Gå til innhold

BK: Snart fullmåne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nærmere kommer man ikke månen uten utstyr i de øvre prisklasser. Ser skarpt og fint ut. Jeg får litt posterization/banding på himmelen, muligens pga litt gammel skjerm på PCen så det er kanskje et problem bare hos meg. lar du himmelen bli helt svart slipper du (eller jeg) slike problemer. Det ser også ut som det er litt feilbrytning i overgangen mllom himmel og de lyseste delene av månen, sikkert mulig å fjerne i etterbehandling av bildet.

Lenke til kommentar

Lysbrytinga du nemner har nok sikkert med litt for harhendt oppskarping å gjere. Nei, det er nok ikkje din skjerm som er årsak til at himmelen blei som den blei. Dette blei langt verre etter opplasting, hadde ikkje lagt merke til det før.

Har lagt ut versjon 2 av bildet slik det var i utgangspunktet, utan nokon behandling.

Lenke til kommentar

Imponerende god detaljer på Månene.Virker veldig pixlete rundt,og lurer da på om du kunne unngått det ved å blure ut himmel før du tar utsnittet og fargevalget i hovedversjonen??? For ser jo att v2 ikke har så utpreget dårlig himmel,vel nå det er sagt har jeg aldri fått dette til selv,så er ingen ekspert.Men har sette en del bilder av ei som virkelig kan,og hun kjører en litt annen lukker..og aldri under 0,3sek;)

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer! Fargestøyen i det bå er langt meir synleg etter opplasting.

Jan Erik... Skulle eg ned til 0,3 sek her måtte eg gått ned sju blendartrinn på same ISO for å fått same eksponering. Husk at dette bilder er tatt i dagslys.

Lenke til kommentar

Jan Erik... Skulle eg ned til 0,3 sek her måtte eg gått ned sju blendartrinn på same ISO for å fått same eksponering. Husk at dette bilder er tatt i dagslys.

Helt enig, månen eller den delen man kan se er jo alltid i dagslys, uansett når bildet tas. Nær fullmåne står jo solen rett bak jorden og lyset månen får er tilnærmet som kraftig sollys mitt på dagen.

Interessant å høre at det er mindre pikselisation på originalen, har du originalen i et annet fargerom?

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...