Gå til innhold

Xbox One-kaféen

Anbefalte innlegg

Sony kommer selvsagt ikke til å annonsere noen PS5, det hadde vært idioti av en annen verden. Ikke var det noe svar på Scorpio heller at de annonserte PS Pro, ryktene om den konsollen kom lenge før Scorpio, så isåfall burde det vært motsatt, noe jeg heller ikke tror er tilfellet.

Når det gjelder konsoller, generasjoner, og iterasjoner har derimot Microsoft dreti litt på leggen med Scorpio, for om Sony kommer med en PS5 etterhvert med en skikkelig CPU, så må nesten Microsoft svare med en ny generasjon de også, og ikke en iterasjon hvor Scorpio skal kunne kjøre de neste spillene til neste Xbox igjen, for da blir de fucka på CPU-siden. CPUen i Scorpio og PS Pro er latterlig, så vi trenger en ny generasjon for å vaske bort den tåpelige Jaguaren og få noe bedre der. GPU-messig er derimot Scorpio jævla ålreit, men det hjelper så lite om neste generasjons spill blir laget (og det håper jeg virkelig, da det vil hjelpe på framerate, AI osv, delvis alt som ikke er bare grafisk) med skikkelige CPUer in mind. Jeg har for det meste vært av den typen som ikke har ment at konsoller holder gaming tilbake, men CPUene i PS4/Xbox One/PS Pro/Scorpio gjør virkelig det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler. PS4 selger fortsatt svært godt. Vi kommer nok ikke til å høre noe om PS5 før tidligst i 2018.

Det jeg er spent på med Sony sin neste maskin er om den kommer til å kunne kjøre PS4-spill. Vi vet at planen til Microsoft er kryss-kompabilitet på tvers av de ulike eksisterende og kommende Xbox-konsollene, så her kan MS potensielt få et fortrinn mtp brukerbase.

Såfremt ps5 er x86 basert så er det vel ikke en så vanskelig sak å få ps4 spill til å kjøre på ps5.

Jeg tror native BC vil være standard i alle framtidige XBox og PlayStation konsoller, iallefall digitalt. Men jeg både tror og håper på at Xone og PS4 er de siste konsollene som bruker fysiske media både fra ett praktisk men også fra ett miljøvennlig perspektiv. Fysisk vil dø før eller senere så jo fortere jo bedre. I første omgang vil det sikkert tilbys å selge en ekstern disc-drive til de som vil ha fysisk BC, men samtidig vil det også åpnes for at man kan få en digital kopi av sine fysiske disker slik Microsoft prøvde få til med de originale Xbox One digital planene sine takke være DRM.

Lenke til kommentar

Ikke var det noe svar på Scorpio heller at de annonserte PS Pro, ryktene om den konsollen kom lenge før Scorpio.

Feil. Scorpio ryktene kom en god stund før PS Neo ryktene. Husker veldig godt alle Sony fanboysa på alle spillforum rakket ned på Scorpio og sa at hvis Sony hadde gjort noe lignende så ville de aldri støttet Sony igjen da dette visstnok var en av de verste ideène noensinne. Noen måneder senere begynte Neo ryktet og surre på nett og plutselig var det ett helt fantastisk konsept og alle gledet seg vilt.

Sier seg selv egentlig når Sony allerede var kongen på haugen salgsmessig og også hadde den sterkeste konsollen på markedet, det var ingen grunn til å plutselig begynne med mid-gen upgrades for første gang i Sony sin historie når de allerede var på topp om de ikke følte de hadde noe å imøtekomme.

Endret av XtaZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Scorpio-rykter: 25 mai 2016.

PlayStation Pro. 18 mars 2016.

Det jeg finner av tidligste artikler på Kotaku, uten at jeg gidder lete meg ihjel.

Det kom uansett såpass nært hverandre at jeg er hundre prosent sikker på at hverken eller var et svar på den andres konsoll.

Lenke til kommentar

https://www.halowaypoint.com/en-us/forums/6e35355aecdf4fd0acdaee3cc4156fd4/topics/xbox-one-gps-upgrade-rumor/109ad727-50bb-4986-9eab-1ac0cd361345/posts

Diskusjonstråd på Halo forumet startet den 11. Mars 2016 hvor de allerede diskuterer ryktene om Scorpio, som på den tiden ikke engang hadde noe navn som gjør det vanskelig å finne absolutt tidligste dato for ryktet startet.

Kotaku artikkelen fra 18 mars 2016 som du nevner skriver i artikkelen ett stykke ned "The PS4.5 may not be alone, either.

I’ve heard whispers about an upgraded Xbox One for a while now, and Microsoft has been public about the possibility.". Så ja, selv i det tidligste ryktet om Pro så var Scorpio allerede gammelt nytt.

Men ja om Pro faktisk var svar på Scorpio kan diskuteres, men det er uansett merkelig at Sony spesielt i dette tilfellet burde følt de hadde noen grunn til å komme med en mid-gen upgrade helt ut av det blå for første gang etter over 20 år på markedet. Microsoft sleit med både dårlig rykte, svake salg og på svakere hardware så en mid -gen upgrade for de var nok rimelig attraktivt.

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar

Tror dere Sony er gale nok til å annonsere PS5 på E3 i år for å prøve pisse over paraden til Scorpio? Høyest usannsynlig, men ikke umulig. PlayStation er tross alt hovedbærebjelken til hele Sony imperiet for tiden og de vil vel prøve hardest mulig å framstå som best på alle fronter for å ikke miste grepet eller havne i en PS3-krise igjen. Sony har forøvrig bevist allerede at de er villige til å hoste opp ett nytt og sterkere produkt på veldig kort tids varsel i form av PS4Pro, så en litt tidligere annonsering enn normalt av PS5 med med planlagt release dato i 2019 er kanskje ikke helt på jordet allikevel :p

Det er kanskje litt tidlig å spekulere, men MS er så aggressive med Scorpio hardwaren for tiden at jeg lurer på hvordan Nextbox versus PS5 vil bli. Jeg kan tenke meg at PS4 var første og siste gang Sony noensinne vil ha en litt sterkere konsoll enn MS i løpet av en generasjon, selv om dette er i ferd med å snu igjen med Scorpio som fortsatt teknisk sett er en Xbox One.

Å annonsere neste generasjon er det samme som å ta livet av store deler av salget på nåværende generasjon. Så å annonsere noe bare for å pisse på MSs Scorpio parade blir i så fall en svært dyr affære for Sony.

Jeg tror "pro" rett og slett kan ha kommet fordi Sony ikke var sikre på om de kunne få en god nok bruker opplevelse med PS VR på non-pro konsollene. Og Sony hadde ikke tenkt å la VR toget kjøre dem forbi. I tilfelle det virkelig hadde blitt stort.

Scorpio regnes jo heller ikke som "Next gen"? Mener jeg har sett den sammenliknet mer med Elite kontrolleren. At det rett og slett er en XBOX One for 4K TV'er til entusiaster.

Så det er vel ikke noe i veien for at både PS5 og MSs neste generasjon blir basert på veldig lik HW med veldig lik ytelse. Jeg tror spill produsentene ønsker seg så mye likt som mulig for å holde nede kostnader med å tilpasse for flere platformer. Sony og MS må i så fall prøve å differensiere seg på andre områder. Pris kanskje først og fremst, om en av dem klarer å virkelig få ned kostnadene. Men ellers gjennom slikt som ekstra tjenester, ala backwards compatibility og MSs nye abonnements tjeneste. Eneste grunn til at jeg vurderer en PS4 er ellers enkelte av deres exclusive titler. Som da kan fortsette å være viktig for dem. Om MS klarer å få gjort XBOX om til en "billig PC" med masse "Play anywhere" titler kan de også komme opp i høyt nok volum til at flere spillstudioer lar seg overtale til exclusives for dem..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler. PS4 selger fortsatt svært godt. Vi kommer nok ikke til å høre noe om PS5 før tidligst i 2018.

Det jeg er spent på med Sony sin neste maskin er om den kommer til å kunne kjøre PS4-spill. Vi vet at planen til Microsoft er kryss-kompabilitet på tvers av de ulike eksisterende og kommende Xbox-konsollene, så her kan MS potensielt få et fortrinn mtp brukerbase.

Såfremt ps5 er x86 basert så er det vel ikke en så vanskelig sak å få ps4 spill til å kjøre på ps5.

Om det er noe man ønsker. Jeg mener fremdeles at Xbox Scorpio kommer til å ha et handikap frem til at de gir helt slipp på originale Xbox One, og begynner med helt eksklusive titler til den.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva Sony vil. ..men ja, det blir nok mye enklere å få PS4-spill til å kjøre på PS5 enn PS3-spill på PS4.

Lenke til kommentar

Å annonsere neste generasjon er det samme som å ta livet av store deler av salget på nåværende generasjon. Så å annonsere noe bare for å pisse på MSs Scorpio parade blir i så fall en svært dyr affære for Sony.

Jeg tror "pro" rett og slett kan ha kommet fordi Sony ikke var sikre på om de kunne få en god nok bruker opplevelse med PS VR på non-pro konsollene. Og Sony hadde ikke tenkt å la VR toget kjøre dem forbi. I tilfelle det virkelig hadde blitt stort.

Scorpio regnes jo heller ikke som "Next gen"? Mener jeg har sett den sammenliknet mer med Elite kontrolleren. At det rett og slett er en XBOX One for 4K TV'er til entusiaster.

Basert på det vi vet til nå er Project Scorpio den neste ekte Xboxen. "Scorpio 2" kommer til å bli for Project Scorpio det Project Scorpio blir for Xbox One S.

Ifølge Microsoft ønsker de å gjøre slutt den tradisjonelle generasjonen der den nye konsollen starter med helt blanke ark. Hvordan dette kommer til å fungere i praksis gjenstår å selvfølgelig å se. Planene kan fort endre seg igjen.

En av de store utfordringene blir når de til slutt må gå over til en ny type CPU. Scorpio 2 vil sannsynligvis kunne kjøre de gamle spillene ganske greit, mens Scorpio vil komme til å slite med de nye spillene. 

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Tror dere Sony er gale nok til å annonsere PS5 på E3 i år for å prøve pisse over paraden til Scorpio? Høyest usannsynlig, men ikke umulig. PlayStation er tross alt hovedbærebjelken til hele Sony imperiet for tiden og de vil vel prøve hardest mulig å framstå som best på alle fronter for å ikke miste grepet eller havne i en PS3-krise igjen. Sony har forøvrig bevist allerede at de er villige til å hoste opp ett nytt og sterkere produkt på veldig kort tids varsel i form av PS4Pro, så en litt tidligere annonsering enn normalt av PS5 med med planlagt release dato i 2019 er kanskje ikke helt på jordet allikevel :p

Det er kanskje litt tidlig å spekulere, men MS er så aggressive med Scorpio hardwaren for tiden at jeg lurer på hvordan Nextbox versus PS5 vil bli. Jeg kan tenke meg at PS4 var første og siste gang Sony noensinne vil ha en litt sterkere konsoll enn MS i løpet av en generasjon, selv om dette er i ferd med å snu igjen med Scorpio som fortsatt teknisk sett er en Xbox One.

Så det er vel ikke noe i veien for at både PS5 og MSs neste generasjon blir basert på veldig lik HW med veldig lik ytelse. Jeg tror spill produsentene ønsker seg så mye likt som mulig for å holde nede kostnader med å tilpasse for flere platformer. Sony og MS må i så fall prøve å differensiere seg på andre områder. Pris kanskje først og fremst, om en av dem klarer å virkelig få ned kostnadene. Men ellers gjennom slikt som ekstra tjenester, ala backwards compatibility og MSs nye abonnements tjeneste. Eneste grunn til at jeg vurderer en PS4 er ellers enkelte av deres exclusive titler. Som da kan fortsette å være viktig for dem. Om MS klarer å få gjort XBOX om til en "billig PC" med masse "Play anywhere" titler kan de også komme opp i høyt nok volum til at flere spillstudioer lar seg overtale til exclusives for dem..

Jeg har tatt med PSVR allerede i vurderingen for en Pro release men forkastet hele ideén. PSVR skal fungere på alle PS4 konsoller uansett så å lansere en helt egen konsoll bare i tilfelle VR spill ikke kan kjøre på originalkonsollen er høres litt for spesielt ut for meg. Kan ikke helt se for meg ett "Warning: May or may not work with the original PS4 models" stemplet på spillcoveret. Hadde vel vært mer logisk å gjort processing uniten til PSVR litt større og putta inn litt ekstra hestekrefter i den siden alle eksisterende PS4 eiere ville fått en jevn VR opplevelse uten å måtte irritere seg over at man får en dårligere VR opplevelse bare fordi man var dum å kjøpte PS4 før Pro ble annonsert. Jeg tror forøvrig VR generelt fortsatt kommer til å bli gedigent da det er ett fantastisk konsept men med treg start takket være stive hardwarepriser og idiotiske softwaresperrer på kryss av plattformer (PSVR) samt tilbakestående tids eller totaleksklusivitets-avtaler på de få VR-titlene som visstnok er veldig bra (RE7, Farpoint).

Det er helt riktig det at Scorpio er en elite versjon av Xone og ikke next-gen som er målrettet kun for de som er ute etter det beste og er villige til å betale ekstra, i følge Microsoft selv iallefall. Jeg tror nok at Scorpio er ett direkte resultat av Microsoft for første gang har den svakeste konsollen ut av de to kjempene og ikke følte seg helt komfortabel med alt hardware hysteriet som har vært denne generasjonen og nesten alltid har kommet dårligere ut på 3rd party fronten i ytelsestester når de allerede slet med ufortjent dårlig rykte etter Xone revealen.

Angående det siste du sier der så vet jeg ikke hvordan det er å være en dev eller hva de ønsker men det virker logisk at de ønsker seg nogenlunde samme hardwaret og ytelse fra alle produsentene for rask og enkel porting. Er vel derfor Microsoft har pushet Universal Windows Platform så hardt sammen med DX12 for å gjøre dette lettere samtidig som MS ønsker å etablere seg dypt i PC gaming markedet. Desverre tror jeg ikke de greier penetrere dette da Steam er alt for godt etablerte nå og alle seriøse PC spillere har ett par hundre titler i Steam biblioteket sitt de ikke gidder gå vekk fra da alternativet er å sjonglere mange forskjellige spillklienter. Hadde ikke Steam vært privateid så tror jeg MS hadde kjøpt de opp for lenge siden via aksjer og sikret seg PC markedet på dagen. Alternativt om digitaltitler kunne blir overført til en annen tjeneste litt i samme stil som man kan overføre samme nummer når du bytter mobiloperatør så hadde det kanskje fort blitt mer aktuelt å bytte for mange.

Hardware krigen har alltid eksistert mer eller mindre så dette kommer nok til å fortsette, men som du sier så må de også differensiere seg fra hverandre på andre måter for å dra interesse men også her kommer MS best ut på nesten alle punkter med både teknisk bedre kontroller, bedre online, hyppigere oppdateringer basert på brukertilbakemeldinger, BC, GwG, Mixer(aka Beam) med helt fantastisk streaming som knuser twitch, copilot feature, cross buy, cross play, EA access og nå til slutt game pass. Jeg vil si Microsoft absolutt har differensiert seg bra så langt. Cross buy og play føles fortsatt som det er i barnestadiet med lang vei å gå men de er iallefall på riktig spor :)

På sidelinjen sitter PS fanboys å skriker "Xbox has no gamez" som eneste argument om hvorfor PS er bedre enn Xbox på alle måter mens Sony stadig utrykker i media hvor teit BC er fordi nesten ingen vil bruke det, samtidig som de satser hardt å heller selge folk liksom-BC i form av overpriset betaltjeneste, laggy streaming og ett system som driter i om du eier spillet fra før og fortsatt må betale fullpris. Hykleri på sitt beste. Sonys eksklusiver og kansje en eller annen form for merkevare loyalitet/nostalgia må være den eneste grunnen til at de fortsatt eksisterer på markedet i mine øyne for sånn generelt er det en utrolig uattraktiv konsoll å eie på nesten alle punkter sammenlignet med konkurrenten.

Beklager wall of text og mulig jeg sporet totalt av litt av her og der, men jeg kjenner jeg er litt for hyper nå rett før E3 og hva som skjer fremover i spillindustrien :D

Lenke til kommentar

Ifølge Microsoft ønsker de å gjøre slutt den tradisjonelle generasjonen der den nye konsollen starter med helt blanke ark. Hvordan dette kommer til å fungere i praksis gjenstår å selvfølgelig å se. Planene kan fort endre seg igjen.

En av de store utfordringene blir når de til slutt må gå over til en ny type CPU. Scorpio 2 vil sannsynligvis kunne kjøre de gamle spillene ganske greit, mens Scorpio vil komme til å slite med de nye spillene. 

Basert på det vi vet til nå er Project Scorpio den neste ekte Xboxen. "Scorpio 2" kommer til å bli for Project Scorpio det Project Scorpio blir for Xbox One S.

Det vil fungere akkurat som PC til slutt vil jeg tro. Full støtte for gamle spill og alle Xboxer heretter vil hete kun "Xbox" og framtidige spill vil bli merket med eksempelvis "requires a Xbox from year 2020 and upwards to function". Men alt er bare ren gjetting fra min side :) Angående CPU og BC så har de nok dette i bakhodet under utvikling av fremtidige konsoller og i tillegg sitter vel MS på noen av de beste softwareutviklerne i verden, så å få gamle spill til å fungere på nyere hardware er kanskje ikke så stort ett problem. Xone skal jo teknisk sett ikke være i stand til å emulere 360 spill men de løste dette ved å emulere hele 360 konsollen istedet.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke å få gamle spill til å kjøre på nye konsoll, heller det at feks s

Scorpio vil slite med å kjøre spill til neste konsoll igjen pga fryktelig svak CPU, om feks PS5 kommer med en skikkelig CPU. Og da tviler jeg at Microsoft bare sitter på sidelinjen og lar Sony dra fra seg. Så jeg tror nok neste Xbox blir en helt ny generasjon igjen, med bakoverkompatibilitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Det virker jo som de prøver å få til en skalerings greie.

slik at spill fungerer på xbone helt ok dårligere grafikk, veldig bra på scorpio, og enda bedre på scorpio+

det er helt ok for meg, da man kan velge selv hva man trenger, trenger man best grafikk, da velger man den beste maskinen eller ny når den kommer. men alle spill fungerer i ymse kvalitet fordet 

Lenke til kommentar

Ingen forventer vel at gamle Xboxer skal være framoverkompatible i all fremtid. Det skjer rett og slett ikke. I beste fall vil det bli slik med utgangspunkt at det kommer en ny konsoll med 4 års intervall:
Xbox one = low graphics, Scorpio = medium graphics, Scorpio 2 = high graphics
Så kommer Scorpio 3 fire år etter Scorpio 2 lansering.
Xbox One = DEAD AND DONE, Scorpio = low settings Scorpio 2 = medium settings, Scorpio 3 = high settings.
Godt mulig dette er for optimistisk også og at de max støtter 2 maskiner av gangen.

Microsoft har vel forresten ikke sagt seg ferdig med cloud prosessing konseptet? Det fungerer og kan potensielt gjøre at man ikke trenger en konsoll lengre over hodet og TVer vil bli solgt "Xbox ready", men internett utbyggingen er generelt for dårlig over hele verden til at de kan droppe konsoller i det hele tatt med det første. Microsoft jobber forresten med Facebook for tiden om å strekke en gigantisk fiberkabel over atlanterhavet med 160 terabits båndbredde så hva dette vil resultere i for framtiden er vel ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Snodig tankegang i denne tråden. Konsollene til Sony og MS er x86 baserte så det er totalt uproblematisk å kjøre samme spill på forskjellig hardware. Akkurat som PCene har gjort siden tidenes morgen. Variasjoner i CPU/GPU/Minne og alt annet har vært løst uten større vanskeligheter. Men på konsoll er det plutselig helt krise? 

Lenke til kommentar

Snodig tankegang i denne tråden. Konsollene til Sony og MS er x86 baserte så det er totalt uproblematisk å kjøre samme spill på forskjellig hardware. Akkurat som PCene har gjort siden tidenes morgen. Variasjoner i CPU/GPU/Minne og alt annet har vært løst uten større vanskeligheter. Men på konsoll er det plutselig helt krise? 

Var vel det jeg prøvde få fram at det burde ikke være noe problem. 360 var ikke x86 og her løste de problemet med å emulere hele konsollen så det finnes alltid omveier. Det eneste framtidige problemet med BC er vel strengt tatt lisensiering og det er dette som gjør at One ikke har 100% BC i dag og null støtte for den originale Xboxen i det hele tatt (enda).

Lenke til kommentar

Det meste av det grafiske er GPUens jobb. Nå er det snakk om CPUen som flaskehals. Den er allerede en flaskehals for PS4, Xbox One og PS4 Pro, og Scorpio har bare så vidt bedre CPU enn PS4 Pro.

Og det er ikke bare bare å skalere ned fra high til medium om CPU ikke henger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...