Gjest medlem-105082 Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Hei. Er ikke noe særlig flink med motorer, så har derfor noen saker jeg har lyst til å få avklart. Er det normalt med tikking fra motoren når det er kaldt ute, og motoren deretter? Jeg tror det er ventiltikking, uten at jeg har noe særlig kjennskap til det. Senest i kveld starter jeg bilen, stått over natta, og temperaturen målte -6. Tikkingen varer i rundt 5 minutter, til motoren får gått litt på tomgang. Eller til jeg starter å kjøre. Har forstått at dette kan være et oljeproblem? Har nettopp skiftet olje, og oljefilter. Problemet vedvaret. Bruker Castrol Magnatec 5-40W. Ellers går motoren på ganske høyt turtall på tomgang ved kald motor, fra 1700 til 2000 omdreininger. Nåla faller mot 1000 omdreininger etter et par minutters bakking. Normalt? Bilen er for øvrig en 95 Mazda 626 2,5 V6. Lenke til kommentar
knut71 Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Litt googling og fant en tråd på ett mazda forum. Er visst ikke helt uvanlig at de hydrauliske løfterne hangler litt. Fant også en annen tråd som anbefalte motor-rens. http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?p=90963 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Litt høyere tomgangsturtall på kald motor er normalt, men 2000 høres høyt ut. På min Astra ble dette mer normalt etter oppgradering av motorstyringsprogramvare. Tikking fra ventiler er ikke uvanlig på kald motor med hydrauliske ventilløftere (vet ikke om din motor har det). Få det gjerne sjekket på verksted, lær deg "normalstøyen" og følg med om det blir verre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 (endret) I følge Mazda-forumet som Knut71 linket til, så har min motor hydrauliske ventilløftere, og etter litt mer lesing så ser det ut som tikkingen er ganske normalt på V6-motoren. Var som Knut nevnte over, flere som anbefalte motorrens, og eventuelt rengjøre ventilløfterne for hånd. De anbefalte også en tynnere olje siden motoren var ganske følsom på nettopp dette. I og med at jeg nettopp har skiftet olje, og oljefilter, så blir jeg nok ikke å gjøre dette før neste oljeskift. Husker ikke å ha hatt denne tikkingen på sommerstid (har brukt samme olje da), og siden våren nærmer seg, så skal jeg se det litt an. Oljen blir jo tykkere når det er kaldt ute. Det at nåla kryper mot 2000 omdreininger bekymrer meg litt mer. Vet du om dette kan være skadelig for motoren, eller om det sliter unødvendig på motoren? Som sagt så faller nåla ned mot 1000 omdreininger etter et par minutters tomgang, og ligger på 500-600 omdreininger når motoren er ordentlig varm. Endret 7. april 2012 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 En 0W40 evt 0W30 er tynnere kald. Jeg hadde ikke brydd meg. Litt ventiltikk er ikke farlig. 1 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Tikking de første minuttene ved kald motor er ikke unormalt, og varierer med klima og olje. Motorrens er et omdiskutert tema, og er ihvertfall ikke noe jeg ville ha brukt som en form for vedlikehold, heller som en siste utvei. Bilprodusentene fraråder å bruke dette, da du bryter garantien og i verste fall kan ødelegge motoren. Teorien er at kjemikaliene løser opp oljeslagg i motoren, som du deretter kan tappe/flushe ut. I praksis risikerer du at slagget løsner i i store biter som kan sette seg fast i oljekanalene. Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Takk for svar folkens, får slå meg til ro med dette da. Vil i tillegg holde meg unna motorrens, høres ikke ut som noe jeg vil ta sjansen på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå