasket om ett eller fler av spørsmålene har negativt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo en stor forskjell på å registrere klikk på nettet, og det å filme/ta opp privatpersoners samtaler uten at de vet det.

Og hvordan skjer det i praksis? Er det Xboxen som skal oversette ordene dine til tekst? Krever ikke det isåfall utrolig høyt kunstig intelligens? Vil den forstå alle dialekter og alle språk? Eller skal det gjøres manuelt av folk? Hvor mange timer med opptak er det ikke som skal analyseres? Isåfall kreves det et stort antall ansatte til å gjøre det. Og hvordan sorteres de ulike "utsagnene"? Skal det gjøres av maskin? Vil ikke feilmarginen her være enormt stor? Og det blir helt umulig å holde det hemmelig, for de som mener MS skal gjøre dette i det skjulte.

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

Kinect skal scanne fjeset til folk, og man registreres på konsollen, var det ikke slik? Dette kan hjelpe de med å vise reklame rettet mot f.eks menn eller kvinner, avhengig av hvem som er i rommet. Masse slike småting.

Det jeg snakker om er de som mener at kinecten skal brukes til opptak av deg, slik at det du sier kan brukes til markedsanalyser. Det er DET jeg mener er høyst usannsynlig.

Lenke til kommentar

Det jeg snakker om er de som mener at kinecten skal brukes til opptak av deg, slik at det du sier kan brukes til markedsanalyser. Det er DET jeg mener er høyst usannsynlig.

Hvorfor det? Stemmegjenkjenningssoftware begynner å bli ganske bra. Se på Siri eller tilsvarende software i windows. Skjønner dog bare engelsk, men klarer ofte selv grove aksenter. Ikke noe problem å oversette tale til tekst. Vil nok også kunne oppfatte at man snakker om "xbox" eller "playstation" selv om samtalen forgår på norsk eller hva det skal være.

Les gjerne litt om machine learning også. Litt feilmargin vil det jo være, men det er jo i det store og det hele ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Stemmegjenkjenningssoftware begynner å bli ganske bra. Se på Siri eller tilsvarende software i windows. Skjønner dog bare engelsk, men klarer ofte selv grove aksenter. Ikke noe problem å oversette tale til tekst. Vil nok også kunne oppfatte at man snakker om "xbox" eller "playstation" selv om samtalen forgår på norsk eller hva det skal være.

Les gjerne litt om machine learning også. Litt feilmargin vil det jo være, men det er jo i det store og det hele ikke så farlig.

vil ikke dette kreve mye maskinvare av Xboxen? Og vil ikke dette bli avslørt med en gang? Det finnes da nok Xbox-pessimister som gledelig vil dedikere hverdagen sin til å avsløre dette.

Og blir det ikke egentlig bare surr? Hvordan skal den forstå hva som er relevante samtaler og ikke? Det blir pratet så mye at skal den tolke alt man sier og oversette det blir det ekstremt mye data å gå igjennom. Alt dette er mye mer tid- og ressurskrevende enn hva som er lønnsomt vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Du må nok godta en EULA først uansett, og gjør du ikke det får du ikke brukt konsollen. Nå har jo media også spekulert at hele Kinect-opplegget på Xbox One faktisk kommer til å bli ulovlig i mesteparten av Europa. Har jo allerede blitt tatt opp i f.eks Tyskland.

Lenke til kommentar

vil ikke dette kreve mye maskinvare av Xboxen? Og vil ikke dette bli avslørt med en gang? Det finnes da nok Xbox-pessimister som gledelig vil dedikere hverdagen sin til å avsløre dette.

Og blir det ikke egentlig bare surr? Hvordan skal den forstå hva som er relevante samtaler og ikke? Det blir pratet så mye at skal den tolke alt man sier og oversette det blir det ekstremt mye data å gå igjennom. Alt dette er mye mer tid- og ressurskrevende enn hva som er lønnsomt vil jeg tro.

Vil nok kreve maskinvare, jo, men dette finnes jo allerede i Kinnectsensoren. Den må jo naturlig nok ha hardware til å prosessere bilder i bevegelse og oversette dette.

Forstår ikke hva det er å avsløre? MS må naturligvis putte dette i EULAen sin (som veldig få leser eller enda færre bryr seg om).

Den forstår hva som er relevante samtaler eller buzzwords høyst sannsynlig ved å ta i bruk machine learning teknikker. Ord kan da bli klassifisert som relevant eller ikke basert på f.eks en liste med ord og uttrykk som MS vedlikeholder på sine servere. Det meste vil jo gå automatisk.

Ser for meg at dette f.eks kan bli brukt til å finne ut hvor mye/ofte folk snakker om en spesifikt spill (hype) og dermed avgjøre hvor mye penger som skal brukes på markedsføring. MS kan jo også selge denne informasjonen videre til en 3 part (utgivere, produsenter, etc). Samme data kan også brukes til å selektivt velge ut reklame.

Lenke til kommentar

Digital Foundry slår kjepper i hjulene til PR maskinen hos Microsoft ang "the power of the cloud".

http://www.eurogamer...ransform-gaming

Men det står jo i overskriften da "In Theory:", videre ned i artikkelen står det som du burde ta med videre, quote fra Matt Booty: "There are some things in a video game world, though, that don't necessarily need to be updated every frame or don't change that much in reaction to what's going on."

Hvordan dette blir utnyttet er helt opp til utviklerene, det er en løsning som kan gi en fordel. I artikkelen argumenterer de hele tiden for at de ikke kan forstå hvordan det kan tas i bruk, noe som sannsynligvis er riktig men det er deres problem.

Si til hundrevis av utviklere at de kan få 3 ganger så mye prosesseringskraft med høyere svartid og jeg kan garantere at gode ideer kommer fram, det er ett nytt verktøy og en kan ikke forventet at alle forstår hvordan det fungerer med en gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du må nok godta en EULA først uansett, og gjør du ikke det får du ikke brukt konsollen. Nå har jo media også spekulert at hele Kinect-opplegget på Xbox One faktisk kommer til å bli ulovlig i mesteparten av Europa. Har jo allerede blitt tatt opp i f.eks Tyskland.

Har du noen linker til dette?

Så lenge xboxen ikke lagrer noen av opptakene den kontinuerlig tar ser jeg ikke hvorfor det skal være ulovlig.

Lenke til kommentar

Men det står jo i overskriften da "In Theory:", videre ned i artikkelen står det som du burde ta med videre, quote fra Matt Booty: "There are some things in a video game world, though, that don't necessarily need to be updated every frame or don't change that much in reaction to what's going on."

Hvordan dette blir utnyttet er helt opp til utviklerene, det er en løsning som kan gi en fordel. I artikkelen argumenterer de hele tiden for at de ikke kan forstå hvordan det kan tas i bruk, noe som sannsynligvis er riktig men det er deres problem.

Si til hundrevis av utviklere at de kan få 3 ganger så mye prosesseringskraft med høyere svartid og jeg kan garantere at gode ideer kommer fram, det er ett nytt verktøy og en kan ikke forventet at alle forstår hvordan det fungerer med en gang.

Ingenting hadde vært bedre om Microsoft har funnet opp en måte slik at dette vil fungere. Jeg sier ikke nei takk til bedre spill uansett plattform for å si det slik :)

Men det er så mye som taler imot at dette vil fungere, så jeg er veldig spent på å se Microsoft demonstrere og forklare teknologien rundt dette. For det må dem og det aller helst på E3, en kan bare ikke påstå ting som dette uten å ha noe å vise til...

Men jeg ser for meg mareritt senariorer om dette faktisk fungerer, servere som blir overbelastet av millioner av Xbox brukere som resulterer i dårlig grafikk og texture popups ala Rage ifra id Software.

Og ikke minst hackere som står å slår på alle mulige dører for å ta tjenesten rett ned i grøfta...

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Ingenting hadde vært bedre om Microsoft har funnet opp en måte slik at dette vil fungere. Jeg sier ikke nei takk til bedre spill uansett plattform for å si det slik :)

Men det er så mye som taler imot at dette vil fungere, så jeg er veldig spent på å se Microsoft demonstrere og forklare teknologien rundt dette. For det må dem og det aller helst på E3, en kan bare ikke påstå ting som dette uten å ha noe å vise til...

Men jeg ser for meg mareritt senariorer om dette faktisk fungerer, servere som blir overbelastet av millioner av Xbox brukere som resulterer i dårlig grafikk og texture popups ala Rage ifra id Software.

Og ikke minst hackere som står å slår på alle mulige dører for å ta tjenesten rett ned i grøfta...

Det trenger ikke være Microsoft som vil finne den beste måten å bruke dette på, det er en eller annen utvikler kanskje til og med en ukjent en som kan finne løsningen, og man trenger bare finne opp hjulet en gang så kan resten kopiere det.

Microsoft har gjort sky-løsninger i mange år nå, sannsynligvis bruker de de samme dørene som hackere allerede har banket på i lengre tid.

Lenke til kommentar

Så, først en link til tysk lov(?) sier bare at Microsoft må ha en ansvarlige person for automatisert håndtering av personlig data. Lurer på hvor mange av de 2700 ansatte de allerede har i Tyskland som kan gjøre den jobben, sannsynligvis er det allerede jobben til en eller flere av dem.

Så, artikkelen, som selv sier at man kan slå av kamera, så da er det ikke noe problem...

Lenke til kommentar

Det trenger ikke være Microsoft som vil finne den beste måten å bruke dette på, det er en eller annen utvikler kanskje til og med en ukjent en som kan finne løsningen, og man trenger bare finne opp hjulet en gang så kan resten kopiere det.

Microsoft har gjort sky-løsninger i mange år nå, sannsynligvis bruker de de samme dørene som hackere allerede har banket på i lengre tid.

Med historien til Microsoft så er sjansen for at utviklere får frie tøyler til å lage egne parametere eller forske på server parken til Microsoft like sannsynlig som at julenissen sklir ned pipa på julaften.

Nei, det er ganske så klart at dette er teknologi og løsninger som Microsoft har og styrer. Og måten dem utaler seg på så skal dem allerede ha dette på plass. En kan ikke si at konsollen er X ganger sterkere på synsing om hva som kan skje i fremtiden om noen er smarte nok til å finne opp noe...

Verdien i det er isåfall like stor som å ringe til en spå kone for å få aksje tips.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...