Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Vel, med tanke på at det er mange spill som ikke engang har demoer så må jeg nok engang si at jeg synes det er bedre enn å ikke ha det.

 

Muligheten til å prøve ett spill før kjøp er vel bare bra?

Det er klart, men sutringa rundt det blir litt kvalmende når man nå ser hva det "egentlig" var.

 

Men jeg skjønner jo ikke hvorfor de tok det vekk? Det ville jo kun vært enda en måte for dem å tjene penger på?

Jeg hadde aldri orket å laste ned flere gb kun for 1 times demo, men andre med fiber og slikt kunne vell kanskje ha gjort det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart, men sutringa rundt det blir litt kvalmende når man nå ser hva det "egentlig" var.

Det er lett å le av de som trodde at jorda var rund også, men på den tiden hadde man ikke noen annen informasjon, så hva skulle de gjøre? (Retorisk spørmål :p )

 

Hadde jeg visst at den såkalte delingen bare var en demofunksjon så hadde jeg ikke giddet å bry meg om det tapet når retrett-meldingen til Microsoft kom ut. Men basert på det de hadde sagt frem til det punktet så synes jeg det var veldig dumt at det var borte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er lett å le av de som trodde at jorda var rund også, men på den tiden hadde man ikke noen annen informasjon, så hva skulle de gjøre? (Retorisk spørmål :p )

 

Hadde jeg visst at den såkalte delingen bare var en demofunksjon så hadde jeg ikke giddet å bry meg om det tapet når retrett-meldingen til Microsoft kom ut. Men basert på det de hadde sagt frem til det punktet så synes jeg det var veldig dumt at det var borte.

 

Skjønner ikke at dere trodde noe annet. Om man kunne ha delt digitale spill på samme måte som fysiske spill, tenk deg hvor ødeleggende dette ville vært for utviklerne. Det er ikke noe annet enn en tease som Microsoft la inn i håp om å friste andre til å være kjøpe spill.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at dere trodde noe annet. Om man kunne ha delt digitale spill på samme måte som fysiske spill, tenk deg hvor ødeleggende dette ville vært for utviklerne. Det er ikke noe annet enn en tease som Microsoft la inn i håp om å friste andre til å være kjøpe spill.

Noen av oss liker å snakke om ting man vet, ikke nødvendigvis tillegge alt man leser en hel haug egenskaper. Når informasjonen vi har sier A og ingenting tyder på B bruker jeg ikke krefter på å snakke om hvordan A kan bli C før det er reelt.

 

Og ja, omtrent like ødeleggende som at fysiske spill kan deles "uendelig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at dere trodde noe annet. Om man kunne ha delt digitale spill på samme måte som fysiske spill, tenk deg hvor ødeleggende dette ville vært for utviklerne. Det er ikke noe annet enn en tease som Microsoft la inn i håp om å friste andre til å være kjøpe spill.

 

Nå er vel fortsatt ikke den blog posten bekreftet(?), men hadde det vist seg at spill-delingsfunksjonen var som mange av oss hadde oprinnelig oppfattet er det fult mulig at de som har tallene hadde regnet ut at det ville styrke spillsalget.

 

Husk at eventuelle "tap" av inntekter ville ikke komme rett etter release av et spill, for da vil folk spille spillet selv.

 

Tapet ville kommet i runde 2, når den oprinnelige spilleren ikke spiller og vennen låner en kopi. Men dette er også hvor de uansett ikke ville tjent penger grunnet låning av fysisk media eller brukt spill salg. Med slik systemet orginalt var tenkt var det vertfall en mulighet for at utvikler så noen kroner fra runde 2, noe de tradisjonelt ikke har hatt mulighet til. Det vi ser på PC i dag som har digitale salg med online drm, er at utvikler tjener penger på et spill i flere runder, og ikke bare rett etter utgivelse.

 

Hvis familie-funksjonen var snakk om bare tidsbegrensede demoer er dette en funksjon som hører hjemme på xbox marketplace, det er jo ingen fornuft bak å bare gi en demo til en bruker som kjenner en eier av spillet.

Lenke til kommentar

Nå er vel fortsatt ikke den blog posten bekreftet(?), men hadde det vist seg at spill-delingsfunksjonen var som mange av oss hadde oprinnelig oppfattet er det fult mulig at de som har tallene hadde regnet ut at det ville styrke spillsalget.

 

Husk at eventuelle "tap" av inntekter ville ikke komme rett etter release av et spill, for da vil folk spille spillet selv.

 

Tapet ville kommet i runde 2, når den oprinnelige spilleren ikke spiller og vennen låner en kopi. Men dette er også hvor de uansett ikke ville tjent penger grunnet låning av fysisk media eller brukt spill salg. Med slik systemet orginalt var tenkt var det vertfall en mulighet for at utvikler så noen kroner fra runde 2, noe de tradisjonelt ikke har hatt mulighet til. Det vi ser på PC i dag som har digitale salg med online drm, er at utvikler tjener penger på et spill i flere runder, og ikke bare rett etter utgivelse.

 

Hvis familie-funksjonen var snakk om bare tidsbegrensede demoer er dette en funksjon som hører hjemme på xbox marketplace, det er jo ingen fornuft bak å bare gi en demo til en bruker som kjenner en eier av spillet.

 

Det var heller ingen fornuft bak de andre restriksjonene. Hva familie-funksjonen egentlig gikk ut på får vi trolig ikke vite før den eventuelt blir aktuell på nytt i fremtiden.

Lenke til kommentar

Tro han mente at det var lett å le av de som trodde at jorda var flat :p

Bryr meg mitt i rompenschtumpen om family sharing dersom det hele egentlig var en glorifisert form for demo sharing...

 

Old myth is old and worn.:p Det var allmenn kunnskap at jorden er rund allerede i antikken, som vi vet om. Sannsynligvis har de visst det lenge før. At folk i middelalderen trodde jorden var flat er en mye fra 1800-tallet.:)

 

Noen av oss liker å snakke om ting man vet, ikke nødvendigvis tillegge alt man leser en hel haug egenskaper. Når informasjonen vi har sier A og ingenting tyder på B bruker jeg ikke krefter på å snakke om hvordan A kan bli C før det er reelt.

 

Og ja, omtrent like ødeleggende som at fysiske spill kan deles "uendelig".

 

Spekulasjoner og teorier er nammenamm.:D

Lenke til kommentar

Det var heller ingen fornuft bak de andre restriksjonene. (...)

 

Alle restriksjonene var perfekt logiske.

 

Online DRM fungerer ikke uten "phone home".

Uten disk basert DRM kan man ikke bruke disk som DRM.

Begrense muligheten for bruktsalg begrenser bruktsalg.

 

Ikke noe ufornuftig her, kansje ikke markedet var klar for dette men det gjør ikke systemet ufornuftig.

 

Desverre vil vi nok måtte vente til neste genrasjon igjen for å vite hvordan familie-deling vil fungere på en heldigital konsoll. En ny versjon for xbox one må ta hensyn til slik konsollen ser ut nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er alle disse Youtube-folka så sinna?

 

Alle restriksjonene var perfekt logiske.

 

Online DRM fungerer ikke uten "phone home".

Uten disk basert DRM kan man ikke bruke disk som DRM.

Begrense muligheten for bruktsalg begrenser bruktsalg.

 

Ikke noe ufornuftig her, kansje ikke markedet var klar for dette men det gjør ikke systemet ufornuftig.

 

Desverre vil vi nok måtte vente til neste genrasjon igjen for å vite hvordan familie-deling vil fungere på en heldigital konsoll. En ny versjon for xbox one må ta hensyn til slik konsollen ser ut nå.

 

Hvorfor kan de ikke bare ordne familiedeling på spill kjøpt gjennom Xbox-sjappa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...