Gå til innhold

Problemer med hardware som benytter COM port

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en folie-skjærer, av en noe eldre modell. Den benytter com-port i sin tilkobling til PC. Min PC har ikke com-port, derfor har jeg prøvd å kjøpe diverse USB til serial adaptere i håp om å få den til å fungere.

Etter mye utforsking av drivere etc fungerer den "halvveis" Altså i det programmet ber maskinen starte, fungerer den slik den skal i 1-2 sekunder før maskinen krasjer.

Hva kan dette skyldes? Om jeg kobler maskinen til en eldre pc med com-port fungerer den som den skal.

Kan det være noe med overføringen som er feil? Kan noen enkle instillinger i device manager hjelpe? Sette ned bit-raten? etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må vel nesten være en dårlig driver som får den til å krasje? En god driver skal ikke krasje uansett hva som skjer.

Det kan jo hende at du unngår den bug'en ved å endre innstillinger, men det er i såfall ikke noen annen mulighet enn å prøve og feile.

Lenke til kommentar

Samsvarer innstillingene for com-porten (i Windows) med de innstillingene som folie skjæreren bruker? Typisk feil kan være ulik bitrate, ulik paritet.

Men siden det virker litt virker jo dette litt tvilsomt....

Jeg har tidligere hørt at noen usb til seriell enheter bare ikke vil fungere og at løsningen har vært et internt com-kort som settes i pci bussen. Men trodde dette problemet var løst...

Forresten, mange nye hovedkort har faktisk com-port, men den ligger på selve hovedkortet, akkurat som en annen tilkobling med pinner opp og ikke på bakplata.

Lenke til kommentar

usb-til-serie adaptere er forskjellige. Noen av dem funker bra, og noen gjør det ikke. Uheldigvis er det ikke lett å si hvilke, ettersom produsentene ofte bytter "innmat" i dem uten at navn på produktet endres.

1) prøv et annet usb-til-serie adapter (eller flere)

2) hvis punkt 1 ikke hjelper, så må du nok til med et internt seriekort, som Thorsen sier.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...