Populært innlegg OV-103 Skrevet 6. april 2012 Populært innlegg Del Skrevet 6. april 2012 Jeg jobber for Kongsberg Maritime Simulation. Et firma som lager skips simulatorer. Det er riktignok en del mer avansert enn et vanlig PC spill, og målet er å drive realistisk trening uten å sette utstyr og liv i fare. Men det bygger jo på PC’er og vil med første øyekast minne om et stort (og temmelig dyrt) PC spill. Siden de færreste har kjennskap til hva et sånt system kan gjøre eller at de i det heletatt eksisterer, så tenkte jeg at jeg kunne vise litt av hva et norsk utvikla simulator system kan gjøre. Jobben min innebærer å løse de tekniske dele av salget, bygge opp systemet i produksjons lokalene våre i Horten, installere og konfigurere programvaren. Så testes det og til slutt rives det ned. Da reiser jeg ut i verden for å bygge det opp hos kunden. Vi har systemer de merkeligste plasser i hele verden. Det ble ganske mye tekst, men jeg håper dere klarer å dra dere igjennom den. Hvis ikke så er bildene nederst . Om noe av teksten ble rotete så skylder jeg på at jeg akkurat har vært 3 uker på jobb i Alaska, og lider hardt av jetlag . Selv om grunnsystemet er det samme så har hver kunde forskjellige behov, så hvert system er forskjellig. For noen måneder siden var jeg på en installasjon i Haugesund. Siden de der nå har er et ganske kult system så tenkte jeg at jeg kunne bruke det som eksempel. Treningsformålet: På simulatoren i Haugesund, som er kjøpt av et firma som heter SimSea, så er treningsformålet offshore kran operatører og anker håndtering. Hva er ankerhåndtering? Når de fleste nordmenn tenker på oljeplattformer så tenker de sikkert på Troll plattformen med massive bein som sitter på havbunnen. Men fleste plattformene i verden er faktisk flytende. De taues ut til området de skal borre, ballasteres de for å ligge dypere og mer stabilt, så ankres de opp. Her er en lite oversikt over forskjellige plattformer: Det er da ikke snakk om vanlige anker som slippes rett ned som på vanlige skip. Dette er massivt store anker som fraktes et stykke ut fra riggen for så å senkes ned. De har heller ikke bare et par anker, men kan fint ha f.eks. 8 stykker, der hvert anker lett veier over 7 tonn. Så kommer kjettingen, som kan være temmelig massiv. For å få disse ankrene på plass, så brukes det ankerhåndteringsskip. Disse skipene henter ankrene, frakter de på plass og senker de ned. Eller i motsatt rekkefølge om f.eks. et anker eller hele riggen skal flyttes. Det er blant annet denne opperasjonen de skal trene på i Haugesund. Her er et bilde av an sånt skip: Samt et youtube video fra litt av en virkelig ankerhåndteringsopperasjon: http://www.youtube.com/watch?v=hawMtu2kksM Så om simulatoren: Først litt om hvordan systemet fungerer samt noe terminologi. I et rom setter du en samling med utstyr. Dette rommet blir da som broen på et skip der alt styres fra. Du kan ha mange sånne rom, og dermed ha mulighet for mange skip i systemet ditt. Hvert av disse rommene kaller vi logisk nok, en bro. Hver bro er som regel utstyrmessig satt opp ganske generisk sånn at du kan bytte på hva slags skip som styres fra den broen. Alt fra militære patruljebåter til store oljetankere. Kundene våre fokuserer mer på trening på type operasjoner istedenfor på et spesifikt skip. Du har så et eller flere instruktørrom der instruktøren/læreren sitter. Herfra lages og styres verden skipene går i. Det kan legges inn mange ”dumme” skip med forhåndsdefinerte ruter for å simulere trafikk, været kan endres, og feil kan settes på skipene til studentene. Med andre ord så er instruktør stasjonen gud i systemet. En instruktør kan lage et scenario, eller øvelse som vi kaller det, der en setter et treningsformål og velger hvor mange av broene i systemet som skal være med, og hvilke skip de skal styre. Så setter en inn ”AI” skip som syres av systemet, vær, strøm og mange andre ting som øker realismen og vanskeligheten. Det blir som et LAN spill med flere deltagere og en som sitter på toppnivå og styrer hvem som skal være med og hva de skal gjøre. Noen mer detaljerte eksempler på hva instruktøren kan gjøre: Legge til, slette og flytte alt av skip. Legge til og manipulere andre objekter som konteinere, anker, bøyer osv. Legge til og koble forskjellige typer vaiere, tau og kjetting. Legge til varierende mengder av vind, regn, snø, tåke. Endre bølger og strømninger i vannet (i flere lag). Legge til feil og signal støy i alle mulige systemer. Motorer, navigasjons systemer, ror osv. På hver bro så er det veldig forskjellig hvordan sammensetting av utstyr er, men som regel er det noen fysiske hendler for styring av fremdrift, thrustere og ror, touch paneler og skjermer for instrumentering. Den visuelle grafikken styres av flere PC’er, en per skjerm. En bro kan ha alt fra 1 til over 50 skjermer. Jo mer fysisk utstyr, jo mer realistisk blir det. Men prisen går jo også opp. I kjernen av systemet sitter det en server som håndterer en fysikkmotor for håndtering av line og objekt fysikk, en kommunikasjons system og en motor for håndtering av hydrodynamiske krefter og bølger. Den hydrodynamiske serveren er knyttet tett sammen med fysikkserveren. Det holder ikke at ting ser pent ut, her skal alt oppføre seg så realistisk som mulig. Bølger skal påvirke skipene på riktig måte, vind skal påvirke bølger, skip og liner som henger fra kraner. Hver bro har egne maskiner som styrer lokale skjermer og hardware I/O. Grafikken genereres av GeForce kort. Alt går på Gigabit nettverk, og grafikken føres fra serverrommet ut til skjermene med DVI over fiber. Så litt om hvordan SimSea systemet er satt opp: De har tre broer. Den største (Bro A) har en fremover del (som dere sikkert vanligvis er kjent med) og en akter del. Akter delen brukes for anker håndtering og består av 2 stk K-Master stoler. Stolene er egentlig ikke vanlig simulator utstyr, men er ment for ekte skip. Vi har laget et interface mot dem for at de skal virke i simulatoren. De er forresten også laget i Norge. Bro B er et mindre oppsett. Det har i praksis nesten samme muligheter som den store, men noe av det fysiske utstyret er byttet ut til software paneler og den har bare et sett med hardware. Den kan fortsatt brukes som både fremover og akter bro, men det utstyret den har kan bytte mellom å fungere fremover eller akterover. Bro C er egentlig ikke en skipsbro. Det er en krankabin med bevegelig plattform. Noen offshore skip har store kraner for å jobbe med utstyr på havbunnen, og det er det denne er ment for å trene på. I øvelsen kan en sette opp om kranen skal stå på et skip som styres av instruktøren, eller om en av de andre broene skal styre skipet som kranen står på. Kranen kan også bytte over til å fungere som kranene på en oljerigg. Mye av kranutstyret er ekte skips utstyr som vi sender signaler til/fra. Det gjelder stolen med hendler og knapper, samt en PLS som styrer heave kompensering (vinsjen kompenserer for at skipet går opp og ned i bølger). Da er vi ferdig med innføringen av det kjedelige. Her kommer en video og noen bilder fra simulatoren: En endring som er blitt gjort siden bildene ble tatt er at taket er malt svart inne på broene. http://www.youtube.com/watch?v=6rHCmyxoGkg Dette er et (elendig filmet)klipp jeg tok fra hovedbroa på SimSea. Akter delen av Bro A med de to stolene. Bedre helhetsbilde av akter broa. Nærbilde av en av stolene. Skjermene på armlenene er touch skjermer. Utsikt fra høyre stol. De elektriske justeringsmulighetene i stolene. (Jeg vil ha en sånn hjemme...) Fremre del av Bro A. Bro B. Bro B fra en annen vinkel. Bro C. Kran kabin på motion plattform med 4 frihetsgrader. Inne i krankabinen. Stolen er lik den som brukes i virkeligheten. Utsikten inne i krankabinen. Vinklene ser litt snodige ut fordi de er tilpasset et øyepunkt i stolen, og bildet er tatt fra siden. Hoved instruktøren (med fokus på Bro A operasjoner. Instruktør 2, med fokus på Bro B. Fra serverrommet. De fleste maskinene brukes for å drive grafikken. Jeg kunne skrevet mye mer om systemet og forklart mye mer om hva det kan gjøre. Men denne posten er allerede lang nok. Jeg hadde tenkt å legge ved bilder av instruktørprogrammet, men jeg er usikker på om jeg får lov av firmaet. Om det er noe dere lurer på så er det bare å spørre i vei. 21 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Ser ut som heftige greier, har sett noe liknende før på en vgs med maritime linjer, men dette så noe bedre ut. Hva er prisen på et slikt oppsett? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 6. april 2012 Forfatter Del Skrevet 6. april 2012 Ser ut som heftige greier, har sett noe liknende før på en vgs med maritime linjer, men dette så noe bedre ut. Hva er prisen på et slikt oppsett? Vi har en del systemer ute på skoler, så det kan ha vært vår. Hvilken vgs var det? Tviler på at jeg har lov til å si den nøyaktige prisen, men vi snakker flere millioner . Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Kvadraturen VGS i Kristiansand for ca 5 år siden. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 7. april 2012 Forfatter Del Skrevet 7. april 2012 Jeg husker jeg satte sammen noe i produksjon til Kvadraturen for noen år siden. Så det kan godt være den. Lenke til kommentar
jihn Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Veldig stilig OV, kommer sannsynligvis til å besøke en av maskinene du har satt opp i kristiansand om noen år. Vil ha noe mer fartstid før jeg setter igang med den skolen da, skal være ganske krevende. Jobber med flere matroser som har prøvd seg, og ikke greid skolen. Skulle gjerne hatt et slik oppsett hjemme i stua, hadde fått glimrende erfaring! Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 29. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2013 Jeg jobber på ett stort system i Danmark for tiden. Nå vet jeg ikke om jeg får lov til å legge ut bilder herfra enda, men er det noen interesse fra folk for å se flere sånne systemer? 2 Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Jeg jobber på ett stort system i Danmark for tiden. Nå vet jeg ikke om jeg får lov til å legge ut bilder herfra enda, men er det noen interesse fra folk for å se flere sånne systemer? Kan du legge ut fleire bilde, meget interessert i spessielt server delen, men kom gjerne med andre ting også. Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Wow! Dette var unektelig lekkert og interessant. Lager dere systemer hvor navigasjon og deler av operasjon foregår nært fastland? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 Beklager litt sent svar. Har vært på oppgraderings tur. Kan du legge ut fleire bilde, meget interessert i spessielt server delen, men kom gjerne med andre ting også. Hva slags info vil du ha om server delen? Her er et par bilder fra en installasjon i Odessa i fjor. Og et par fra Alaska. Fra kran kabinen. Denne skjermveggen går hele veien rundt broen og består av 48x 55" skjermer. Det er to sånne broer. Fra innsiden av broen. Fra instruktørrommet. 1 Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 Wow! Dette var unektelig lekkert og interessant. Lager dere systemer hvor navigasjon og deler av operasjon foregår nært fastland? Jada, de fleste systemene vi leverer er faktisk for navigasjonstrening, med visuelle områder av kjente (og ukjente) havner, med radar refleksjoner fra land og dybde som stemmer med dybdene i det virkelige området. Radar bildene kan vi også sende ut til ekte radarer om kunden ønsker å trene på en ekte radar istedenfor en generisk. Vi kan da også legge ut mange andre forskjellige skip med forhåndsdefinerte ruter for å gi trafikk som studentene må forholde seg til, samt VHF/MF/HF/UHF kommunikasjon med disse. Vi har også maskinroms simulatorer som simulerer maskinen. De kan bli så detaljerte at de f.eks simulerer kjølesystemet til kulelageret til thrusterne, og svikter den så vil det påvirke systemet. Denne kan da også om ønskelig knyttes sammen med bro simulatoren sånn at det som skjer i maskin simulatoren påvirker skipet i brosimulatoren. Jeg jobber så og si kun med offshore og andre spesielle prosjekter, men jeg kan prøve å finne bilder fra navigasjons prosjekter. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 Liten del av maskinromssimulator. Dette er 65" touch skjermer for styring av thrustere. Med detaljstyring av alle mulige små motorer, pumper og ventiler. Det er mye mer, men jeg har ingen flere oversiktsbilder, bare detaljbilder av hver skjerm. Lenke til kommentar
HeatedCoffee Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Stilig, har vært en del borti simulatorene ved Sjøkrigsskolen, men da kun på broen. Er interessert i å se mer! Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Har ikke lest tråden. Men kan du legge ut noen filmer av denne simulatoren i aksjon, en gang? Ser utrolig moro ut! Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Beklager litt sent svar. Har vært på oppgraderings tur. Hva slags info vil du ha om server delen? Det eg ønskar er vete det du kan gje ut av informasjon om hardware og løysingar som skjermkort, m.m. Eg elskar hardware, så bilde blir eg meget glad for. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 (endret) Det eg ønskar er vete det du kan gje ut av informasjon om hardware og løysingar som skjermkort, m.m. Eg elskar hardware, så bilde blir eg meget glad for. Det visuelle blir generert av HP Workstation maskiner. Typisk rundt 3.6 GHz og for øyeblikket er det nvidia GTX 670 kort som brukes. Vanligvis er det en skjerm per PC, men vi har i senere tid klart å lage det sånn at hver PC kan drive to skjermer. På server siden varierer det litt med hva systemet skal brukes til. På de mer lettdrevne systemene så er det HP Workstation med 3.6GHz CPU. På de litt mer krevende er det HP Proliant 380 servere med 2 CPU'er. Akkurat nå har vi levert en G8, men pga. at intel ikke har fått ræva si i gir og lansert en Xeon CPU med støtte for flere CPU'er i samme system, så måtte vi gå for en singel CPU. Det ble da en 6 kjerner på 3.7GHz, men det blir byttet til to så snart Intel leverer noen vi kan bruke. For en stund siden hadde vi ganske ekstreme krav til CPU hastighet. Systemet skulle beregne seismikk streamere for et seismikk skip. Det er 8 av dem som henger etter skipet, og de er flere km lange. Da fikk vi en Proliant 380 G7 med to stykk Xeon 4.4 GHz CPU'er. De får du ikke kjøpt løst, men basert på hva vi betaler for lignende servere med vanlig CPU så regna vi ut at bare CPU'ene kosta 70 000 per stykk . Ellers har vi en del small form factor PC'er for å drive skjermer rundt på broa, samt egenutvikla panel PC'er med integrert touch skjerm. EdiT: Skal prøve å ordne bilder etterhvert. Må bare få tid i en hektisk hverdag. Endret 5. november 2013 av OV-103 Lenke til kommentar
norgi Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Spennende saker, fikk sett på en av deres simulator når æ var på utplassering på Tromsø Maritim VGS. Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Meget kult at eit norsk selskap klarar dette. Lenke til kommentar
Proctoron Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Ser fint ut disse simulatorgreiene deres ja, men når skal dere legge in tidssone +13 (New Zealand Daylight Saving Time) i software'n i ECDIS'ene deres? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå