Mannen med ljåen Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Disketten er ikke helt død. Har sett dem til salgs flere steder. Dessuten er det sikkert en del tungrodde greier i kommunen og skolevesenet som bruker disketter for tekstdokumenter. Som sagt ville jeg kun anbefale CD-spiller i prosjektet hvis du faktisk planlegger å bruke den mye. Du kan jo bruke den som mediasenter med DVD- eller Blu-Ray-spiller innebygget. Blu-Ray er jo litt mer fremtidsrettet enn DVD. Men dyrere. http://www.komplett....aspx?sku=653828 Denne er Slot-load. Denne er billigere, men brenner kun CD og DVD, og leser Blu-Ray. Demovare. http://www.komplett....aspx?sku=749016 Dersom du kun bruker CD-spilleren til å installere Windows-CDen, burde du droppe det. Det finnes programmer som legger Windows-plata på USB-pinne, så du kan boote fra pinnen. CD er ikke lengre en selvfølge i enhver datamaskin. Maskiner som Macbook Air, Mac Mini, Asus eee osv... leveres uten, og funker utmerket. Endret 10. april 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Disketten er ikke helt død. Har sett dem til salgs flere steder. Dessuten er det sikkert en del tungrodde greier i kommunen og skolevesenet som bruker disketter for tekstdokumenter. Som sagt ville jeg kun anbefale CD-spiller i prosjektet hvis du faktisk planlegger å bruke den mye. Du kan jo bruke den som mediasenter med DVD- eller Blu-Ray-spiller innebygget. Blu-Ray er jo litt mer fremtidsrettet enn DVD. Men dyrere. http://www.komplett....aspx?sku=653828 Denne er Slot-load. Denne er billigere, men brenner kun CD og DVD, og leser Blu-Ray. Demovare. http://www.komplett....aspx?sku=749016 Dersom du kun bruker CD-spilleren til å installere Windows-CDen, burde du droppe det. Det finnes programmer som legger Windows-plata på USB-pinne, så du kan boote fra pinnen. CD er ikke lengre en selvfølge i enhver datamaskin. Maskiner som Macbook Air, Mac Mini, Asus eee osv... leveres uten, og funker utmerket. Haha, bluray blir nok litt dyrt for meg Hyggelig at du synes prosjektet mitt ser bra ut Vet du forresten noe om forskjellige ivy bridge kommer med billige alternativer, slik som Celeron til SB? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Jeg er ikke ekspert, men har forstått det slik at det blir i3, i5 og i7. Google forskjellen. Forskjellen skal ligge i antall kjerner, hyperthreading, og innebygget grafikk. Vurderer du å lage maskinen fanless, altså uten vifter? SSD lager ikke lyd, så da nærmer du deg originalen ikke bare utseendemessig, men også lydmessig. SSD faller stadig i pris, og du trenger neppe en stor og rask en. For å herpe selve kabinettet minst mulig, bør du gjøre tastatur og mus trådløs. Bruk DisplayPort eller HDMI for skjerm, så reduserer du antall kontakter ytterligere. Selv har jeg dette tastaturet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645476 Genialt for en sofasurfer, og radiomottakeren stikker en millimeter ut av USB-kontakten. Men touchpaden kunne vært bedre, etter mitt syn. Lykke til :-) Endret 10. april 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Jeg er ikke ekspert, men har forstått det slik at det blir i3, i5 og i7. Google forskjellen. Forskjellen skal ligge i antall kjerner, hyperthreading, og innebygget grafikk. Vurderer du å lage maskinen fanless, altså uten vifter? SSD lager ikke lyd, så da nærmer du deg originalen ikke bare utseendemessig, men også lydmessig. SSD faller stadig i pris, og du trenger neppe en stor og rask en. Skal ha en silent 120mm vifte i bunn og kanskje en 40mm exhaust fan på baksiden. Jeg har sett på SSDer, og hittil har jeg vurdert SSD Octane pga kapasitet-pris. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 (endret) Vær oppmerksom på at vifte i bunn kan være en dårlig ide. Hvis den suger opp luft fra gulvnivå, vil den raskt fylle kabinettet med støv. Dessuten kan vifta bli tett om du setter maskinen på madrassen eller teppet. Vær også oppmerksom på at du må ha en helhetlig plan for luftstrømningene i kabinettet. Dette er jeg ikke ekspert på, men det finnes flere på forumet som vet mye om luftstrømmer i kabinettet. Endret 10. april 2012 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Vær oppmerksom på at vifte i bunn kan være en dårlig ide. Hvis den suger opp luft fra gulvnivå, vil den raskt fylle kabinettet med støv. Dessuten kan vifta bli tett om du setter maskinen på madrassen eller teppet. Vær også oppmerksom på at du må ha en helhetlig plan for luftstrømningene i kabinettet. Dette er jeg ikke ekspert på, men det finnes flere på forumet som vet mye om luftstrømmer i kabinettet. 1. Støvfilter 2. Den skal stå på TV-benken 3. 120mm innsug som blåser kald luft på CPU (har tenkt å plassere hovedkortet opp-ned slik at den kalde luften blåser rett på hovedkort og cpu), 40mm utsug bak i tillegg til "sprinkler" i toppen av kassa. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Har du funnet en effektiv og stillegående 40mm vifte? Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Har du funnet en effektiv og stillegående 40mm vifte? På ebay/amazon, nei. Komplett.no har en 40mm Fractal Design silent-vifte, greia er at den koster 100 kr. 100 kr for 8 kvadratcentimeter plast!! Utsetter den vifta inntil videre, skal se hvordan temp blir osv Endret 11. april 2012 av Audun0505 Lenke til kommentar
radivx Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Angående tilkobling har jeg med hell brukt denne i mitt NESPC prosjekt: http://www.raphnet-tech.com/products/4nes4snes/index.php?category=Kits Angående hardware: Gå for Asus/AMD... Det er den enkleste løsningen som lar seg kjøle tilfredsstillende inni NES kabinettet. Har hatt en rekke ITX kort av diverse årsaker og ASUS/AMD er så langt den beste kombinasjonen mtp. varme og ytelese. Eneste minuset er mangel på hardwareaksellerert video under linux. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Tull. Alle Intel-prosessorer med T bak seg har lavt strømforbruk. De aller fleste avgir maks 35W varme. Det er ikke mye! 1 Lenke til kommentar
radivx Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ??? Det oppsatte forslaget som står i tråden snakker om å benytte en 65W TDP Celeron prosessor... Og skal man ha integrerte løsninger som har litt småsaklig ytelse så har både ION og ION2 etter min erfaring at varmeproblem sammenliknet med AMD E-450. Og tro meg... inni NES boksen er det vesentlig forskjell mellom 35W og 18W... 65W er uaktuelt. 1 Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Angående tilkobling har jeg med hell brukt denne i mitt NESPC prosjekt: http://www.raphnet-t...p?category=Kits Angående hardware: Gå for Asus/AMD... Det er den enkleste løsningen som lar seg kjøle tilfredsstillende inni NES kabinettet. Har hatt en rekke ITX kort av diverse årsaker og ASUS/AMD er så langt den beste kombinasjonen mtp. varme og ytelese. Eneste minuset er mangel på hardwareaksellerert video under linux. Saken er at jeg vet at den ene kontrollporten som sitter i boksen ødelagt som gjør at ditt forslag ikke går... Utrolig bra ide, faktisk. Du har ikke en ekstra kontrollport da? Du har ikke noe gammel m-itx-hovedkort og greier jeg kan kjøpe, eller evt bruke som "mock" hardware? Endret 11. april 2012 av Audun0505 Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg tør faktisk påstå at disketten er død. Bare for noen få uker siden måtte jeg kjøpe en pakke med disketter. Litt hardware som ble donert til meg, og bios måtte flashes før jeg kunne installere noe fornuftig. Blikket til han som satt i kassen på Clas var en ting, kommentaren hans var best: "Selger vi slikt fortsatt ?!?!?" 1 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 He he. For all del, det er så klart visse bruksområder der diskett (dessverre) fortsatt er i bruk. Tenkte for vanlige mennesker. Kan ikke se for meg at Ola Nordmann kommer til å måtte ta i bruk disketter igjen. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Vurdert 530T eller 630T fremfor 530? De har 35W TDP fremfor 65W. Setter pris på om du sier i fra før du bestiller PicoPSU. Trenger en slik selv, og kunne spleiset på frakten med deg :-) Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Vurdert 530T eller 630T fremfor 530? De har 35W TDP fremfor 65W. Setter pris på om du sier i fra før du bestiller PicoPSU. Trenger en slik selv, og kunne spleiset på frakten med deg :-) Tror jeg velger å gå AMD-veien, les siste update Når det gjelder PicoPSU - kom med innspill. Aner ikke hva jeg skal velge. Mange av de som ligger ute er uten adapter, og jeg finner bare adaptere som gir >72 w. Når det gjelder frakt, toll etc så har jeg ingen anelse, så jeg hadde satt pris på litt hjelp Har forøvrig snakket med komplett.no som kanskje sponser meg med en fractal design 40mm vifte Endret 11. april 2012 av Audun0505 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Det er jo fantastisk! Får håpe de går for sponsing! Frakt og toll er jeg ikke akkurat ekspert på. Eneste jeg vet er at tollgrensa går på 200 kroner. Hvis du får de til å skrive under 200 kroner i feltet "verdi"(som må stå på pakken), så kan det hende du slipper unna. Hvis du kjøper 2x PicoPSU, så kunne du byttet den ene mot en 220W 12V adapter hos meg! (^.^) Lenke til kommentar
LabelPrint3r Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Veldig tøft prosjekt Morro at man kan bruke de gamle boksene til noe fornuftig, og når du i tillegg kan bruke NES-kontroller blir jo alt mer troverdig! Jeg vil på det sterkeste anbefale at du kjøper SSD-disk. De er HELT lydløse, tåler å dette i bakken og bruker mindre strøm. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Veldig tøft prosjekt Morro at man kan bruke de gamle boksene til noe fornuftig, og når du i tillegg kan bruke NES-kontroller blir jo alt mer troverdig! Jeg vil på det sterkeste anbefale at du kjøper SSD-disk. De er HELT lydløse, tåler å dette i bakken og bruker mindre strøm. Jau, har en Kingston HyperX 120 gb SSD i hovedmaskinen, og den er fantastisk. Eneste minuset er at de er så dyre... Det er jo fantastisk! Får håpe de går for sponsing! Frakt og toll er jeg ikke akkurat ekspert på. Eneste jeg vet er at tollgrensa går på 200 kroner. Hvis du får de til å skrive under 200 kroner i feltet "verdi"(som må stå på pakken), så kan det hende du slipper unna. Hvis du kjøper 2x PicoPSU, så kunne du byttet den ene mot en 220W 12V adapter hos meg! (^.^) Så selger skriver verdi på pakken? Kan jeg sende mail og spørre om å endre det, selv på amazon? Det som er så drit er at jeg ikke finner noen som selger til kurant pris. Strømforsyninga må ha 4-pin atx, 24-pin atx og minst èn sata. De picoPSUene som er 120w eller lavere har enten 20-pin atx eller mangler 4-pinen... Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Kan du ikke bruke en SFX strømforsyning? http://www.prisjakt.no/product.php?e=502809 Denne PicoPSU-en har alt du nevner. Det er bare å slenge på en molex->sata-adapter. http://www.ebay.com/itm/PICO-PSU-120SV-Mini-DC-DC-ATX-Power-Supplier-12V-Input-120W-/320878119352?pt=PCA_UPS&hash=item4ab5d389b8#ht_935wt_1163 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå