Aleks855 Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Hei, Har drevet med diverse styrkeøvelser en stund nå, og i starten merka jeg at jeg ble enormt støl i musklene, og syntes egentlig det var digg. Den siste tida har jeg merka at jeg nesten ikke blir støl i det hele tatt lengre, selv om jeg fremdeles presser like hardt som jeg alltid gjorde. Så spørsmålene: Er det vanlig at man slutter å bli støl? Er det et godt eller dårlig tegn på sikt? Betyr det at jeg burde presse meg selv hardere? På forhånd takk for innspill! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Er det vanlig at man slutter å bli støl? Ja. Kroppen blir vane med å vere i aktivitet. Er det et godt eller dårlig tegn på sikt? Det er eit teikn på at du trener meir enn du gjorde før. Betyr det at jeg burde presse meg selv hardere? Nei. Det å bli støl har ikkje noko med kor hardt du presser deg å gjere. Det er kroppen som blir vane med å vere i aktivitet. 1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 7. april 2012 Forfatter Del Skrevet 7. april 2012 Mange takk! Da vet jeg at jeg slipper å bekymre meg for det Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Betyr det at jeg burde presse meg selv hardere?Nei. Det å bli støl har ikkje noko med kor hardt du presser deg å gjere. Det er kroppen som blir vane med å vere i aktivitet. Nei, dette er feil. Å bli støl har veldig mye med trenings intensiteten å gjøre og en del andre faktorer som treningstilstand, treningsform, treningsmåte - en god oppvarming og nedtrapping kan minske risikoen for å bli støl. Kroppen tilpasser seg nye anstrengelser - etterhvert. Dette er en lang prosess som gjør at kroppen etterhvert vil klare å takle større anstrengelser/hardere treninger. men bare til en viss punkt. Dette er individuelt betinget. 1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 7. april 2012 Forfatter Del Skrevet 7. april 2012 Betyr det at jeg burde presse meg selv hardere?Nei. Det å bli støl har ikkje noko med kor hardt du presser deg å gjere. Det er kroppen som blir vane med å vere i aktivitet. Nei, dette er feil. Å bli støl har veldig mye med trenings intensiteten å gjøre og en del andre faktorer som treningstilstand, treningsform, treningsmåte - en god oppvarming og nedtrapping kan minske risikoen for å bli støl. Kroppen tilpasser seg nye anstrengelser - etterhvert. Dette er en lang prosess som gjør at kroppen etterhvert vil klare å takle større anstrengelser/hardere treninger. men bare til en viss punkt. Dette er individuelt betinget. Når du sier "en god oppvarming og nedtrapping kan minske risikoen for å bli støl", mener du at det å være støl er direkte negativt? Eller at det er et symptom på en negativ effekt? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Stølhet i seg selv er vel ikke negativt. Men det kan være veldig ubehagelig. Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Betyr det at jeg burde presse meg selv hardere?Nei. Det å bli støl har ikkje noko med kor hardt du presser deg å gjere. Det er kroppen som blir vane med å vere i aktivitet. Nei, dette er feil. Å bli støl har veldig mye med trenings intensiteten å gjøre og en del andre faktorer som treningstilstand, treningsform, treningsmåte - en god oppvarming og nedtrapping kan minske risikoen for å bli støl. Kroppen tilpasser seg nye anstrengelser - etterhvert. Dette er en lang prosess som gjør at kroppen etterhvert vil klare å takle større anstrengelser/hardere treninger. men bare til en viss punkt. Dette er individuelt betinget. Når du sier "en god oppvarming og nedtrapping kan minske risikoen for å bli støl", mener du at det å være støl er direkte negativt? Eller at det er et symptom på en negativ effekt? Nei. Selv den best trente idrettsutøveren kan bli støl etter en god og hard treningsøkt. Det er bitte små skader i muskelvevet som er årsaken til disse "støl smertene". Viktig er det å gi muskelvevet tid til å reparere/bygge seg opp igjen. Restusjon/hvile er like viktig som selve treningen. Blir du støl hver gang etter trening kan det være en tegn på at du gjør noe feil, evtl. trener for hardt. etc. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Om du vil føle deg støl igjenn, kan du forandre litt på treningen, få kroppen til å trene på nytt, så vil du få denne følelsen tilbake. Eg syns det er greitt å bryte opp rutinen av å til Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Lyst til å bli støl igjen? Kjør store sett med fokus på den negative delen av løftet (senk fette sakte ned igjen). At gangsperre er symptom på treningseffekt er forøvrig tøv. Men det er digg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå