Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Tidligere var diskusjonen at nei det er teknisk umulig og det var bare tull at nettskyen kan brukes til slike oppgaver, noe Mark Cerny har sagt så da er det fakta.

 

Vel nå har Nvidia vist at det faktisk går og det med simulert ganske så mye latency. Dette vil kunne avlaste spill på XBO som igjen vil gjøre at XBO kan bruke maskinkraft på andre ting. Som igjen vil gi mer innlevelse rike spill.

 

MS investerer rundt $700 millioner på å bygge ut server infrastrukturen for å imøtekomme hva XBO vil og kan trenger av server kapasitet.

 

Vil MS få nok servere på plass til at dette vil fungere er jo uvist, men er det noe som er sikkert så er det at nettskyen kan brukes til å avlaste i spill om en skal dømme utifra klippet til Nvidia.

 

Men må si jeg finner det ekstremt underholdende at det hele tiden strekkes etter gresstrå for å ha noe å pirke på ang XBO.

Ja teknologien er der. Videoen frå Nvidia er berre eit so-kalla 'proof of concept'.

Det er her ein lyt freiste å tenkje framover, kva utviklarar kan bruke dette til. Ein må berre la fantasien setje grensene. Ein slik serverfarm kan gjere so mykje meir enn lys rendering. Tenk eit rollespel àla Skyrim, berre med hundre, kanskje tusenvis fleire NPCar som kommuniserar med deg.

 

Watch Dogs skal visstnok allereie væra meir dynamisk på XOne - dette ved hjelp av Skytenestene til XOne.

 

Eg òg slit med å forstå kvifor nokon "skal bevise" at det ikkje fungerar. Eg har ingen bevis for at det vil fungere.

 

Petterpann, Thomas: Ettersom Dykk ettertrykkjeleg har uttrykt at Dykk ikkje ynskjer ha noko som helst med maskina å gjere - kvifor er Dykk i denne tråden då? Er det berre å herje med dei som faktisk gledar seg? Eg skjønar ikkje poenget. Eg skal ikkje sensurere nokon - men innlegga Dykkar bidrar med lite, til ingenting. Dykk kan jo starte ein eigen tråd der Dykk diskuterar alt som er galt med maskina - eventuelt ta det i VS. tråden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja teknologien er der. Videoen frå Nvidia er berre eit so-kalla 'proof of concept'.

Det er her ein lyt freiste å tenkje framover, kva utviklarar kan bruke dette til. Ein må berre la fantasien setje grensene. Ein slik serverfarm kan gjere so mykje meir enn lys rendering. Tenk eit rollespel àla Skyrim, berre med hundre, kanskje tusenvis fleire NPCar som kommuniserar med deg.

 

Watch Dogs skal visstnok allereie væra meir dynamisk på XOne - dette ved hjelp av Skytenestene til XOne.

 

Eg òg slit med å forstå kvifor nokon "skal bevise" at det ikkje fungerar. Eg har ingen bevis for at det vil fungere.

 

Petterpann, Thomas: Ettersom Dykk ettertrykkjeleg har uttrykt at Dykk ikkje ynskjer ha noko som helst med maskina å gjere - kvifor er Dykk i denne tråden då? Er det berre å herje med dei som faktisk gledar seg? Eg skjønar ikkje poenget. Eg skal ikkje sensurere nokon - men innlegga Dykkar bidrar med lite, til ingenting. Dykk kan jo starte ein eigen tråd der Dykk diskuterar alt som er galt med maskina - eventuelt ta det i VS. tråden?

 

Skyrim kan ha 10000 NPC-er til å kommunisere med deg på Xbox 360 om de vil. Den eneste "ulempen" er at det ikke skjer i sannhetstid, men at NPC-ene enten lastes inn, eller "popper" inn (som feks i GTA) Poenget med hele cloud-opplegget i AI-sammenheng er at alt skal kunne skje samtidig (realtime), noe som skjer i omtrent alle dagens MMO, eller når du spiller spill som Battlefield multiplayer. Om spillet er 100% singleplayer, så ser jeg ikke poenget i å bruke dette, fordi dagens opplegg fungerer helt perfekt.

 

Hverken Witcher 3 eller Dead Rising 3 bruker cloud-funksjoner for å avlaste NPC-er. Det er heller ingen lastetider. Det som skjer på kartet skjer selvfølgelig ikke samtidig, men det er heller ikke behov for det i et singleplayer-spill.

 

Så ja, jeg er helt enig i at cloud-funksjoner kan bli brukt helt fantastisk med tanke på å avlaste enormt mange NPC-er i gigantiske MMO-spill.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Petterpann, Thomas: Ettersom Dykk ettertrykkjeleg har uttrykt at Dykk ikkje ynskjer ha noko som helst med maskina å gjere - kvifor er Dykk i denne tråden då? Er det berre å herje med dei som faktisk gledar seg? Eg skjønar ikkje poenget.

 

Aye, virker ikke som de tåler at andre gleder seg til Xbox One. Sprer bare negativitet hele tiden. Er jo ikke sånn i Playstation 4-tråden...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Blasty, hvordan tror du det vil funke i en verden som ikke er så statisk som i den demonstrasjonen?

Det veit eg faktisk ikkje. Dersom ein tenkjer BF4 - ikkje i det heile tatt. Når ei bygning rasar der - må lys settinga endrast med ein gong, ikkje etter 100-200 millisekund.

 

Men, dersom ein grublar litt på det - så kan det jo tenkjast at det kan nyttast til dømes til å avlaste AI, døgnsyklus, NPC interaksjonar og liknande.

 

Me må berre vente å sjå. Vonaleg blir "The Power of the Cloud" ikkje berre ein catchphrase som vil heimsøke Microsoft og Xbox i åra som kjem.

 

Headset inkludert allikevel?

http://youtu.be/KL5JUCuvlPY

24 sekund inn i videoen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det folk ikke forstår er at det er en tech-demo. Det de viser i den demoen handler om at teknologien er mulig, men det er jo helt unødvendig når det de viste fint kan gjøres lokalt på din mobil. Altså det var ikke store greiene å skryte av.

 

Eksempel:

 

Se effektene der og sammenlign hardware som måtte til for å kjøre dette lokalt i 2010 mot hardware som brukes i denne techdemoen. Istedet for å sende dette opp i skyen, så kunne jo MS isåfall ha gitt oss 15-20 xboxer extra.

Lenke til kommentar

Aye, virker ikke som de tåler at andre gleder seg til Xbox One. Sprer bare negativitet hele tiden. Er jo ikke sånn i Playstation 4-tråden...

 

Xbox One blir sikkert en bra konsoll, men jeg ser ikke poenget med å overdrive ting som kan lastes opp i skyen. Når tiden er inne for det tror jeg AI og lys (grafikk) kan brukes til enkelte MMO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den nvidia demoen var en ganske stor øyneåpner for meg, hvis man får så bra resultat med helt opp i 200ms forsinkelse er det jo fantastisk. Det åpner jo opp for å bruke clouden i realtime rendering av det du ser på skjermen. Mesteparten av det du ser på skjermen er jo statisk uansett, så om man avlaster 90% av lyset til skyen og så kjører resten lokalt er det jo uten tvil at skyggelegging blir langt enklere for konsollen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det folk ikke forstår er at det er en tech-demo.

Alle har full forståelse for det. Videoen er eit 'proof of concept'.

 

Det de viser i den demoen handler om at teknologien er mulig, men det er jo helt unødvendig når det de viste fint kan gjøres lokalt på din mobil. Altså det var ikke store greiene å skryte av.
Du skjønar ikkje poenget. Tydeligvis. XOne har ikkje høve for Mobile Computing, såvidt eg veit.

 

Istedet for å sende dette opp i skyen, så kunne jo MS isåfall ha gitt oss 15-20 xboxer extra.

Er det vondt å ha vakuum imellom øyra dine?

 

Me diskuterar moglegheita, og potensiale. Men du skal på liv og daud "bevise" at det berre er tull? Kva bidrar du med eigentleg?

 

Poenget er at det er eit potensiale - som forhåpentligvis utviklarar vel å utnytte seg av. Latency-insensitivt stoff kan avlastast di maskin. Det er det som er poenget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den nvidia demoen var en ganske stor øyneåpner for meg, hvis man får så bra resultat med helt opp i 200ms forsinkelse er det jo fantastisk. Det åpner jo opp for å bruke clouden i realtime rendering av det du ser på skjermen. Mesteparten av det du ser på skjermen er jo statisk uansett, så om man avlaster 90% av lyset til skyen og så kjører resten lokalt er det jo uten tvil at skyggelegging blir langt enklere for konsollen.

Det du så på videoen er grafikk som kan gjøre momentant på din smartmobil. Så nei, det er ikke spesielt imponerende- særlig ikke når en tenker på at hardware som måtte til for å gjøre det så smertefult som overhodet mulig gjennom "sky'en" kostet 30-40,000,-. pluss.

Men det viser jo kun at de er på vei til noe spennende.

Lenke til kommentar

Den nvidia demoen var en ganske stor øyneåpner for meg, hvis man får så bra resultat med helt opp i 200ms forsinkelse er det jo fantastisk. Det åpner jo opp for å bruke clouden i realtime rendering av det du ser på skjermen. Mesteparten av det du ser på skjermen er jo statisk uansett, så om man avlaster 90% av lyset til skyen og så kjører resten lokalt er det jo uten tvil at skyggelegging blir langt enklere for konsollen.

Potensialet er der. Det må berre brukast rett. Til dømes munningsflammen på ei rifle i eit FPS spel vil fungere dårleg, då dette er noko som er veldig latency-sensitivt.

 

Men ja, som du seier - ei blanding kan tenkjast. Konseptet er veldig spanande.

Lenke til kommentar

Du skjønar ikkje poenget. Tydeligvis. XOne har ikkje høve for Mobile Computing, såvidt eg veit.

Du skjønner ikke hva du leste hvis dette er svaret ditt.

 

Er det vondt å ha vakuum imellom øyra dine?

Og dette bidrar mer til en diskusjon...

 

Me diskuterar moglegheita, og potensiale. Men du skal på liv og daud "bevise" at det berre er tull? Kva bidrar du med eigentleg?

...enn dette?

 

Alt jeg gjør er jo å bare si at det ikke var så spennende som folk skal ha det til å være. Det er en techdemo som viser GI gjort over skyen med antall photoner som din mobil kan gjøre momentant med ditt mobilspill. Dog, de trengte hardware til flere titals tusen for at det ble gjort under den smertegrensa på 2-300ms.

 

Poenget er at det er eit potensiale - som forhåpentligvis utviklarar vel å utnytte seg av. Latency-insensitivt stoff kan avlastast di maskin. Det er det som er poenget.

Når har jeg sakt at det ikke er poenget? Jeg skriver jo selv at det er interessant og at de kun viser at de er på vei til noe med teknologien. Det jeg også da sier i en bisetning er at det ikke er så spennende for oss i denne tråden som omhandler konsoller. Det de viser der vil aldri bli tatt i bruk ettersom det ikke vare store greiene, og i en tech-demo så ønsker en jo å pushe grenser for hva som er mulig, og da ble dette for smått rett og slett til at det er brukelig akkurat nå.

Lenke til kommentar

Det du så på videoen er grafikk som kan gjøre momentant på din smartmobil. Så nei, det er ikke spesielt imponerende- særlig ikke når en tenker på at hardware som måtte til for å gjøre det så smertefult som overhodet mulig gjennom "sky'en" kostet 30-40,000,-. pluss.

Men det viser jo kun at de er på vei til noe spennende.

Gjer deg sjølv ei teneste:

 

Les litt om Nvidia GRID. Det er ei cloud-gaming teneste som (i teorien) med tida vil gjere at du med tida kan spele Crysis 3 i 1080p på ein so-kalla dum klient. Det eineste du treng er ei nettoppkopling.

 

Eg har sjølv satt opp GPGPU Bladerack for kundar som koplar seg til våre terminal tenarar via relativt dårlege nettoppkoplingar.

Dei teiknar, rendrar og produserar temmeleg heftige Autocad teikningar på våre tenarar.

 

Det fungerar, teknologien og idèen er ikkje ny.

 

Poenget her er at ein må prøve å tenkje seg kva det kan brukast til i spel-verda. At du kan gjere det på mobiltelefonen er så umenneskleg urelevant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg også da sier i en bisetning er at det ikke er så spennende for oss i denne tråden som omhandler konsoller.

Det er kanskje ikkje intressant for deg, som allereie har avblåst det som tull og fanteri.

 

Men eg, og sikkert fleire med meg - synest dette er spanande. Spesielt med tanke på utvidinga som skjer med Xbox Live datasentra. Dei utvidar, og lovar skytenester til spela. Det er jo berre til å lese om demoen Microsoft hadde bak låste dører på E3, der dei viste Melkevegen, og i sanntid "tracka" i overkant av 40.000 meteorittar på ein Xbox One.

 

Det de viser der vil aldri bli tatt i bruk ettersom det ikke vare store greiene, og i en tech-demo så ønsker en jo å pushe grenser for hva som er mulig, og da ble dette for smått rett og slett til at det er brukelig akkurat nå.

Den setninga hadde ingen som helst meining.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gjer deg sjølv ei teneste:

 

Les litt om Nvidia GRID. Det er ei cloud-gaming teneste som (i teorien) med tida vil gjere at du med tida kan spele Crysis 3 i 1080p på ein so-kalla dum klient. Det eineste du treng er ei nettoppkopling.

Hva har dette med saken å gjøre? Vet du forskjellen på hvordan dette fungerer samt måten Onlive og Gaikai fungerer f.eks? Nvidia Grid ligger jo i samme gate, dog det er en annen by kontra hva slags skytjenester som folk her inne har snakket om, samt hva den techdemoen omhandler.

 

Eg har sjølv satt opp GPGPU Bladerack for kundar som koplar seg til våre terminal tenarar via relativt dårlege nettoppkoplingar.

Dei teiknar, rendrar og produserar temmeleg heftige Autocad teikningar på våre tenarar.

Jeg har brukt de tjenestene selv jeg, så jeg skjønner ikke hvorfor du legger til dette? Dog, det å sende opp en en render til skyen og det vi diskuterer kan jo strengt talt ikke sammenlignes.

 

En Autocad tegning kan fort ta flere timer før den kommer ned igjen fra "skyen", mens her skal vi helst gjøre det under 2-300ms. Du ser vell forskjellen, samt hvorfor det er problematisk? Samt du forstår hva tech-demoen omhandlet?

 

Det fungerar, teknologien og idèen er ikkje ny.

Når har jeg sakt at teknologien og ideen er ny?

 

Poenget her er at ein må prøve å tenkje seg kva det kan brukast til i spel-verda. At du kan gjere det på mobiltelefonen er så umenneskleg urelevant.

Les det jeg skrev og se om du skjønner sammenhengen, du har jo missforstått hva jeg mente her.

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikkje intressant for deg, som allereie har avblåst det som tull og fanteri.

??

Når har jeg avblåst det som tull og fanteri? Samt kan du slutte med å sitere meg ut av kontekst. Det er da en setning rett forran denne som direkte sier at jeg IKKE mener at det er tull og fanteri.

Si meg: Ønsker du å bli rapportert? Det ser jo som om du prøver hardt for å bli det.

Lenke til kommentar

Det eg har prøvd å poengtere er at det er dei same grunnprinnsippa.

Du vel og oversjå det, og prøver deg med ei hersketeknikk som eg vel å oversjå.

 

Du er attende på ignore-lista. Lettare slik.

Hæ? Hersketeknikk? Jeg anbefaler deg å ta av deg hat-brillene for meg og prøve å lese det jeg skrev om igjen, ettersom du garantert har missforstått hva jeg mente, eller sier om tech-demoen.

 

For å gjøre det enkelt, så se på videoen jeg linka. Det burde da bli åpenbart hva jeg mener.

 

EDIT:

Skal prøve å forklare tech-demoen litt, uten å bruke rare ord og uttrykk..

Det de forskjellige metodene gjør er:

 

1: Irradiance Map. Dette er omtrent som å tegne en tekstur som skiftes dynamisk som omhandler hele brettet. Den tar altså ikke hensyn til ting som er i kartet, men lager kun en tekstur som blandes over shaderen til modellene i brettet slik at det "ser ut" som lys. Ting som flytter seg i brettet vil altså ikke taes med, som f.eks en karakter, eller en bil som kjører f.eks.

Altså kun lysere tekstur som plasseres over diffuse teksturene som en bruker diverse bloom's osv på gjennom post for at det skal se stilig ut. Dette blir da kastet inn i shaderen og rendres lokalt på konsollen når den er ferdig kalkulert i skyen. Dette er altså kun tekstur "triks" og krever ikke så alverdens god og kraftig lokal klient.

 

2. Photon Samples: Dette krever at "skyen" må kalkulere "rays" (se for deg en haug av lasere som skytes fra lysskilden) fra en lysskilde der den treffer en vegg, gulv eller objekt og tar så med denne fargeinformasjonen videre til neste vegg, gulf eller objekt den treffer og lager et photon der. Dette skaper lys som gjør at fargene "blør" inn i hverandre basert på avstanden de har fra hverandre samt shaderen til objektene "rays'a" treffer.

Når dette er ferdig kalkulert så sender den altså ikke "bilder" som Onlive f.eks ville gjort, men gir din lokale konsoll eller PC photon informasjonen slik at din lokale klient tar med denne informasjonen når den rendrer neste bildet. Dette er spennende ettersom det hjelper på litt på renderen og kan faktisk gjøre spillet penere. Men mengden photoner som ble brukt i tech-demoen var for meg ikke så veldig fantastisk.

Men har man lokalt kalkulert ut 5000 photoner og det kommer 100-200 til fra skyen så hjelper det jo litt, men spørsmålet er jo om det er verdt det. Som man da skjønner så krever dette at man har en lokal klient som driver å kalkulerer ut GI, noe som krever endel, og da snakker vi noe som en neste generasjons konsoll eventuelt kunne ha passet til, men det er fremdeles et spørsmål om det er verdt det å bruke hardware der oppe i skyen til titalstusen kun for å gi noen få prosent bedre lys lokalt her hos oss.

 

3. Voxels. Dette handlet mer eller mindre om samme type teknologi som Onlive og Gaikai. Skyen rendrer ut bildet for deg og sender det til din klient som en vanlig videofil.

Endret av oophus_3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Power of the cloud! Nei, blir nok xbox one på meg, ingen tvil. Hvem som orker å satse på PS4, det er jo ren PS3 maskin i større muskler. Greit nok den har noe ekstra men nå må Sony virkelig legge kortene på bordet, er jo bare MS som viser fram ting her.

 

Kan sies jeg ikke er 100% keen på gaming, men selveste maskinen (xbox one) har så mye som passer perfect på rommet/stua. Gleder meg faktisk hva Kinect v2 har å tilby, håper de ikke fucker det opp ved å fjerne det eller selge det som ekstra utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...