Limbeck Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Tiden da spill fikk plass på to disketter er over Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Slik jeg ser det er det konsollene sin jobb å være et billig alternativ. Vil man ha sterkere maskiner så kjøp en pc. Da kan man brenne av så mye penger man vil og oppgradere når man vil. Billig alternativ i forhold til kraft er bare en av jobbene til en konsoll i dag, og man kan da bygge billige gaming PCer også så det har vært ett svakt grunnlag i ganske mange år nå. PC gaming i dag er også billigere i lengden for seriøse gamere (så lenge man ikke gjør unødvendige oppgraderinger hvert år) siden online er gratis, nye spill ofte koster rundt 200kr mindre på release, det er oftere tilbud og høyere rabatter. At konsoller er billigere til å starte med er kun fordi aktørene selger med tap men forventer å tjene det inn igjen over tid. Konsoller skal hovedsaklig nå fram til folk flest, være så enkelt som mulig med 'plug and play' prinsipp og garantert støtte alle spill i sin egen generasjon uten alt styret med grafikkinnstillinger, hardware-oppgraderinger og fjerne all tvil om at ett spill ikke kan kjøres på hardwaren man har, og det er kun fra vårt forbrukerperspektiv. Aktørene og spillutviklerne tenker mest på at det må eksistere en plattform som det kan tjenes penger på uten den ekstreme piracyen som er/var på PC. Før Steam kom i 2003 var jo PC gaming i ganske dyp krise og ofte referert til som en død plattform for spill generelt, selv om det kanskje var satt litt på kanten. Konsoller begynte forøvrig å eksistere som en satsing på å få arkademaskiner inn i stua til folk og var ikke ett alternativ til PC. Dette har først snudd med tiden Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Har dere noen tanker om hvilke fysiske media som vil bli brukt i Nextbox og PS5, om noe overhodet? Nå som Forza 7 er 100GB så begynner vi jo faktisk å nærme oss absolutt max kapasitet på BluRay som er 128GB, og det alternative mediaet som kan møte kapasitetskravet per dags dato er minnebrikker som har kapasiteter fra 128-256GB, men disse er jo også svindyre å koster alt fra 500-1000kr stykket og da er ikke spillprisen inkludert engang. Kan ikke helt se for meg at spill skal begynne komme på flere disker igjen. Digital-only på den andre siden møter problemet med at flere land har lave datakvoter og generelt elendig gjennomsnitts internett-hastigheter, og så lenge det ikke skjer noe drastisk på denne fronten så vil vel fysisk være urealistisk å gå bort i fra for Sony og MS. Det eneste jeg kan tenke meg vil snu dette er om MS og Sony starter med kampanjer i samarbeid med internettleverandørene hvor man får økt eller ubegrenset datakvoter ved kjøp av konsoll, eventuelt at leverandørene kutter ut kvotetullet av egen fri vilje. Microsoft og Facebook legger forresten en fiberkabel over Atlanterhavet med 160 terabit pr sekund båndbredde, så om ikke dette kun bare er for møte datamengdene dataparkene deres krever i dag, så kan det jo hende at dette er starten på noe stort i form av internettutbygging. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 100GB er uansett sykt. Meh. Hw i dag takler det. Det har alltid blitt påstått at det og det spillet er sinnsykt stort. Husker da cd-rom kom og spill gikk fra disketter til cd-rom. Spill på 600mb. Det var sykt det Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Får man ikke plass på en disk så lager man en til Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Komprimering er svaret, slik det ble gjort før. Og nei, på Xbox One så MÅ man ha alt på en disk, resten må lastes ned. Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) 50% rabatt på Forza Horizon 3 Expansion Pass (179kr) Ikke dårlig med tanke på at Hot Wheels nettopp hadde release. Endret 19. juni 2017 av XtaZ Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Komprimering er svaret, slik det ble gjort før. Og nei, på Xbox One så MÅ man ha alt på en disk, resten må lastes ned. Det er det vel allerede tenker jeg. Dessuten er diskplass billig. Jeg kjopte nettopp en 10 tb hdd. Ikke til xbox riktignok men 100Gb er lommerusk Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Nei. Og det er billig for deg i Norge, landet hvor slikt er billigst i hele verden. Men vi er et lite land, selskapene må huske på store marked ellers i verden og (of Microsoft viste jo uansett ved launch at de ikke brydde seg stort om Norge). Den disken du snakker om er fort en månedslønn andre steder i verden. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Så hva vil du da? Har du noen fantastisk komprimeringsteknikk ingen andre har? Nå har jeg hørt på sutring om 4k i flere år og nå er spillene for store. Datalagring er forsåvidt enkelt for meg men jeg har mine demoner jeg også Hmm. En verson med lavere oppløsning vil være mindre. Kanskje du kan forklare situasjonen for MS. Tviler på at du får det, men hvis mange nok klager så kanskje. Endret 19. juni 2017 av Limbeck Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Hvorfor skulle de gidde det når de ikke trengte det? Plassen på en disk ble mangedoblet. Utviklere var jo selv ute og sa dette. Men når det begynner å bli sånn, da må man prøve å finne noen praktiske løsninger igjen. PS: En utgave med mindre oppløsning vil ikke være mindre i det hele tatt. En utgave uten 4K teksturer ville det. Endret 19. juni 2017 av Muggkaare Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Har dere noen tanker om hvilke fysiske media som vil bli brukt i Nextbox og PS5, om noe overhodet? Nå som Forza 7 er 100GB så begynner vi jo faktisk å nærme oss absolutt max kapasitet på BluRay som er 128GB, og det alternative mediaet som kan møte kapasitetskravet per dags dato er minnebrikker som har kapasiteter fra 128-256GB, men disse er jo også svindyre å koster alt fra 500-1000kr stykket og da er ikke spillprisen inkludert engang. Kan ikke helt se for meg at spill skal begynne komme på flere disker igjen. Digital-only på den andre siden møter problemet med at flere land har lave datakvoter og generelt elendig gjennomsnitts internett-hastigheter, og så lenge det ikke skjer noe drastisk på denne fronten så vil vel fysisk være urealistisk å gå bort i fra for Sony og MS. Det eneste jeg kan tenke meg vil snu dette er om MS og Sony starter med kampanjer i samarbeid med internettleverandørene hvor man får økt eller ubegrenset datakvoter ved kjøp av konsoll, eventuelt at leverandørene kutter ut kvotetullet av egen fri vilje. Microsoft og Facebook legger forresten en fiberkabel over Atlanterhavet med 160 terabit pr sekund båndbredde, så om ikke dette kun bare er for møte datamengdene dataparkene deres krever i dag, så kan det jo hende at dette er starten på noe stort i form av internettutbygging. Det er ikke verre enn at de bruker to 50 GB Bluray til spill som Forza 7, bare de kommer i gang og får gjort dette. Neste generasjon er det sannsynligvis UHD Bluray som blir brukt. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Komprimering er svaret, slik det ble gjort før. Og nei, på Xbox One så MÅ man ha alt på en disk, resten må lastes ned. Forklar meg gjerne hvorfor man MÅ ha alt på én disk. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Misforståelse Endret 19. juni 2017 av Limbeck Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Spør Microsoft. Det har med andre ord ikke vært behov for det til nå. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Joda, men det var jeg som huska feil, eller de brukte bare en mongo unnskyldning på at de ikke bruker flere disker: Frank O’Connor, Halo franchise development director, has explained that using only one disc allowed for a completely unified product and seamless experience. Adding a second disc would not have allowed that to happen and therefore was rejected as an option. But at the same time O’Connor does admit that a two-disc version was certainly possible. 1 Lenke til kommentar
MuppetOwl Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Har dere noen tanker om hvilke fysiske media som vil bli brukt i Nextbox og PS5, om noe overhodet? Nå som Forza 7 er 100GB så begynner vi jo faktisk å nærme oss absolutt max kapasitet på BluRay som er 128GB, og det alternative mediaet som kan møte kapasitetskravet per dags dato er minnebrikker som har kapasiteter fra 128-256GB, men disse er jo også svindyre å koster alt fra 500-1000kr stykket og da er ikke spillprisen inkludert engang. Kan ikke helt se for meg at spill skal begynne komme på flere disker igjen. Digital-only på den andre siden møter problemet med at flere land har lave datakvoter og generelt elendig gjennomsnitts internett-hastigheter, og så lenge det ikke skjer noe drastisk på denne fronten så vil vel fysisk være urealistisk å gå bort i fra for Sony og MS. Det eneste jeg kan tenke meg vil snu dette er om MS og Sony starter med kampanjer i samarbeid med internettleverandørene hvor man får økt eller ubegrenset datakvoter ved kjøp av konsoll, eventuelt at leverandørene kutter ut kvotetullet av egen fri vilje. Microsoft og Facebook legger forresten en fiberkabel over Atlanterhavet med 160 terabit pr sekund båndbredde, så om ikke dette kun bare er for møte datamengdene dataparkene deres krever i dag, så kan det jo hende at dette er starten på noe stort i form av internettutbygging. Det er ikke verre enn at de bruker to 50 GB Bluray til spill som Forza 7, bare de kommer i gang og får gjort dette. Neste generasjon er det sannsynligvis UHD Bluray som blir brukt. Neppe. Gammeldags cd media er på god vei til å dø ut heldigvis. Nedlasting og streaming som er framtiden. Idioti å måtte dra i butikken eller bestille på nett en fysisk plate man får i posten etter lang tid når de fleste har skikkelige linjer hjemme. Men at blu ray kommer til å leve en del lengre i uland med dårlig nett gjør det helt sikkert. Feks The grand tour i 4k HDR fra Amazon er ca 30 gb for rundt 45 min og bedre kvalitet enn bluray. Bruker aldri bluray på Xbox one s jeg har og hadde egentlig håpet de droppet hele driten på Xbox one X. Bortkasta plass så kunne heller cd nissene kjøpt ekstern spiller. Finnes nesten ikke UHD bluray å få kjøpt i de fleste butikkene siden det er ikke noe etterspørsel. Man ser tydelig i butikkene at det dør mer og mer ut. Endret 19. juni 2017 av MuppetOwl Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Det er ikke verre enn at de bruker to 50 GB Bluray til spill som Forza 7, bare de kommer i gang og får gjort dette. Neste generasjon er det sannsynligvis UHD Bluray som blir brukt. F7 får fortsatt plass på en dual layer BluRay og spill heretter kommer nok til å ta enda mer plass, og som jeg sa jeg tror ikke å release spill på flere disker er så veldig attraktivt lengre. Upraktisk for forbrukere og mer kostbart å produsere. UHD BluRay har pr i dag kun 100GB max kapasitet triple layer og fikser ikke kapasitetsproblemet så lenge ikke komprimeringen er helt sinnsykt bra vil jeg tro, men jeg kan nesten ingenting om det temaet eller UHD BluRay så jeg skal ikke spekulere. Jeg tror og håper på en digital-only framtid, så kan eventuelt de neste konsollene heller ha en avtagbar harddiskmodul man tar med i butikken og får kopiert spillet fra en maskin der når man kjøper spillet for de som ikke har mulighet til å laste ned selv. Endret 19. juni 2017 av XtaZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå