Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

OS er irrelevant under bruk, kontroller er en smakssak og multimedia fullstendig irrelevant for mange. Jeg bruker PS3 til Blu-ray, og ingen av dem til noen andre mediefunksjoner, da de begge rett og slett er for dårlige der, sammenlignet med XBMC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og igjen vil jeg påstå at du ikke forstår hva du ser.

Leste du resten av innlegget mitt? Også det i spoiler? Hva er det jeg ikke forstår?

 

Når konsollen gjør noe, da bruker det av konsollens ressurser, når konsollen ikke gjør det, da kan de ressursene brukes til noe annet.

Helt klart, men så du også hardware som ble brukt i techdemoen? Samt hva de viste frem? Jeg skrev i spoileren at konsollen fint kan rendre ut GI selv, og da med flere photoner enn tech-demoen viser, og da har vi jo kommet til det spørsmålet om det er verdt det. Er det verdt å drifte en server der oppe i skyen som koster 30-40,000 kr for å få en økning i 5-10 prosent i kalkulasjonene på lyset? Og de prosentene er ifølge den tech-demoen ganske snille fra min side.

 

Jeg har aldri sakt at teknologien er ubrukelig, det er den da sannelig ikke, alt jeg gjør er å slenge litt mer "lys" mot forhåpningene folk her inne ser ut til å ha.

 

 

Det de viser her er at konsollen ikke trenger å gjøre alle ting som skjer realtime på skjermen, hvor krevende det som konsollen ikke gjør er, er egentlig ikke relevant for konseptet.

 

Det som jo er relevant er jo eventuelle driftskostnader kontra ytelsesforbedringer. Det er jo mitt spørsmål. Mengden photoner (la oss være erlige, Irradience Map er ikke akkurat ny teknologi, og det blir mindre og mindre brukt. De eneste som bruker dette idag er nok mobil og pad spill) som de klarte å generere med maksgrensen av latency på 2-300 ms på et monster av en server var ikke så fantastisk.

 

Det er ikke relevant hva de viser i demoen egentlig, det kunne vært en ensfarget firkant med bare ett lys som flyr rundt. Spørsmålet var aldri hvor avansert, spørsmålet var hovedsaklig hvor mye latency og hvor mye båndbredde.

Selvfølgelig er det relevant hva en viser i en tech-demo. Selve navnet teknologisk demo burde jo tilsi at man ønsker å vise det ypperste av hva teknologien klarer å utføre. Og det er jo spørsmålet ditt vi her får svar på, hvor mye kan en forvente av bruken av skyen når det gjelder forbedringer av lyset? Ikke så veldig mye. Men dette er jo fremdeles bare starten av teknologien, og jeg er da sikker på at dette vil forbedres etterhvert.

 

Og hva framtiden vil bringe, vel, nvidia jobber også med fimbransjen, så hva sier du til path traceing filmscener nesten i realtime via cloud? Er det avangsert nok grafikk for deg?

Fremtiden? OctaneRender har jeg da vist om i flere år allerede. Det som er nytt her er at de også slenger seg på disse "sky" tjenestene. Jeg har da brukt samme teknologi i flere år allerede, bare at jeg har min rendermaskin i kjelleren fremfor at jeg leier ressurser i skyen. Dette har da vært tilgjengelig i mange, mange, mange år allerede. Det eneste som nå er nytt er at flere og flere rendere har startet med GPU prosessing. Vi har allerede rendere som Iray fra nVidia, samt Vray RT fra Chaos groups etc. Så nei, dette er ikke så imponerende som du trur ettersom det er gammeltnytt. Dog, takk for videoen ettersom jeg ikke har sett den ennå.

 

Så over til spørmålet ditt: Hva jeg sier til path tracing i "nesten" realtime via clouden? Dette har eksistert i flere år allerede, dog med andre rendere enn OctaneRender. Dette er jo dog et ekstremt eksempel når de bruker 112 GPU'er for rendringa. Men det blir det samme som når jeg bruker mine 3 GPU'er for samme teknologien. Forskjellen er selvfølgelig at jeg ikke får samme resultat etter 2 sekunder, men må vente 30 istedet f.eks. 2 sekunder er uansett for lenge til spilling, selv med 112 Quadro eller Tessla GPU'er som koster 30,000kr stykket.

 

Om det er avansert nok grafikk for meg? Hva mener du her? Om flimer har avansert nok CG? Det gir jo null mening.

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

OS er irrelevant under bruk, kontroller er en smakssak og multimedia fullstendig irrelevant for mange. Jeg bruker PS3 til Blu-ray, og ingen av dem til noen andre mediefunksjoner, da de begge rett og slett er for dårlige der, sammenlignet med XBMC.

PS3 er maskinen som Netflix er mest brukere på i verden så det er nok veldig mange som bryr seg om mediefunksjoner. XBMC er fint det om en driver med piratvirksomhet eller ripper sine egne filmer.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Det er ikke alle som kjøper Xbox One som har tenkt å bruke den.

 

Fordi den eneste måten Kinect 2.0 kan ta av på og bli relevant i markedet og for utviklere er om den følger med Xbox One. Så fort Microsoft eventuelt blir feige å fjerner Kinect 2.0 så har vi akkurat den samme situasjonen som vi har per i dag, Kinect 2.0 blir bare en meningsløs gimmick på grunn av kun et fåtall av de som eier en Xbox One eier en Kinect 2.0 som gjør at det blir ren idioti for utviklere å dedikere ressurser mot Kinect 2.0 utvikling.

 

 

Nå skal jeg ta noen helt imaginære tall her, men la oss si at det i år blir solgt 50 millioner Xbox One konsoller, det vil da gi oss et av følgende scenarioer:

 

 

Scenario nr1:

 

Samtlige 50 millioner Xbox One kommer bundlet med Kinect 2.0, det betyr at spillutviklere med sikkerhet kan sette av ressurser til å optimalisere og leke seg med Kinect 2.0 sine muligheter og at alle vil kunne ha nytte av dem. De vet også at for enhver Xbox One som blir solgt i fremtiden så vil alle de også ha en Kinect 2.0 med sine konsoller.

 

 

Scenario nr2:

 

Det er solgt 50 millioner Xbox One, men utviklere aner ikke hvor stort markedet for Kinect 2.0 er. For alt de vet er det bare solgt 500'000 Kinect 2.0 så det å dedikere ressurser å begynne optimalisering mot Kinect 2.0 blir å regne som bortkasta tid da det på ingen måte er noen garanti for at brukerne overhode vil kunne benytte seg av de. De kan heller ikke vite hvordan salget av Kinect 2.0 vil gå fremover.

 

 

 

Trenger ikke å være noen rakettforsker for å se hvor to vannvittig store forskjeller det er på den ene og det andre scenarioet for hvilken markedsposisjon Kinect 2.0 eventuelt vil få. Om Microsoft velger å ikke bundle Kinect 2.0 med konsollen så kan de liksågreit bare skrinlegge hele greia, da ender det bare opp som en meningsløs gimmick akkurat som Kinect 1.0, PlayStation Move, Eye Toy osv osv..'

 

Og det er helt idiotisk å dra sammenligner med dagens status på Kinect 1.0 og den kommende status på Kinect 2.0 ettersom det er en helt abnorm forskjell på Kinect 1.0 som kanskje 2% av alle Xbox 360 eiere har, som gjør den irrelevant for så godt som samtlige utviklere å bruke tid og ressurser på kontra Kinect 2.0 som trolig vil være med å være et krav for samtlige Xbox One systemer.

 

 

Du kan mislike Kinect så mye du vil, det kan være at du aldri i ditt liv kommer til å bruke den men du klarer vell å forstå hvorfor den blir bundlet med konsollen, og hvilken betydning det har for at Kinect 2.0 skal ha noe plass i markedet overhode? Om Microsoft velger å ikke bundle Kinect 2.0 så skaffer jeg rett og slett ikke en Xbox One da Microsoft dreper en av hovedtingene som gjør Xbox One spennende og unik, men kan aldri se for meg at de dropper Kincet 2.0 nå, det vil jo være å rævkjøre alle utviklere som allerede har startet sin utvikling mot Kinect 2.0, samt mange av kommandoene og funksjonene til Xbox One baserer seg på Kinect 2.0.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg der :) Har værken vært fan av "småspill" og Kinect, men med Indie-scenen i høy utvikling kan det bli veldig,veldig interessant å se hva som vil komme til Xbox One de neste årene.

Endret av Mala
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir litt som om Nintendo med Wii U ikke hadde solgt med den nye kontrolleren og en måtte kjøpe den løst. Hadde jo ikke vært noen omtrent som hadde giddet å kjøpe den og utviklere hadde ikke brukt tid på å lage noe for den.

 

Nå er vel det fortsatt tilfellet i dag også :p

 

Satt litt på spissen (!)

Lenke til kommentar

Nå må man skille mellom førstepartsutviklere og tredjeparts. Førstepartsutviklere ville nok utviklet med Kinect i tankene uansett, og tredjepartsutviklere vil nok (med noen unntak) uansett ikke gjøre stort med Kinect om den er bundlet eller ei.

 

Det er dette som skal bli litt interessant å se. Om de nå gidder å implementere GODE idèer ettersom nå alle sitter med en Kinect 2.0. Det vil muligens ble litt mere motiverende å faktisk bruke litt tid på artige løsninger.

Eller kjører de den lettvinte løsninger for multi-plats og driter i hele greiene? Kommer sikkert ett hav av gimmick løsninger og dritt som vi er blitt vant med på andre "veive" løsninger.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Det er dette som skal bli litt interessant å se. Om de nå gidder å implementere GODE idèer ettersom nå alle sitter med en Kinect 2.0. Det vil muligens ble litt mere motiverende å faktisk bruke litt tid på artige løsninger.

Eller kjører de den lettvinte løsninger for multi-plats og driter i hele greiene? Kommer sikkert ett hav av gimmick løsninger og dritt som vi er blitt vant med på andre "veive" løsninger.

 

Saken er jo at de stort sett aldri gadd å gjøre noe med Wii-kontrolleren, selv om den fulgte med som bare juling. Mulig Kinect er fundamentalt mye mer spennende enn den var, og mulig det var ytelsen til Wii som gjorde at så godt som ingen gjorde noe interessant med teknologien, men det er jo ikke så rart at folk er skeptiske etter både Wii og Kinect 1.0. Vi får se.

Lenke til kommentar

Dette er ett punkt jeg virkelig håper microsoft tar en 180 på, headset er viktig for online gameing. Dette er ikke noe kinect kan erstatte.

 

Dette medfører riktighet.

 

Ett par stykker her inne var skikkelig hardnakket på at "noe juggel headsett" i pakken ikke hadde en dritt å si, da de likevel hadde kjøpt ett sånn Turtle gaming headsett. Det var akkurat det medfølgende headsettet på 360 som hadde mye og si for online opplevelsen denne generasjonen. Alle satt med ett OK utgangspunkt for kommunikasjon og online spilling. På PS3 ? Vel... ett allerede max pungsvette elendig system, backet opp av "ett hav" elendige BT-headsett og forsøk på kommunikasjon ble bare ett virrvarr av faenskap.

 

Ikke rart IRL-vennene fniste av PS3 sin online bit, og raste avgårde på Xbox Live. Gratis var det jo på PS3, men det holdt jo faen ikke mål for fem jævla flate øre den gangen. Men kudos til Sony denne gangen, som ser ut til å ha lært :) Håper da vitterlig at MS labber etter, og inkluderer ett OK headset i pakken. Dette kan da umulig koste de mange kronene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...