CaZpeR Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 LCD sliter ikke så veldig i ditt eksempel her i hvert fall. Ikke slik HDR implementeringen er nå i hvert fall. Heller ikke ikke i SDR så langt jeg har erfart. Men men... Man skal vel helst forsvare investeringen sin. Har kikket på både oled og q9f til Samsung og slik det er i dag ville jeg valgt q9f. Oled har i mine øyne for mange ulemper, spesielt knyttet til bruk i spill som gjør at teknologien for meg ikke er moden nok (input latency (som jeg er svært sensitiv for), image retention ved statiske objekter og lav lysstyrke (har ikke anledning til å mørklegge TV-stua)). 1 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Red Dead Redemption 2 i HDR er noe OLED brukere burde ikke bruke av flere grunner. En av dem er og som Digital Foundry melder om at kartet i hjørnet er belyst på en måte som ikke er normalt pga dette falske greiene Rockstar har gjort. At en risikerer i større grad image retention. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Red Dead Redemption 2 i HDR er noe OLED brukere burde ikke bruke av flere grunner. En av dem er og som Digital Foundry melder om at kartet i hjørnet er belyst på en måte som ikke er normalt pga dette falske greiene Rockstar har gjort. At en risikerer i større grad image retention. Bare det at TV'er i denne prisklassen har antydning til Image Retention gjør at det ikke er aktuelt for kjøp. Disse problemene må være 100% borte for at jeg skal vurdere denne teknologien. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Bare det at TV'er i denne prisklassen har antydning til Image Retention gjør at det ikke er aktuelt for kjøp. Disse problemene må være 100% borte for at jeg skal vurdere denne teknologien. Helt enig. Spesielt når det er så mange bra alternativer. Et OLED TV hadde ikke overlevd lenge hos meg med bruken til denne familien.... Venter spent på Samsung sine nye i 2019-2020 når dem får på plass VRR/Free-Sync. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) Bare det at TV'er i denne prisklassen har antydning til Image Retention gjør at det ikke er aktuelt for kjøp. Disse problemene må være 100% borte for at jeg skal vurdere denne teknologien. Du vet du må ha et statisk objekt på Tv'en i over 8 timer i strekk for å hele tatt være i risikoen? OLED er helt utrolig siden du har perfekt svart noe som får lyskilder til å poppe fram noe veldig. Kombinasjon med HDR så er det en magisk opplevelse uten like. 4K med HDR så har C7 tven min 21ms. Kontra en Samsung Q7F som har 24ms så har Oleden mindre input lag. Absolutt dyre tver men damn, de er fantastiske. Jeg kjøpte min på black friday. Worth it! Men klart har du tven på døgnet rundt med samme statiske bildene på så gå for QLED. Eller hvis du har masse lys i huset, gå for QLED. Endret 1. november 2018 av Avean Lenke til kommentar
Mala Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) At familier i lyse stuer ikke går for OLED har jeg full forståelse for, QLED er nok tingen der. Men for min del som eneste ansvarlig for skjerm og med lyskontroll på loftstuen vil OLED virker som ett godt valg når ny TV skal handles. Ble ikke helt solgt på QLED modellene i butikk altså. Når man ser hvor sort OLED skjermene var og hvordan fargen poppet frem... i flomlyset i butikk..tør jeg ikke tenke på opplevelsen jeg får i dempet belysning hjemme. Slippe å tenke på innsynsvinkel er også greit, der var det regelrett ganske dårlig på QLED modellene altså. UANSETT så er det lite ideelle forhold for skjermene å ta utgangspunkt i når man står i butikken. Endret 1. november 2018 av Mala Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Du vet du må ha et statisk objekt på Tv'en i over 8 timer i strekk for å hele tatt være i risikoen? OLED er helt utrolig siden du har perfekt svart noe som får lyskilder til å poppe fram noe veldig. Kombinasjon med HDR så er det en magisk opplevelse uten like. 4K med HDR så har C7 tven min 21ms. Kontra en Samsung Q7F som har 24ms så har Oleden mindre input lag. Absolutt dyre tver men damn, de er fantastiske. Jeg kjøpte min på black friday. Worth it! Men klart har du tven på døgnet rundt med samme statiske bildene på så gå for QLED. Eller hvis du har masse lys i huset, gå for QLED. Problemet med HDR slik det er implementert på "juksemåten" i Red dead redemption som Larzen viser til, er at det lyseste objektet til envher tid vil alltid være deler av HUD´n som har hvite elementer. HUDn flytter ikke på seg. Så hvis du sitter 8 timer og spiller da så og har pumpet maks lysstyrke i spillet til 300 (anbefalt i spillet) eller 500 på Oled TV så, ja.... Digital Foundry nevner også at dette kan være en issue. I andre spill med ekte HDR så vil hva som er det lyseste på skjermen varierere fra scene til scene fordi de vil ikke lage det så det er HUDn som skinner mest til enhver tid. Om man ellers foretrekker Qled med lysstyrke og fargerom nok i den lyse enden for HDR eller Oled er en smakssak, og som du sier, avhenge litt av rommet man sitter i. Oled i et helt mørkt rom er fint det! Men jeg vil nok foretrekke Qled for fargene, lysstyrke og mindre black crush. Selv sitter jeg nå i kinoen min med projektor. Og du verden, kjenner nesten lukta av hest når jeg spiller 1 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) Du vet du må ha et statisk objekt på Tv'en i over 8 timer i strekk for å hele tatt være i risikoen? OLED er helt utrolig siden du har perfekt svart noe som får lyskilder til å poppe fram noe veldig. Kombinasjon med HDR så er det en magisk opplevelse uten like. 4K med HDR så har C7 tven min 21ms. Kontra en Samsung Q7F som har 24ms så har Oleden mindre input lag. Absolutt dyre tver men damn, de er fantastiske. Jeg kjøpte min på black friday. Worth it! Men klart har du tven på døgnet rundt med samme statiske bildene på så gå for QLED. Eller hvis du har masse lys i huset, gå for QLED. Det med over 8 timer har vært svært varierende og har lest flere som har fått panel-bingo når det kommer til OLED og hvor "raskt" man får image retention. Ja, er veldig klar over at Sort på OLED er fantastisk, men det er den også på QLED. Den er langt fra så dårlig som påstås av enkelte. Ja, C7 har god input latency, det kommer seg, men den TV'en er også kjent for å gi image retention og da er det uaktuelt for min del. Det i kombinasjon med lys i stua :-p Men det var mitt siste innlegg vedr. TV da det er et minefelt av subjektive meninger. Dette var min. Samtidig er det en fullstendig avsporing av tråden og jeg føler vi diskuterer forskjellen på lettmelk fra Tine vs. Q-meieriene :-p Endret 1. november 2018 av CaZpeR 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) OLED har jo en annen fordel når det kommer til gaming i form av langt raskere responstid på pikslene. Du får jo eliminert alle former for motion blur. Ulempen er jo at spill som blant annet Red Dead Redemption 2 som er låst til 30Hz føles veldig hakkete som et resultat av at den raske pikselresponstiden gjør at hakkingen blir ekstra merkbar på grunn av det er mindre motion blur til å maskere hakkingen. Her vil jo OLED fra blant annet Sony og 2018 modellene til LG med Black-Frame-Insertion hjelpe til å maksere dette igjen uten at du er nødt til å ty til interpolering. Endret 1. november 2018 av RamGuy 2 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 OLED har jo en annen fordel når det kommer til gaming i form av langt raskere responstid på pikslene. Du får jo eliminert alle former for motion blur. Ulempen er jo at spill som blant annet Red Dead Redemption 2 som er låst til 30Hz føles veldig hakkete som et resultat av at den raske pikselresponstiden gjør at hakkingen blir ekstra merkbar på grunn av det er mindre motion blur til å maskere hakkingen. Her vil jo OLED fra blant annet Sony og 2018 modellene med Black-Frame-Insertion hjelpe til å maksere dette igjen uten at du er nødt til å ty til interpolering. Så lenge man har variabel framerate (som mange spill dessverre har) så vil det være meningsløst. På lik linje som freesync-støtten til Xbox One. Ja det vil bli bra der spillene har en konsistent framerate, men lite nytteverdig der den er variabel. Lenke til kommentar
samco Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Red Dead Redemption 2 i HDR er noe OLED brukere burde ikke bruke av flere grunner. En av dem er og som Digital Foundry melder om at kartet i hjørnet er belyst på en måte som ikke er normalt pga dette falske greiene Rockstar har gjort. At en risikerer i større grad image retention. Har spilt på oled tvr siden 2013 litt fornuftig bruk så null problem,... Erfaring teller... Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) Har spilt på oled tvr siden 2013 litt fornuftig bruk så null problem,... Erfaring teller... Nå er det slik at spill med HDR fungerer på en helt annen måte en hvordan det er i RDR2. Det er forholdsvis enkelt forklart i Digital Foundry sin video. Så at du har erfaring ifra før hjelper ikke så mye når området hvor kartet er blir belyst på en slik måte at du har mye høyere risk for midlertidig eller permanent inn brenning. En kan selvfølgelig slå av kartet og/eller passe på å ta pauser og kjøre vaske programmet til TV. Men folk flest gjør ikke det vettu...eller vet om at RDR2 har en så forskrudd HDR bit som den har. Endret 1. november 2018 av LarZen 1 Lenke til kommentar
samco Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 Nå er det slik at spill med HDR fungerer på en helt annen måte en hvordan det er i RDR2. Det er forholdsvis enkelt forklart i Digital Foundry sin video. Så at du har erfaring ifra før hjelper ikke så mye når området hvor kartet er blir belyst på en slik måte at du har mye høyere risk for midlertidig eller permanent inn brenning. En kan selvfølgelig slå av kartet og/eller passe på å ta pauser og kjøre vaske programmet til TV. Men folk flest gjør ikke det vettu...eller vet om at RDR2 har en så forskrudd HDR bit som den har. Trenger ikke å kjøre vaske programmet noen min med full Screen innhold er alt som trengs har hatt en uke fri fra jobb og har virkelig spilt Red Dead null inbrenning ... Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 1. november 2018 Del Skrevet 1. november 2018 (endret) Endret 2. november 2018 av LarZen 9 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. november 2018 Del Skrevet 2. november 2018 (endret) Gitt at du kjører Windows 10. Vil det da gjelde RDR2 hvis det kommer på PC? EDIT: Ift. OLED og QLED. Jeg kjøpte ikke plasma før den var skikkelig moden. Egentlig overmoden og på vei ut av markedet da LCD vant mainstream markedet og det ble ulønnsomt å drive med nisjeprodukter for et fåtall entusiaster - 2010. Jeg brukte alskens forsiktighetsregler for å unngå innbrenning men hver gang jeg slår den på ser jeg noen pikser her og der som vibrerer i rødt. Jeg har brukt den hardt men ikke uvørent. Det skulle være tilnærmet umulig å få type innbrenning på en 2010 plasma, men man ser etter 5-6 år spor av "noe" før panelet er varmet opp. Image retention så jeg ofte etter noen timers bruk med statiske objekter men det var lett å "vaske". Ja, det var en nytelse å se film i mancaven/"nerdebula til pappa" på den. Men jeg turte faktisk ikke bruke den til alt jeg trengte en slik TV til, så den ble etterhvert bare brukt til filmtitting og en sportsevent nå og da. Konsollene koblet jeg til PC monitoren. Med OLED TV venter jeg til det er så modent at de fleste nesten ikke tenker på det som en "Kul ting for de *ekte* kvalitets entusiastene" lenger. Ja, OLED brukes i veldig mange andre type skjermer men da alltid i skjermer som ikke står på like mye og konstant som en TV i en gjennomsnittlig husholdning med altibox/canal digital og spillkonsoller. Endret 2. november 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Vil det da gjelde RDR2 hvis det kommer på PC? Det blir bare kvalifisert gjetning, men nei. Den kommentaren var rettet mot Xbox play anywhere spillene og der er ikke rockstar i dag. Gta V på PC startes gjennom steam eller rockstar sin egen klient. Og disse fungerer vel på Windows 7 og 8 også. Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 (endret) Noen andre som sliter med å få brukt penger de har lagt inn på xbox kontoen sin i andre land? Får ikke kjøpt fallout med mine argentinske pesos Endret 3. november 2018 av David_1214 Lenke til kommentar
Avean Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Problemet med HDR slik det er implementert på "juksemåten" i Red dead redemption som Larzen viser til, er at det lyseste objektet til envher tid vil alltid være deler av HUD´n som har hvite elementer. HUDn flytter ikke på seg. Så hvis du sitter 8 timer og spiller da så og har pumpet maks lysstyrke i spillet til 300 (anbefalt i spillet) eller 500 på Oled TV så, ja.... Digital Foundry nevner også at dette kan være en issue. I andre spill med ekte HDR så vil hva som er det lyseste på skjermen varierere fra scene til scene fordi de vil ikke lage det så det er HUDn som skinner mest til enhver tid. Om man ellers foretrekker Qled med lysstyrke og fargerom nok i den lyse enden for HDR eller Oled er en smakssak, og som du sier, avhenge litt av rommet man sitter i. Oled i et helt mørkt rom er fint det! Men jeg vil nok foretrekke Qled for fargene, lysstyrke og mindre black crush. Selv sitter jeg nå i kinoen min med projektor. Og du verden, kjenner nesten lukta av hest når jeg spiller Ja HDR i dette spillet har jeg skrudd av for lengst. Mye bedre uten så får vi se om Rockstar gir oss ekte HDR men har mine tvil. Klarer uansett ikke 8 timer i strekk i dette spillet, 30fps gjør meg rett og slett sjøsyk etter en stund Håper så inderlig det kommer på PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå