Gå til innhold

Xbox One-kaféen

Anbefalte innlegg

Men om man eier en fysisk plate kan man i teorien låne det ut til evig mange. Man kan kjøpe det, låne det ut til 5 venner. Selge spillet og han som kjøper det låner det ut til 5 venner osv. Plutselig har 20-30 stk spilt det samme spillet å den samme platen. Og utviklerne har ikke tjent mer enn på den ene kopien. Med at det er digitalt så gir det iallefall utviklerne mulighet til å begrense hva som skal være lov på lånte kopier. Maks 10 stk kan låne det samme spillet. Evt. sperrer for å bruke det online osv kan settes. Mulighetene er der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste jeg kjenner låner ikke ut spillene til mer enn 1-2 personer, fordi det er mer tungvindt å låne ut fysiske spill. Om man kan låne ut spill med hjelp av et tastetrykk vil det ta helt av, selv om det er begrenset til 5 eller 10 venner.

Lenke til kommentar

Du får det jo ikke, du har bare tilgang til spillet om eieren velger så. Og er kun 1 person som kan ha tilgang til det om gangen. Er jo det samme som å låne et fysisk spill..uten at du må bruke noen kalorier på å reise å hente spillet hos en bekjent.

Jojo, jeg er klar over det, og det er jo derfor jeg også inkluderte "familie delingen" også i setningen.

Er man en kameratgjeng på 10 stykker, så er jeg rimelig sikker på at man hadde klart å få opp en ordning for hvilke spill en kjøper slik at en kan ta nytte av systemet på en så stor grad som over hodet mulig. Og det er jo en selvfølge for mange hvis alternativet er å bruke 4-600 kr selv på et singleplayer spill f.eks når en kan få det gratis hvis en venter en dag eller to? Eventuelt bare blir enige om når en kan spille det?

Lenke til kommentar

Men om man eier en fysisk plate kan man i teorien låne det ut til evig mange. Man kan kjøpe det, låne det ut til 5 venner. Selge spillet og han som kjøper det låner det ut til 5 venner osv. Plutselig har 20-30 stk spilt det samme spillet å den samme platen. Og utviklerne har ikke tjent mer enn på den ene kopien. Med at det er digitalt så gir det iallefall utviklerne mulighet til å begrense hva som skal være lov på lånte kopier. Maks 10 stk kan låne det samme spillet. Evt. sperrer for å bruke det online osv kan settes. Mulighetene er der.

Dette er dog DRM jeg er en tilhenger av. Hvis en kan låne bort et spill, så burde det være låst til et fåtall av "lån". Altså du kan låne bort platen til 1-2 kamerater, og så er det slutt. Det samme kan det være med digitale lån. Da hadde jeg forstått det liksom, ettersom man da uansett kan tjene penger på eventuelle DLC'er som følger med.

Om noe slikt ikke skjer og man kan låne bort spillene, både de fysiske og de digtale til 10+ mennesker så er jeg redd utviklere vil påtvinge DLC på spillene sine som omtrent må kjøpes for at spillet skal fungere slik det skal. Og da går det plutselig ut over de vanlige folkene igjen, som ikke utnytter dette med lån av spill.

Skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner låner ikke ut spillene til mer enn 1-2 personer, fordi det er mer tungvindt å låne ut fysiske spill. Om man kan låne ut spill med hjelp av et tastetrykk vil det ta helt av, selv om det er begrenset til 5 eller 10 venner.

Det er ikke sikkert man vil ha tilgang til spillet evig. Det kan hende man vil få lov til å ha spillet i 1 uke. For å prøve det. Noe må jo gjøres for å begrense dette om man ikke ønsker at man skal komme inn i en slik sirkel som f.eks. man sliter ved med dreambox.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert man vil ha tilgang til spillet evig. Det kan hende man vil få lov til å ha spillet i 1 uke. For å prøve det. Noe må jo gjøres for å begrense dette om man ikke ønsker at man skal komme inn i en slik sirkel som f.eks. man sliter ved med dreambox.

Selv 1 uke er jo nok i massevis for at du, din bror og selv bestemor kan gjøre seg ferdig med et normalt enspillerspill da?

Lenke til kommentar

Vonaleg fortel Microsoft meir om korleis denne løysninga evt vil fungere. Eg har vanskeleg for å tru at det er fritt vilt på utleige. Men, la oss sei at du kan låne spelet i .. tja.. alt ifrå 2 til 4 timar. Då får du ein god sjangs til å prøve ut spelet. Og når tida er over, får du opp eit val som spør deg "ynskjer du fortsetje å spele?"

Og får då moglegheita til å kjøpe spelet sjølv.

Enkelt, elegant, og fullt mogleg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt vi gjør blir overvåket, av flere instanser til enhver tid. Det er jeg ganske så sikker på, tror en skal være ganske så naiv om en ikke tror det er massiv overvåkning på nettet ifra mange land. NSA er nok bare en dråpe i havet...

Det er programmer som fanger opp setninger og ord, dette gjelder nok på totalt alt som er mulighet for utenforstående å få tilgang til.

EDIT: Mitt poeng som jeg kanskje burde tatt med... :blush: er at det er bare nok en av haugevis av muligheter for rette instanser til å overvåke oss med. Det er like greit å bli kvitt paranoian og gå videre.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Jeg forstår veldig godt hvorfor dem ikke gir oss den muligheten. Det er for å over tid forandre vårt bruksmønster og for at utviklere i en vesentlig større grad skal implementere Kinect funksjoner i apps og spill.

For at an visjon og en plattform skal fungere optimalt slik visjonen er så må visse kriterier bli låst fast, Kinect er en av dem. Og jeg er faktisk glad dem ikke forandret på dette.

Lenke til kommentar

Jeg forstår veldig godt hvorfor dem ikke gir oss den muligheten. Det er for å over tid forandre vårt bruksmønster og for at utviklere i en vesentlig større grad skal implementere Kinect funksjoner i apps og spill.

For at an visjon og en plattform skal fungere optimalt slik visjonen er så må visse kriterier bli låst fast, Kinect er en av dem. Og jeg er faktisk glad dem ikke forandret på dette.

Jeg tror at det hadde fungert bra uansett.

Mange hadde nok tenkt: "Den følger med i pakken. Hvorfor ikke bruke den?"

NSA-lekkasjen og en kinect som alltid må være tilkoblet kan føre til utrolig dårlig PR for MS. Uansett om folk blir spionert på eller ikke.

Lenke til kommentar

Microsoft kan fjerne dette problemet ved å gi folk muligheten til å koble fra Kinect. Personlig har jeg ikke noe imot at den følger med i pakken, men det er idiotisk at den må være koblet til for at Xbone skal fungere.

Da vil vi også få problemet med at utviklerne kanskje ikke gidder å utvikle noe til den da de ikke vet om folk har koblet den til eller ei. Nå som den er koblet til er det større sjanse for at den blir brukt. Under AMAen til han Microsoft-ansatte skrev han der at han bruker både kontroll, stemme og håndbevegelser når han navigerer rundt i Xbox. Poenget mitt er at man kan ikke gi folk en slik mulighet, da halvparten vil bruke den, mens halvparten gir faen. Gjør man så alle må ha den koblet til så vil det iallefall være større sjanse for at du vil.

Det med "spionering" er bare å gi faen i. Folk gir blanke faen i det uansett. Google passer vel på alt vi gjør. Nå kan til og med private overvåke hva vi laster ned takket være en idiotiske regelen vedtatt av stortinget. Så at Norge gjør det de kan for få oss ut av kikkerten til de store er bare bullshit. Korrupte mafia Norge. (Slik går det når man tar en ikke etnisk norsk til å være kulturminister og skal ta vare på den norske kulturen)

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...