Gå til innhold

Xbox One-kaféen

Anbefalte innlegg

Forvirring? Om man klarer å bli forvirret av Xbox One-navnet så er man virkelig et surrehodet fra før også. Det er da ofte produsenter velger nye navn til seriene isteden for å bare kalle den et tall høyere, og jo høyere tallet er jo mer antar man at det er den nyeste generasjonen. I mine øyne er det en enkel måte å gjøre det på, men også en kjedelig måte å gjøre det på. PS1, PS2, PS3 osv.

Uansett, ingen klager over Nintendo. Alle vet at Nintendo 64 kom før Gamecube og at Gamecube kom før Wii og at Wii komer før Wii U. Og at Gameboy er en håndholdt konsoll, det samme som DS og DSi og 3DS.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resultatene er ute fra IGN Versus mellom Xbox One og PS4.

http://m.ign.com/vid...ults-ign-versus

En slik undersøkelser som IGN fører vil ikke nødvendigvis ha noe særlig relevans ift virkeligheten.. Den er ikke utført på best mulig statistisk måte.Det er ikke et tilfeldig utvalg som er spurt. Dette er en internett-poll, noe som ofte resulterer i at de som har en sterk mening om en sak er ofte de som svarer. Spesielt ser man at de som har sterkest kritisk holdning til noe svarer/roper ekstra høyt.

Jeg stusser også litt over at denne undersøkelsen har blitt gjort ferdig FØR E3. Og egentlig før vi har fått all informasjon om begge konsollene.

Endret av Aniratak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forvirring? Om man klarer å bli forvirret av Xbox One-navnet så er man virkelig et surrehodet fra før også. Det er da ofte produsenter velger nye navn til seriene isteden for å bare kalle den et tall høyere, og jo høyere tallet er jo mer antar man at det er den nyeste generasjonen. I mine øyne er det en enkel måte å gjøre det på, men også en kjedelig måte å gjøre det på. PS1, PS2, PS3 osv.

I siste setning der tar du jo opp et relevant problem. Den første maskinen til SCE hette ikke PS1 eller PlayStation 1, den hette PlayStation, men siden det i senere tid har kommet flere maskiner med det navnet, bruker man gjerne PS1 for å være ekstra tydelig på hvilken maskin det er man faktisk snakker om. Her går Microsoft i baret, ettersom maskinen de ga ut i 2001 har blitt referert til som Xbox 1 helt siden Xbox 360 kom ut. Måtte rette på meg selv da jeg brukte dette navnet i denne tråden, for noen sider siden.

Uansett, ingen klager over Nintendo. Alle vet at Nintendo 64 kom før Gamecube og at Gamecube kom før Wii og at Wii komer før Wii U. Og at Gameboy er en håndholdt konsoll, det samme som DS og DSi og 3DS.

Navnet Wii U har vært et markedsføringsmessig mareritt, det er masse folk som fortsatt tror det er en slags add-on til Wii. Dette problemet løser nok seg selv når Wii forsvinner fra butikkhyllene, men akkurat nå medfører det en del ekstra pes for butikkansatte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men den første Xboxen går under navnet Xbox 1 blant almenheten, men den nyeste Xboxen går under navnet Xbox One, som en betegnelse på all-in-one. Den heter ikke Xbox 1. Altså, om du skal diskutere Xbox med folk så sier man gjerne "Xbox One" og ikke "Xbox en". Men det er slik det er er å være norsk, man skal ta til seg lite av de engelske ordenen når de lanseres. Men det å referer til Xbox One som Xbox 1 blir som å kalle iPhone for jegTelefon.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Xbox One er et dårlig navn synes jeg, Microsoft virker bare usikre på merkevaren sin slik dem holder på å rote.

Det er ikke noe logiskt ved å kalle en etterfølger av den første Xbox for Xbox 360, akkurat som det ikke er noe logisk å kalle denne kommende generasjon for Xbox One.

Bare rot å forvirring og som nevnt det får Microsoft til å virke usikre på sitt merkevare.

Lenke til kommentar

Jesus christ superstar da. Finnes det en manual for logiske navn man skal sette på merker? Det er vel for å gi den et navn som er fengende? Playstation 4 sier bare at det er fjerde generasjon. Xbox One betyr jo "One" at det er en all in one konsoll. Altså, det er ikke ulogisk å kalle konsollen for One når det betyr noe.

Folk klager da virkelig ikke over at iPhone 5 er 6. versjon av iPhone.

• Liker 2
Lenke til kommentar

(...)Microsoft virker bare usikre på merkevaren sin slik dem holder på å rote.

(...)

Dette er det ikke noe logikk bak, et firma som er usikre på merkevaren sin ville da gjøre alt de kan for å holde ting så rent og ryddig de kan.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel ikke vanskelig å forstå at det er ulogisk og dårlig med tanke på markedsføring og veldig forvirrende for casual/mainstream brukere? Noe Microsoft tydelig fortsetter å satse hardt på...

Dette er det ikke noe logikk bak, et firma som er usikre på merkevaren sin ville da gjøre alt de kan for å holde ting så rent og ryddig de kan.

Ja en skulle tro det, men dem bare roter det mer å mer til...

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke, leter du aktivt etter unnskyldninger eller har du noen som ikke klarer å skille ting fra hverandre? Om Microsoft kjører på med markedsføring av Xbox One så er det vel ingen amøbe som vil gå rundt å tenke "Øhhh, hvorfor relanserer Microsoft Xbox 1 a? Den kom jo i 2001, lol ass. Sony er best..".

• Liker 1
Lenke til kommentar
*snip*
Nei, men du tenker at alle har like stor interesse som deg og vet forskjellen på maskinene til Microsoft. Noe som ikke er tilfellet.

Personer som aldri har kjøpt en konsoll før blir mer forvirret over navn som ikke har noen logisk sammenheng en det som fks Playstation maskinene har. Det sier seg nesten selv..

Det er som jeg skrev, det gjelder å tenke litt lenger en nesa å det trenger en ikke utdannelse for å gjøre. En kommer langt ved å ikke være trangsynt å sta.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Men påstanden du kommer med krevet faktisk en analyse av markedet og hvordan folk oppfatter dette. Altså en markedsundersøkelse som går på dette om Microsoft lanserer en ny konsoll ved navn Xbox One.

Uansett, så har det du nevner aldri vært noe særlig problem. Folk har blitt mer teknisk oppegående og får med seg hva som er siste skrik. Bare se på telefonmarkedet, folk vet at Samsung Galaxy Nexus og Samsung Galaxy S3 ikke er samme telefon.

Jeg kan kjøpe teorien om vi går 10 år tilbake. Da folk såvidt klarte å skille mus og tastatur, men i dag ser jeg ikke på dette som et problem. Microsoft vil markedsføre konsollen som noe nyskapende og spennende. Med engang Xbox One entrer markedet vil man ikke vær i tvil. I tillegg så var også første generasjon Xbox en veldig "skjult" Xbox i forhold til hva Xbox One vil være. Så at folk vil klare å bli forvirra av navnet Xbox One har jeg svært liten tro på.

Og dette handler ikke om å se lenger enn til nesten, dette handler om at man er oppegående og ikke er på nivå med Paradise Hotell deltakerne som fint kunne tror Xbox One kom før Playstation 1.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jesus christ superstar da. Finnes det en manual for logiske navn man skal sette på merker? Det er vel for å gi den et navn som er fengende? Playstation 4 sier bare at det er fjerde generasjon. Xbox One betyr jo "One" at det er en all in one konsoll. Altså, det er ikke ulogisk å kalle konsollen for One når det betyr noe.

Folk klager da virkelig ikke over at iPhone 5 er 6. versjon av iPhone.

One er 1 og 1 er one, sånn er det nå engang på engelsk, og Xbox One og Xbox 1 uttales nøyaktig litt for engelskspråklige. Forkortelsene inneholder også gjerne tallet, og vi ser allerede at mange kaller maskinen X1.

Siden du sammenligner med iPhone: Ingen tidligere modell heter noe i nærheten av iPhone 6. Om årets modell imidlertid skulle vise seg å hete iPhone Three Gee Ess, ville jeg anse det som mindre heldig, selv om det rent ortografisk sett er litt annerledes enn 3GS.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers tror jeg heller ikke folk kommer til å tro at Xbox One er en maskin fra 2001. Det jeg påpeker er at vi nå plutselig må endre på hvordan vi refererer til den første Xboxen, da Xbox 1 kan misforstås. Sony begikk forøvrig samme brøler da de lanserte PSX i 2003.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...