Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var da voldsomt, snakk om å hoppe til konklusjoner... Du har ikke tenkt på at Microsoft da kan gi ut en firmware eller et eller annet som gjør at konsollen faktisk blir brukbar også offline?

 

Siden ingen vet noe så blir det jo mye rare konklusjoner og synsing i en stund fremover nå til vi vet fakta ifra rykte flommen. Personlig så hadde jeg ikke stolt på at Microsoft ville gjort det...og hvis dem ville ha gjort det hvorfor kreve det ifra starten da?

 

Men jeg tror ikke MS vil kreve dette for å være helt ærlig. Det er jo ikke mange dagene siden en representant ifra Gamestop kommenterte at den nye Xbox maskinen kom til å bli heftig. Tror ikke han hadde sagt dette om det er DRM på systemet...

Lenke til kommentar

Siden ingen vet noe så blir det jo mye rare konklusjoner og synsing i en stund fremover nå til vi vet fakta ifra rykte flommen. Personlig så hadde jeg ikke stolt på at Microsoft ville gjort det...og hvis dem ville ha gjort det hvorfor kreve det ifra starten da?

 

Forhindre at nye spill blir piratkopiert. Om de da skulle gjøre konsollen 'åpen' etter mange år når vi nærmer oss neste generasjon igjen, så vil nok ikke mange gidde å knekke konsollen for å kunne spille spill slik man kan nå på modda konsoller.

 

Synes bare mange hopper til for mange konklusjoner, vi vet enda ikke noe før MS har uttalt seg, som du sier. :)

Lenke til kommentar

Skal ikke skryte på meg selv at jeg er flink til å argumentere, men jeg tror da jeg fikk frem litt av budskapet?

 

La oss ta for oss en PC da, den fungerer jo utmerket uten internett. Men når vi vil ta ibruk tjenester som krever nett så må vi koble oss til nettet. En blir ikke tvunget til å være kontinuerlig opp koblet ifra du trykker inn power knappen.

 

Er jo en viss forskjell å måtte ha nett til å ta ibruk online tjenester og det å være tvunget til å ha en kontinuerlig forbindelse for at maskinen skal overhode fungere?

 

En kan fint spille spill på en PC uten internett samt dem aller fleste bruksområder en PC har.

 

Er dette dårlige argumentasjoner Zeph? Isåfall er jeg nysgjerrig på hva jeg glemmer som du vet?

Per i dag synest eg ikkje ein PC eller mobiltelefon kan samanliknast. Konsollane blir riktig nok meir integrert i sosiale medier, men der må ein uansett ha tilgang til nettet for å få gjort noko som helst. Litt usikker på om det i det heile tatt kan kallast argument. Eg er ikkje for eit eventuelt always-online-krav, så det er sagt. Dersom dette blir ein realitet så trur eg ikkje det vil bli noko problem for det store fleirtalet, sjølv om nokon alltid vil bli ramma. Eg synest det er forståeleg at MS vil ta grep for å bli kvitt piratkopiering og bruktmarked, sjølv om dette gjerne kunne bli gjennomført på ein anna måte. Steam synest eg fungerer greit der. Om du må kople deg til nettet for å registrere eit spel er eg litt usikker på.

 

Når jeg kjøper et produkt som ikke behøver å være koblet opp kontinuerlig for å fungere så ser jeg ikke vitsen med det. Utenom at MS i dette tillfellet får mer kontroll. Har jeg kjøpt en konsoll med X antall spill så er det mitt til odel å eie.

 

Og om jeg vil ta frem maskinen om 25år med alle spillene så vil jeg kunne ta det ibruk. Noe en ikke kunne gjort om MS fks hadde stengt serveren som denne maskinen da evnt måtte kreve. Da sitter en jo igjen med en boks og en haug plast plater som ikke er brukende til noe...

Det veit du ingenting om. Steam har til dømes eit system som ivaretar dette ved ei eventuell nedlegging, der du kan laste ned spela og bruke dei så mykje du vil utan Steam. Dersom MS innfører dette vil dei sannsynlegvis innføre noko liknande.

Lenke til kommentar

Det største problemet med "alltid online" er nettopp dette. Om jeg betaler flere tusen kroner for en konsoll, og rundt 500 kr per spill, så bør ikke det anses som en leietjeneste. En konsoll som alltid er tilkoblet vil kreve servere som holder funksjonen gående til enhver tid. Når konsollen, eller i verste fall spillet ikke lenger er lønnsomt kan de fjerne denne støtten. I tillegg ryktes det om at samtlige spill må installeres på harddisken. Så hver enkel disk blir da altså intet annet enn en engangsnøkkel? Da kan man like gjerne installere spillet og kaste resten i søpla, istedet for å legge det fysiske i spillsamlingen din.

 

Men greit, jeg kan godt betale for å leie spill til neste Xbox. Da forventer jeg også leiepriser.

 

Jeg forventer også en sykt god forklaring på hva jeg gjør med de fysiske diskene etter at at spillene er installert, og om jeg i det hele tatt har noe eierskap til disse om 20 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet med "alltid online" er nettopp dette. Om jeg betaler flere tusen kroner for en konsoll, og rundt 500 kr per spill, så bør ikke det anses som en leietjeneste. En konsoll som alltid er tilkoblet vil kreve servere som holder funksjonen gående til enhver tid. Når konsollen, eller i verste fall spillet ikke lenger er lønnsomt kan de fjerne denne støtten. I tillegg ryktes det om at samtlige spill må installeres på harddisken. Så hver enkel disk blir da altså intet annet enn en engangsnøkkel? Da kan man like gjerne installere spillet og kaste resten i søpla, istedet for å legge det fysiske i spillsamlingen din.

 

Men greit, jeg kan godt betale for å leie spill til neste Xbox. Da forventer jeg også leiepriser.

 

Jeg forventer også en sykt god forklaring på hva jeg gjør med de fysiske diskene etter at at spillene er installert, og om jeg i det hele tatt har noe eierskap til disse om 20 år.

 

Slutt med slike argumenter da.

 

Bare fordi du kjøper en boks til 3000kr rettferdiggjør ikke dette at du slipper alt av merkostnader og bare skal få alt gratis.

 

Om jeg skal gå parallellt med ditt argument burde jeg HVERTFALL få gratis bensin når jeg kjøper en bil til 300 000kr, altså en vare som koster 100x mer enn Xbox. Overdrevent eksempel, men så lite gjennomtenkt virker ditt argument for meg.

 

For uten en subscriber tjeneste vil Microsoft måtte skru opp prisen på Xboxen, ha dyrere priser på spill, dyrere priser på ekstrautstyr og whatnot.

 

Nei, nå må vi slutte å sutre over småting som 1800kr i ÅRET, når vi heller kan fryde oss over at en sannsynligvis knakende, og med tiden, kanskje revolusjonerende spillkonsoll kommer ut.

 

Tenker da i form av firmwares som gjør helt spesielle ting mulig. Slik som feks samhandlinger mellom microsofts svar på google glass osv :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Slutt med slike argumenter da.

 

Bare fordi du kjøper en boks til 3000kr rettferdiggjør ikke dette at du slipper alt av merkostnader og bare skal få alt gratis.

 

Om jeg skal gå parallellt med ditt argument burde jeg HVERTFALL få gratis bensin når jeg kjøper en bil til 300 000kr, altså en vare som koster 100x mer enn Xbox. Overdrevent eksempel, men så lite gjennomtenkt virker ditt argument for meg.

En oppdatering av analogien var hvis alle bilene var EL-biler som har små transportkostnader. Hvor alle konkurrerende biler kjøpes for et engangsbeløp, mens Xbox 720 ville da kun eksistert som leiebil, men at du måtte ut med over halvparten av verdien i oppstartsgebyr. ;)

 

 

kanskje revolusjonerende spillkonsoll kommer ut.

Kanskje, men da må de virkelig dra opp noen forbedringer opp av hatten snart. Middelmådig maskinvare og rådyre driftskostnader med begrensninger er foreløpig ikke akkurat det revolusjonerende rykter (i hvert fall ikke i positiv grad) kundene ønsker seg. :S

 

Om 3 dager blir den nyeste maskinvaren på PCen min 3 år gammel (GTX 480'ene), og om jeg stripper ned maskinen til "the bare essentials" så har PCen kostet meg mindre enn hva en Xbox 720 ville gjort over samme tidsperiode (3 år).

Kort sagt så kan disse prisene blåse nytt liv i PC VS konsoll når konsollene konsollen blir såpass dyre i drift. Som en bonus er også spillene til PC billigere.

 

Og hva om Sony sin PS4 heller ikke har noen måned/årsavgift? Da tror jeg aldri MS vil klare å få et konkurransedyktig alternativ engang. Kall meg gjerne negativ i denne omgang, men dette ser virkelig ikke lyst ut, ryktemessig.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, nå må vi slutte å sutre over småting som 1800kr i ÅRET, når vi heller kan fryde oss over at en sannsynligvis knakende, og med tiden, kanskje revolusjonerende spillkonsoll kommer ut.

 

Tenker da i form av firmwares som gjør helt spesielle ting mulig. Slik som feks samhandlinger mellom microsofts svar på google glass osv :)

 

Regner du med at folk vil betale for noe som blir bra med tiden? Da tar du feil. EA plukker fortsatt opp bitene etter at Sim City ble tilintetgjort som merkevare. Nettopp fordi de ga ut et spill som krevde servertilgang og umiddelbar patching.

 

En ting er jo internett-koblingen til forbrukeren, men hva med serverne til yteren? Lanseringer som Sim City og Diablo 3 sier jo oss at utgivere ikke er klar for sånne tjenester.

Lenke til kommentar

En ting er jo internett-koblingen til forbrukeren, men hva med serverne til yteren? Lanseringer som Sim City og Diablo 3 sier jo oss at utgivere ikke er klar for sånne tjenester.

For ikke å snakke om at forbrukerene ikke er klar for noe slikt. (med tanke på all kritikken så er jo dette tydelig)

Og da snakker jeg ikke bare om at forbrukerene rent teknisk sett ikke er klare, men også i hva folk er villige til å finne seg i.

Lenke til kommentar

1800kr for nettjenster? De engelske artiklene sier 500 dollar for konsoll, 300dollar for en abb finansiert konsoll. Itavisen må slutte med googletranslate oversettelser.

 

I følge Thurrott vil konsollen også være dyr, rundt 500 dollar for standardutgaven og 300 dollar for en abonnement-basert konsoll. Akkurat hva han legger i abonnement-basert konsoll er vanskelig å si, men det kan bety at du knytter deg til en betaltjeneste over en viss tid

.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Ikke glem 59 kr i måneden for Xbox Live. Da blir det 59kr x 12mnd x 10 år = 7080 kr i tillegg.

 

Er du FATTIG?

 

Måten noen av dere argumenterer på får dere til å virke som de som leter etter mat i søppelkontainere.

 

Hvem pokker tar 7000kr i løpet av 10 ÅR, som en sorg?

 

Drikk en halvliter mindre pils i måneden så overgår du utgiftene til Xboxen. En halvliter pils gir minutter med moro, en månedsavgift på Xbox gir i gjennomsnitt 30,4 dager moro.

 

Den som mener 59kr i måneden er mye penger for så mye gevinst er fattige etter norsk standard. Dermed basta. Er du ikke fattig, og mener 59kr i måneden er mye for så mye moro har du seriøse, seriøse problemer med å prioritere og se verdien i tjenestene som pengene dine gir.

 

Hvis du vil forsvare at 59kr i måneden er mye må du gjerne dele en kontoutskrift av kontoen din her, så ser man jo fort om du prioriterer en pose smash fremfor 30 dager spilltilgang til en rå spillkonsoll.

 

 

Makan har jeg ikke sett på lenge, og si at 59,- pr mnd er dyrt må være det tåpeligste utsagnet på diskusjon.no på lang tid.

 

Det var kanskje noe krasst fra meg dette, men å klage så inngående på en så liten kostnad, når vi er så rike som vi er og tar alt vi har for gitt må man jo begynne å lure på hva som feiler nordmenn...

 

EDIT: Eller for å ta det fra en annen side. I min signatur er det kamerautstyr for over 100 000kr som jeg har kjøpt. Ville det ikke se fullstendig, innavlet banalt ut om jeg hadde klaget over 59kr pr mnd når jeg på annet vis rettferdiggjør mine kjøp av kamerautstyr?

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...