Gå til innhold

Xbox One-kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har Xbox one støtte for UHD?

Ikke for øyeblikket, men den vil få 4K støtte, som er noe høyere enn UHD (Skjønner ikke hvorfor UHD finnes en gang, men samma det. Waste of money hvertfall da 4K kommer for fullt nå)

HDMI kabelen som følger med Xbox One´n er en 4K rated HDMI kabel. Sånn at alt er klart til du får deg en 4K tv (eller UHD daaa) da støtten for dette kommer :)

Riktignok er den fulle støtten for HDMI 1.4 kun UHD, og ikke 4K. Da må man over til HDMI 2.0. Så heelt 4k rated er den nok ikke!

Det her gjelder bare film/bilder osv. Gaming vil nok lite trolig bli mulig i 4K på denne maskinen. Må evnt bli noen form for oppskalering :)

Endret av Deivid_1337
Lenke til kommentar

UHD er jo 4k da. 4k kommer i 6 forskjellige varianter.

Det er faktisk bare DCI 4k som er 4096x2160. Den er i tillegg 17:9.

4K UHD er 3840x2160 og er 16:9. Så med en 16:9 tv er det ganske logisk med 4k UHD kontra DCI 4k eller 4k UW som er 21:9.

Men du har helt rett i at en trenger HDMI 2.0 for DCI 4k eller 4k UW.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

UHD er jo 4k da. 4k kommer i 6 forskjellige varianter.

Det er faktisk bare DCI 4k som er 4096x2160. Den er i tillegg 17:9.

4K UHD er 3840x2160 og er 16:9. Så med en 16:9 tv er det ganske logisk med 4k UHD kontra DCI 4k eller 4k UW som er 21:9.

Men du har helt rett i at en trenger HDMI 2.0 for 4k DCI eller 4k UW.

Fullt klar over det mr! Men UHD er for meg en slags nåtidens "HD Ready" som var da de første HD tv´ene kom. Er fotograf, og har jobba med RED i flere år nå. Så kan dette

3840x2160 er bare varianten for forbrukerne, og kalles derfor UHD, og noen kaller også tv´ene sine for 4K. Men i bunn og grunn er ikke det ekte 4K.

For som du sa så er det jo 16:9 som er standard på dagens tv´er og oppløsningen blir deretter

Endret av Deivid_1337
Lenke til kommentar

Fullt klar over det mr! Men UHD er for meg en slags nåtidens "HD Ready" som var da de første HD tv´ene kom. Er fotograf, og har jobba med RED i flere år nå. Så kan dette

Skjønner egentlig ikke problemet. Ikke annet enn at navnet 4k er like missvisende som 2k og 8k når det kommer gjelder f.eks film.

For i forbindelse med film er det bare 4k UHD og 4k UW som er aktuelt.

Mens fotografer og lignende stillbildebehandling har mer nytte av DCI 4k og det en kan kalle for ekte 4k.

Men syns det er litt drøyt å sammenligne film 4k med 720p.

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke problemet. Ikke annet enn at navnet 4k er like missvisende som 2k og 8k når det kommer gjelder f.eks film.

For i forbindelse med film er det bare 4k UHD og 4k UW som er aktuelt.

Mens fotografer og lignende stillbildebehandling har mer nytte av DCI 4k og det en kan kalle for ekte 4k.

Men syns det er litt drøyt å sammenligne film 4k med 720p.

Jajo, er jo større forskjell mellom 720p, og 1080p, enn UHD og 4K. Men var bare et eksempel. Men jeg hørte bare at det var mye 4K tv´er (Altså ikke UHD som de fleste brukte før jul) på CES. Så trodde at de hadde begynt med 21:9 tv´er som ekstra modeller i tillegg til disse UHD tv´ene. For jeg hadde helt klart gått for en sånn type tv da, men det er vel kanskje smak og behag. Er jo også veldig mye tv innhold som bare er 16:9.

Lenke til kommentar

Akkurat der skjønte jeg ikke helt hva du mente.

Det finnes jo allerede noen 16:9 4k UHD (3840x2160) tver på markedet.

Samsung og LG sine kommende 21:9 monster tver som nylig ble annonsert er jo 4k UW (5120x2160).

Så det er jo egne modeller. Litt begrenset innhold selvsagt, for ikke å snakke om størrelsen på tvene. :p

Men igjen, jeg forstod ikke helt hva du prøvde å si, så jeg babler sikkert bare i vei.

Lenke til kommentar

Akkurat der skjønte jeg ikke helt hva du mente.

Det finnes jo allerede noen 16:9 4k UHD (3840x2160) tver på markedet.

Samsung og LG sine kommende 21:9 monster tver som nylig ble annonsert er jo 4k UW (5120x2160).

Så det er jo egne modeller. Litt begrenset innhold selvsagt, for ikke å snakke om størrelsen på tvene. :p

Men igjen, jeg forstod ikke helt hva du prøvde å si, så jeg babler sikkert bare i vei.

Ja, det er jeg fullt klar over nå, haha. Men visste ikke at både UHD, og 4K var samme tv type. Så trodde de nye 4K tv´ene altså var 4k UW :)

Men samma det! Dette er en xbox tråd, haha. Spiller ikke så stor rolle :)

Lenke til kommentar

Ja, det er jeg fullt klar over nå, haha. Men visste ikke at både UHD, og 4K var samme tv type. Så trodde de nye 4K tv´ene altså var 4k UW :)

Men samma det! Dette er en xbox tråd, haha. Spiller ikke så stor rolle :)

En lærer noe nytt hele tiden. :)

Men ja, Xbox One skal vel støtte 4k UHD. Om den ikke gjør det allerede så er det vel bare snakk om en oppdatering som skal til.

Need more Xbox One games! Og lavere priser, for selv om $59.99 ikke er det dyreste for splitter nye spill, så er det jo litt kjipt når en ser de samme spillene på disk til $49.99 f.eks.

Men det blir vel tilbud og slikt etter som spillbibloteket til Xbox One vokser.

Savner også flere småspill ala Halo: Spartan Assault og Max: Curse of Brotherhood.

Plutselig så renner det vel på med XBLA spill til Xbox One tenker jeg.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Hva mener du? Teknologien utvikler seg, ja, men Xbox One vil ha samme teknologi som i dag.

Han mener at utviklerene vil bli bedre til å optimalisere spillene sine for konsollen etter som tiden går.

På samme måte som at Xbox360 hadde noen veldig grafisk imponerende spill på slutten av sin levetid.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Teknologien utvikler seg, ja, men Xbox One vil ha samme teknologi som i dag.

Joda, men jeg tenker at mye av fremtidens teknologi vil kunne utnytte kraften som Xbox One har idag til å yte mer og bedre. Tror microsoft har fremtids sikret den såpass at de har en plan på dette. Med tanke på at 4K er på full vei inn og vil nok med stor sannsynlighet bli vanlig i de norske hjem om et par år. Om det så ikke blir "Ekte" 4K, blir det nok en slags oppskalering som vil gi et ganske greit løft i kvalitet med tanke på hvordan oppskalering av DVD gjøres på de fleste blurayspillere osv idag.

Men vi får vente og se. Ingen som vet hvordan Xbox One vil være om en 2-3 år.

Lenke til kommentar

Tull og tøys. Vi kommer aldri til å se 4K på Xbox One. Altfor dårlig hardware til det, dessverre :)

Vi får se da vettu :) Tenker at teknologien bak cloud´en kan bli spennende og følge med på da den er i stand til å forbedre mye av framtidens gaming

Og forresten jeg snakker ikke om at spill blir lagd i 4K og kjører 4K for fullt. Snakker om som de gjør på Ghosts. 720p men oppskaleres til 1080p. Bare at denne gangen blir det 1080p til 4K. Det lar seg gjøre om noen år, det er jeg ganske sikker på!

Endret av Deivid_1337
Lenke til kommentar

Xbox One klarer så vidt 1080p i spill. Du kan bare drømme om UHD.

Xbox One takler fint 1080p i spill. Lavere oppløsning i enkelte spill er trolig et resultat av at ESRAM er nytt å jobbe med, og at flere av multiplattformspillene måtte ut til lansering. Nå er det nok ingen hemmelighet at Microsoft helst ønsket å lansere Xbox One litt senere, men ble presset til en tidlig lansering på grunn av Sony. Resultatet i fremtidige spill kan vise seg å bli noe helt annet nå som utviklerne kan ta den tiden de trenger.

Dying Light skal bli 1080p på Xbox One. Tomb Raider Definitive Edition blir 1080p. CDPR har hintet til at Witcher 3 blir likt på begge systemene. Forza 5 er 1080p og 60 FPS. NBA 2K14 er 1080p og 60 FPS (ser forresten sinnsykt bra ut). FIFA 14 er 1080p og 60 FPS. Alien: Isolations blir 1080p. Need for Speed Rivals er 1080p. Halo (5) blir 1080p 60 FPS.

Samtlige av disse spillene ser bedre ut enn CoD Ghosts og Assassins Creed Black Flag som angivelig ikke "klarer" 1080p på Xbox One. Som sagt har nok en for tidlig lansering ført til dette.

Dessuten er oppløsningen ganske irrelevant. Ryse er kanskje ikke det beste spillet å spille, men det er definitivt det lekreste spillet å se på til nå, og det er ikke 1080p.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...