RamGuy Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Det er jo rimelig å være misfornøyd, om man i utgangspunktet ønsket seg en ny Xbox, men ikke har noen interesse av Kinect. For meg virker det veldig merkelig at man ikke skal få lov til å kritisere uten at noen begynne å slenge rundt seg med ord som hylekor, hat og rævkjøring. Ellers har jo bevegelseskontroller noen år på baken nå, så jeg synes det virker noe urimelig å forvente at folk skal stille med helt åpne sinn angående dette. Kinect ble aldri spesielt interessant, Move kan vel nesten sies å være en flopp, og selv Nintendo gikk bort viftingen da de lanserte oppfølgeren til Wii. Det Microsoft (og til en viss grad Nintento og Sony) ber om nå, er en sjanse til, for å vise at denne gangen blir det ålreit. Det er jo helt legitimt å uttrykke misnøye angående dette ønsket. Klart det er lov å være misfornøyd, men man må ta samtidig kunne ha et såpass åpent sinn at man innser at om Microsoft har noe som helst ønske eller ambisjon med Kinect så må de få det til å bli aktuelt for utviklere. Det å selge ting som tilleggsfunksjoner, ala Kinect v1.0 til en pris av 900kr er ikke måten å gjør det på. På denne måten så har du drept mye av potensiale og interessen fra alle involverte da: #1: Brorparten av brukerbasen din har ikke hørt om Kinect, vet ikke hva Kinect er og kunne ikke brydd seg mindre. Vi må ikke glemme at størsteparten av de som kjøper og spiller på konsoll er type barnefamilier og personer som ikke kunne brydd seg mindre om teknologi, og på så måte bare tar i bruk og bryr seg om det som følger med konsoller og kjøper de mest populære spillene. #2: Folk flest er ikke villig til å betale 900kr for en ekstra duppeditt som man ikke kan føle seg sikker på at vil bli tatt i bruk av utviklere. Det å bake den inn i prisen til konsollen er en langt mer logisk og ryddig strategi, for folk som skal kjøpe en Xbox One det første året vil sjeldent bry seg stort om prisen er 3'500kr eller om den er 3'990kr, de vil nok kjøpe den uansett og når Kinect da følger med så har Microsoft sikret seg at Kinect som maskinvare er langt mer aktuelt for utviklere å ta høyde for, vinn-vinn for stort sett alle involverte. #3: Utviklere, utviklere, utviklere.. Maskinvare er ikke verdt en dritt uten utviklere, og utviklere gidder aldri å dedikere en oppegående mengde ressurser på å fokusere på maskinvare og teknologi som kun et fåtall av deres potensielle kunder har tilgang på. Det er jo mye av grunnen til at Kinect v1.0 aldri ble noe mer enn det ble. Det er kun Microsoft Studios egne spill som Kinect Sports osv som fungerte oppgående med Kinect, alle andre dedikerte jo kun et minimalt antall ressurser da det var for mye usikkerhet rundt hvor stort antall av brukerne som faktisk har tilgang på Kinect. Nå som Kinect v2.0 leveres med hver eneste konsoll, så vil jo de fleste utviklere som ønsker å benytte seg av Kinect på en kreative måte kanskje dedikere ti ganger så mye ressurser iløpet av utviklingstiden på å få implementer det på en god måte og ergo får vi langt flere kreative og mer gjennomførte løsninger. De argumentene du bruker mot Kinect v1.0 er jo mer eller mindre et direkte resultat av at Kinect ble solgt som en separat greia, mye av den problematikken du nevner har jo langt større sannsynlighet for å bli ordnet opp i nå som Microsoft legger opp til at Kinect v2.0 skal bli satset på. Ting som PlayStation Move, PlayStation Eye er og blir en total fiasko da Sony ikke har gitt utviklere en eneste grunn til å bry seg om funksjonaliteten overhode. Og i et spillmarkedet som står så til de grader stille, hvor det eneste som skiller konsollene er eksklusive titler og hvor godt man liker håndkontrolleren så er det viktigere enn noen gang å ha fokus på eksklusive features som Kinect som trolig kan booste salget til Microsoft betraktelig om det viser seg at utviklere klarer implementere funksjonaliteten på en god måte, noe som aldri ville skjedd om den ble solgt separat. Å prakke på folk noe de ikke vil ha ser jeg ikke noe positivt med, å begrense valgfrihet - kaller jeg det. Men MS har vel en godt planert strategi med dette - håper det ikke er samme gjengen de brukte til å innføre drm. Om dette er et smart trekk gjenstår å se. Vil man ha en konsoll uten, som minst er like god - så velger man PS4 Det du skriver her er jo bare vås, på hvilken måte kan noen av oss konkludere med at PlayStation 4 blir dårligere eller bedre enn Xbox One? Du har jo bare komme med dine egne personlige konklusjoner på forhånd og oppfører seg som om det skulle være en slags fasit skrevet i stein. I hvilken verden må en leve i hvis du trur at det ikke hadde utgjort noen forskjell på pris med og uten kinect? Det folk klager på er vell igrunn det faktum at de kanskje gikk på smellen sist generasjon og kjøpte dette mjølet som aldri slo noe godt ann. Hvorfor skal det plutselig være bedre denne generasjon? Hoppet plutselig utviklerne et par hakk opp på IQ skalaen nå når kinecten plutselig er med selve konsollen? Nei, de har fått en langt større grunn til å ta den seriøst og faktisk dedikere litt ressurser på få det implementert på noen god måte. Har du noengang utviklet noe som helst så ville du forstått viktigheten av nettopp dette og hvor vannvittig stor forskjell det blir nå som Kinect er bundlet mer konsollen fra starten av kontra det å bli solgt separat. Men folk klarer tydeligvis ikke å se lenger enn sin egen nesetipp. Dette er jo ikke snakk om hva du eller jeg føler om Kinect, om vi liker det eller ikke. Her snakker vi fra Microsoft og utvikler sitt perspektiv og da er jo det å bundle Kinect med enhver konsoll en ren genistrek om Kinect skal ha noen som helst mulighet for å se kjærlighet fra utviklere. Selvsagt viser et avansert stykke teknologi som Kinect seg på prisen til Xbox One. Noe annet hadde vært rart. Dette blir rene spekulasjoner. Konsollene har allerede blitt rimeligere enn hva folk hadde trodd på forhånd, og mest sannsynlig har både Microsoft og Sony redusert fortjenesten sin per konsoll betraktelig sammenlignet med hva som opprinnelig var planen. Det er overhode ingenting som indikerer eller skulle tilsi at Microsoft hadde vært villig til å strupe fortjenesten sin ytterligere om de skulle sløyfet Kinect, det kan liksågodt være tvert imot at de er mer villig til å sløyfe sin fortjeneste på konsollen bare for å få ut Kinect så de kan differensiere seg mer fra PlayStation 4 og dermed har muligheten til å tilby flere eksklusive spillopplevelser som kan slå godt an blant familier og andre spillere der ute. Det hele kan være endel av en mer langsiktig strategi hvor Kinect spiller en relativt sentral part i det hele, så det er overhode ingen automatikk i at Xbox One plutselig hadde kostet 3'500kr om Kinect ikke hadde fulgt med konsollen. Tipper Kinect 2.0 hadde kostet vesentlig mer enn 500 kroner om de hadde solgt den separat. Noe som ville ført til at de ikke får solgt den omtrent og utviklingen til den blir elendig. PS Eye er nærmest bortkastet å lansere. Når utviklingen og satsingen blir så svak. Kinect 2.0 virker å ha mange kule egenskaper som sikkert blir brukt. At Microsoft velger å satse på Kinect for å gjøre den større er fult forståelig. De gjør iallefall et valg om hva som blir vesentlig med tanke på Xbox One som multimediakonsoll. Jeg klarer bare ikke å "kjøpe" argumentet mange kommer med. Men når jeg ser hvem som klager så er det stort sett de samme som har klaget under hele perioden så de måtte skifte fokus når Xbox One fjernet DRM. At Kinect er noe som blir brukt som argument er ikke uventet. Her treffer du spiker'n på hode, og det er godt å se at noen faktisk forstår viktigheten av at maskinvare er allment tilgjengelig for at det skal bli tatt seriøst av utviklere. Jeg hadde personlig heller sett for meg at utviklingstiden og pengene brukt på Kinect 2.0 kunne blitt kastet inn i selve konsollen i form av hardware. Kinect er maskinvare? Alt handler jo ikke om rene spesifikasjoner, det er vell så viktig å kunne tilby eksklusive features med sin konsoll som kan trekke til seg flere brukere. Vi er uansett i et spillmarkedet hvor ting har stått temmelig stille i mange år nå, hvor markedet skriker etter mer innovasjon og her er det viktig at produsenter som Sony og Microsoft er villige og tør å satse på nye ting og ikke bare går stuck i det samme gamle sporet. Jeg sier ikke at Kinect nødvendigvis er løsningen på noe som helst, men så lenge produsentene ikke tør eller gidder å satse på innovasjon så kommer vi hvertfall ingen vei. PlayStation Move blant annet kunne vært et interessant konsept om vi fikk se noe av potensiale, men Sony sin ynkelige satsing gjorde jo at ikke en eneste utvikler klarte å gjøre noe annet enn å småflire med engang noen nevnte PlayStation Move. 3 Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Kinect Sports Rivals og Zoo Tycoon på dag 1. Project Spark tidlig i 2014. Bryr seg litt om barn da. Men ærlig talt, give us Viva Pinata. Det på next-gen ville vært kult. 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Kinect er like spennede som det kamera greiene til PS, kjekt i 5 min cirka. Når du skal ha en god gaming runde i sofaen er det best og ligge i ro med kontrolleren, ikke løpe rundt og vifte med armene. Valgfrihet heter det, de som finner slike "aktive" spill interessante og morsomme har vell fortjent noen gode spill like mye som du fortjener gode tradisjonelle spill, eller? Noen kritiserer Microsoft for å fjerne valgfrihet når de pre-bundler Kinect med Xbox One, men det de egentlig åpner for er at vi endelig kan få se utviklere ta løsninger på alvor så vi kan få se hvilket potensiale som bor i løsningen og hvor kreative utviklere kan være med den. Dette igjen gir bedre valgfrihet rundt hvilke type spill vi kommer til å få se til konsollen, og hvor folk som liker Kinect type spill endelig kan få se litt flere solide titler enn utelukkende Kinect Sports og Dance Central. 1 Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Her treffer du spiker'n på hode, og det er godt å se at noen faktisk forstår viktigheten av at maskinvare er allment tilgjengelig for at det skal bli tatt seriøst av utviklere. Sant nok. Jeg var en av de som også hadde tro på Kinect 1.0. Potensiale var bra, men pga. at få hadde den og den måtte kjøpes ved siden av så ble det aldri noe "satsing" på den. I tillegg så er det sikkert derfor vi ikke fikk stemmestyring også. Fordi Microsoft så at det var bortkastet å lage et eget system til hvert enkelt land når så få hadde Kinect. Nå som ALLE med en Xbox One har den (husk at den kan skrues fult av om dere vil det) så vil vi få mye fete effekter og ting som en følge av dette. Deriblant eksemplet som folkene bak Dead Rising har brukt. Et eksempel (som jeg kunne likt) er f.eks. ved å bruke det i FIFA. Tenk at jeg spiller med laget mitt, Chelsea, og da på Stamford Bridge. Reaksjonen min og oppførselen min kan være med å forme publikum reaksjonene eller spillerne. Altså er jeg glad og slapper av så er publikum livlig. Er jeg derimot stresset og små sint så fanger Kinect opp dette og gjør slik at publikum buer på dommeravgjørelser osv. En liten detalj vil mange si, men for meg er dette en utrolig morsom funksjon (om det blir realisert, men slik jeg har skjønt det er dette mulig med Kinect). Uansett, Kinect er en DEL av Xbox One. Det å fjerne noe som er en del av noe gir ingen mening. Så lev med det og slutt å klag på det. Mange her forsvarte PS3 prisen til 6000 kroner også. Nå snakker vi om MAKS 500 kroner forskjell. Endret 1. juli 2013 av Emils. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Det du skriver her er jo bare vås, på hvilken måte kan noen av oss konkludere med at PlayStation 4 blir dårligere eller bedre enn Xbox One? Du har jo bare komme med dine egne personlige konklusjoner på forhånd og oppfører seg som om det skulle være en slags fasit skrevet i stein. Hehe, bare for at jeg er uenig med deg - så er det ikke vås. Synes ikke noe av det du skriver henger på greip. Hadde heller sett at de kuttet ut Kinect opplegget og satset 100% på en gaming konsoll med gamepad. For det vil jeg ha! Tenk for en konsoll det hadde blitt hvis alt fokus hadde vært på hardware til dette? 1 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Det er nettopp det Microsoft ønsker å endre. De prøver å gjøre Kinect tilgjengelig til mer enn bare noen få spill. Gester for å manøvrere seg fra ulike spill eller applikasjoner eller på menyen er én ting. Ser du på film vil filmen kunne settes på pause automatisk når du forlater rommet. In a mind blowing demo, the Kinect then switched to a mode in which it monitored the heart rate of a person standing in front of it using the color cameras to measure how flush the skin was and the infrared cameras to track blood flow underneath the skin. This could ostensibly allow a developer to determine whether a user was scared, or even lying, and could also have health monitoring implications. Tenk på hvilke muligheter dette åpner for spesielt for skrekkfilmer- og spill. Xbox One er et teknologisk fremskritt, men vi er altfor konservative til å se mulighetene som åpner seg. Men sånn er det alltid. Man var skeptiske til PC da det kom og The Beatles var rebeller. Man er alltid skeptisk til nye ting. Om 10-15 år kommer ikke fjernkontrollen til å eksistere lenger. 3 Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Hehe, bare for at jeg er uenig med deg - så er det ikke vås. Synes ikke noe av det du skriver henger på greip. Hadde heller sett at de kuttet ut Kinect opplegget og satset 100% på en gaming konsoll med gamepad. For det vil jeg ha! Tenk for en konsoll det hadde blitt hvis alt fokus hadde vært på hardware til dette? Den heter PS4. Microsoft viser med Xbox One at de satser på mer enn bare gaming. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Det plager meg ikke at kinect 2 blir inkludert i pakken. Den ser mye mer nøyaktig ut enn forgjengeren, og den gir samtidig konsollen et særpreg sammenlignet med Wii U og PS4. Jeg synes dog at det burde være lov å ikke ha den koblet til konsollen. Dersom noen skal ta med seg en Xbone på hytta eller bort til en kamerat for å spille Killer Instinct eller Fifa, så burde det ikke være nødvendig å drasse med seg kinect-kameraet. Bryr seg litt om barn da. Men ærlig talt, give us Viva Pinata. Det på next-gen ville vært kult. Jeg tror at Viva Pinata kunne ha gjort det bra som et f2p spill til Xbone, PC og Surface. Blir spennende å se om Rare har arbeider med enda et prosjekt i tillegg til KS Rivals. Skaperen bak Banjokazooie jobber fortsatt hos Rare, og det samme gjør mange av utviklerne bak Nuts & Bolts. Ellers er det verdt å legge til at de har ansatt en producer som tidligere har jobbet med spill som Gears of War og Operation Flashpoint hos People Can Fly og Codemasters. Endret 1. juli 2013 av Leflus 1 Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) @XboxP3Are you still going to reveal more exclusive games for the Xbox One this year? Phil Spencer @XboxP3 8h @TheLocksus Yea, we still have exclusives to reveal. https://twitter.com/XboxP3 Noen muligheter: Gamescom: Rare og/eller Lionhead. TGS: Microsoft Studios Osaka VGA: Crackdown 3? Endret 1. juli 2013 av Leflus Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Crackdown til en ny by hadde vært awsome. Crackdown 1 var fantastisk, Crackdown 2 var en skuffelse. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Nei, de har fått en langt større grunn til å ta den seriøst og faktisk dedikere litt ressurser på få det implementert på noen god måte. Har du noengang utviklet noe som helst så ville du forstått viktigheten av nettopp dette og hvor vannvittig stor forskjell det blir nå som Kinect er bundlet mer konsollen fra starten av kontra det å bli solgt separat. Men folk klarer tydeligvis ikke å se lenger enn sin egen nesetipp. Dette er jo ikke snakk om hva du eller jeg føler om Kinect, om vi liker det eller ikke. Her snakker vi fra Microsoft og utvikler sitt perspektiv og da er jo det å bundle Kinect med enhver konsoll en ren genistrek om Kinect skal ha noen som helst mulighet for å se kjærlighet fra utviklere. Hvor kommer alt dette skvitpet fra? Jeg satte det jeg svarte på i din sitat i bold der du mente at Kinecten nødvendigvis ikke kostet mer penger for oss forbrukerne. Noe jeg mener er tull. Selvfølgelig betaler vi en slant for den kassa. Noe som jo også kommer tydelig frem når du ser på prisen også. Alt det andre du kastet mot meg her nå er jo en selvfølge. Men er det noe jeg som forbruker trenger å glede meg over? Ikke nødvendigvis, særlig sett opp imot det faktum at Kinect faktisk ikke er noe nytt. Det eneste som er nytt er at de har gjort det litt mer høyoppløselig, satt på en fisheyelinse samt lagt på noen fler "features", alt som for min del kun er en gimikk. Kinect er maskinvare? Alt handler jo ikke om rene spesifikasjoner, det er vell så viktig å kunne tilby eksklusive features med sin konsoll som kan trekke til seg flere brukere. Vi er uansett i et spillmarkedet hvor ting har stått temmelig stille i mange år nå, hvor markedet skriker etter mer innovasjon og her er det viktig at produsenter som Sony og Microsoft er villige og tør å satse på nye ting og ikke bare går stuck i det samme gamle sporet. Ja, og jeg mener at jeg hadde hatt mer utnyttelse for annet hardware kontra en kinect. En kinect har jeg fra før, og den er blitt brukt 10-15 minutter hvor den så er blitt satt til side og støver ned. Valgfrihet heter det, de som finner slike "aktive" spill interessante og morsomme har vell fortjent noen gode spill like mye som du fortjener gode tradisjonelle spill, eller? Valgfrihet? Hvrorfor må det gå ut over meg og min lommebok hvis andre liker å være apekatter forran sin TV? Jeg sier jo ikke at jeg ikke forstår grunntanken bak det at alle nå uansett sitter på en kinect, og at det kan være positivt for kinecten i seg selv, men man må da få lov til å være skeptisk når man har kastet bort penger på v1.0 fra før av. Endret 1. juli 2013 av oophus_3do Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Jeg klarer bare ikke å "kjøpe" argumentet mange kommer med. Men når jeg ser hvem som klager så er det stort sett de samme som har klaget under hele perioden så de måtte skifte fokus når Xbox One fjernet DRM. At Kinect er noe som blir brukt som argument er ikke uventet. Her får jeg inntrykk av at du beskylder folk for vikarierende argumentasjon. Vel, kritikk av medfølgende Kinect er ikke noe som nettopp har dukket opp; det kom faktisk før vi fikk vite om DRM-opplegget (men havnet åpenbart litt i skyggen av det), og diskusjonen om dette har gått hele veien. For den saks skyld, den er jo eldre en Xbox One, da alle disse bevegelseskontrollene har fått rimelig mye pepper helt siden Wii ble lansert. Du har også missforstått Kinect fullstendig. Hvorfor tror dere at Kinect er med så alle skal vifte med armene? Det er flere ting du kan gjøre med Kinect. Klart, men er noe av det interessant? 1 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 snip All argumentasjonen din går ut på at Kinect må følge med om den skal ha noen sjanse. Det er helt rimelig, jeg har fulgt med på konsollgreier siden 1990 og vet dette dypt og inderlig. Det er ingen som er uenige med deg her, og det er ingen som sier at Microsoft har gjort noe galt valg dersom målet deres er at Kinect skal slå an. Det vi imidlertid sier, er at vi overhode ikke har noen interesse av Kinect, og sannsynligheten for å få oss som kunder reduseres dersom medfølgende Kinect går på bekostning av pris eller øvrig ytelse. Ellers er det påfallende at du ikke nevner Wii med ett ord i svaret til meg, enda Wii kom med medfølgende bevegelseskontroller, og sånn sett burde ha lyktes i å etablere en trend her. Likevel gikk NIntendo bort fra denne typen kontroller med Wii U, noe som kan tyde på at de selv ikke følte det var den revolusjonen de hadde håpt på. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Don Mattrick slutter i Microsoft, står mer om det her. Kan vel ikke si at det var veldig overraskende. Lenke til kommentar
Emils. Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Larry Hryb @majornelson 5 m Yes, I can confirm that Don (Mattrick) will be leaving Xbox for Zynga Regner med at dette er en konsekvens av hvordan han har holdt seg til media. Lenke til kommentar
Trollface Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Larry Hryb @majornelson 5 m Yes, I can confirm that Don (Mattrick) will be leaving Xbox for Zynga Regner med at dette er en konsekvens av hvordan han har holdt seg til media. "But we have a console for that as well! It's called the Xbox 360.." Trur de fleste er enige i den konklusjonen der ja. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Skulle gjerne hatt Peter Moore tilbake altså Likandes fyr! Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Don Mattrick slutter i Microsoft, står mer om det her. Kan vel ikke si at det var veldig overraskende. Surprise, surprise Skulle gjerne hatt Peter Moore tilbake altså Likandes fyr! Heilt enig. Peter Moore gjorde flott figur på scena for Microsoft. Eg anar ikkje om Larry Hryb er kvalifisert - men eg synest òg han hadde vært ein flott kandidat. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Skulle gjerne hatt Peter Moore tilbake altså Likandes fyr! Ja, la oss få inn sjefer fra det som er kåret til det verste selskapet i Amerika for andre år på råd, som alle forbrukere i spillbransjen hater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå