James Bond Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Hei! Jeg var i tyskland for noen dager siden.. Jeg har en klin orginal 328i e46 1998 mod btw.. Hørte en lik bil komme med Eisenmann effektanlegg på bensinstasjon og ble helt "blown-away" av lyden.. Nå har jeg lyst på samme anlegg.. Men fattern sier at ett slikt effektanlegg er skadelig for motoren ettersom den orginale potta er best fordi den har helt riktig motstand, Laget av BMWs ingeniører. Han mener også at Eisenmann potta er mer åpen og derfor får heller ikke riktig motstand men mer grom lyd. Er dette riktig? Han mener også at siden den er mer åpen, ikke får riktig motstand vil den være skadelig for vanos'en på bilen. Mye mer sannsynelig for å få tikking på bilen ettersom potta er mer åpen og ikke har riktig motstand så forbrennes det ikke riktig i motorkammeret og det vil dannes ett sjikt ved toppdekselet. Med andre ord tikking når dette sjiktet begynner og danne seg.. Er dette riktig? Jeg har så ufattelig lyst på Eisenmann potte. Har hørt en del på Supersport, og hadde scorpions på 320in før, Men nå likte jeg eisenmann best. Og så kan jeg ikke ha det? Hva er farlig? Er det ikke bare fordeler med effektanlegg? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Gamle er eldst... Han har nok rett, han gamlingen. Å bare sette på en mer åpen potte vil få uante konsekvenser. Det kan gi positiv effekt, men det kan og gi negativ effekt. Mest sannsynlig vil du miste noen HK. Men at det er skadelig? Nja, nei, vet ikke helt det. Kanskje. Kanskje ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Er vi moro idag? Nei, det er ikke direkte skadelig for motoren. Klart, du får annen motstand i eksosen, men skadelig, neppe. Uansett er det catback, altså eksos fra katalysatoren og bak, katalysatoren er gjerne en av tingene som gir mest motstand i eksosen, sammen med liten diameter, heller enn potter såfremst de ikke har svinger inni seg. Men jeg mener at myten med eksosmotstand på N/A-biler ble bevist som tull? Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Snakket med min "personelige" Mekaniker idag.. Han sa at det hadde ingenting å si. "DIsse" motorene på disse bilene kjører flowen på en helt annen måte enn andre, Og han mente at faktisk "It would be more open, And the engine would breathe more happier!" Så hvor får jeg kjøpt eisenmann til 328i hen? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Skal man trimme en motor starter man som regel med det billigste og enkleste. Dette er i de fleste tilfeller å sørge for at motoren får mer luft, og å få lufta(eksoen) vekk fra motoren lettest mulig. Altså som du sier at den puster lettere. Det faren din sier er også helt riktig, men denne "effekten" kommer ofte av utformingen på eksosmanifoil/grenrør. Der hvor rørene treffer hverandre vil det oppstå en turbulens eller dra effekt som faktisk har veldig mye og si. Den vil også forplante seg videre i eksosen så et større rør kan gi litt dårligere trekk, men i bunn og grunn så har dette alt med manifoilen å gjøre. Jeg har aldri opplevd at et effekt anlegg har gitt dårligere effekt med mindre det er hjemmelagd og skikkelig overdimensjonert helt fra manifoil. Kjøper man et ferdig "orginalt" effektanlegg skal ikke dette være noe problem. De fleste motorer i dag er crossflow noe som vil si at lufta kommer inn på den ene siden og ut på den andre. Disse puster veldig lett orginalt så det er lite effekt å hente her. Har du derimot en motorkonstuksjon med luft/eksos på samme side kan litt pustehjelp gjøre underverker, og jeg vil anta at det er dette mekanikeren din har vært litt inne på. Kjør på! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Uhm, selvom det er crossflow på de fleste motorer idag (kommer bare på 1.8 G60 fra VW i farta som ikke har det), så kan eksosen være underdimensjonert, eller innsuget være veldig dårlig designet. Jeg får 0,15 bar mer i turbotrykk på å endre innsuget fra S-form til et rett fra luftfilter til turbo, resten originalt. Pappas 1.4 Corolla drar merkbart bedre bare jeg åpner luftfilterboksen og legger filteret slik at det fortsatt gjør jobben sin. Så jeg kan tenke meg at å fjerne S-en her, samt et åpent luftfilter og skikkelig ducting fra frontfanger og opp til filteret kan gjøre pappas en-komma-strekk mye friskere. Og det gjelder de aller fleste motorer. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 På min gamle sugemotor, en 2 liters boxer 4, så satte jeg på 2,5 " fra katten og bak, alt med glasspack (rett gjennom) dempere, merket lite på effekten, motoren var litt mer villig på høyere turtall, når mye eksos skulle ut. Fjernet også katalysatorene på den, da gikk den bittelitt dårligere, men ikke mye. Men man hørte at forbrenningen ikke var ideell. Ble litt smelling i potta og slikt. Det din far sier om at det er skadelig for motoren stemmer ikke.. Motstanden ligger i katalysatoren, ikke i resten av anlegget. Jeg kunne skrevet en liten stil om mine erfaringer med endringer i eksos, men det blir så mye at ingen av dere gidder å lese Lenke til kommentar
trra Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Pappas 1.4 Corolla drar merkbart bedre bare jeg åpner luftfilterboksen og legger filteret slik at det fortsatt gjør jobben sin. Så jeg kan tenke meg at å fjerne S-en her, samt et åpent luftfilter og skikkelig ducting fra frontfanger og opp til filteret kan gjøre pappas en-komma-strekk mye friskere. Luftfilterboksen demper også en god del lyd fra innsuget, så om man fjerner de delene som skal dempe lyden så får man naturlig nok mer lyd fra innsuget, men om du automatisk får mer effekt vet jeg ikke. lyden blir uansett herlig på mange biler. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Mer lyd, ja, merkbart mer bunndrag? Ja, faktisk Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Men mer bunndrag er ikke det samme som mer effekt. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Skal man trimme en motor starter man som regel med det billigste og enkleste. Dette er i de fleste tilfeller å sørge for at motoren får mer luft, og å få lufta(eksoen) vekk fra motoren lettest mulig. Altså som du sier at den puster lettere. Det faren din sier er også helt riktig, men denne "effekten" kommer ofte av utformingen på eksosmanifoil/grenrør. Der hvor rørene treffer hverandre vil det oppstå en turbulens eller dra effekt som faktisk har veldig mye og si. Den vil også forplante seg videre i eksosen så et større rør kan gi litt dårligere trekk, men i bunn og grunn så har dette alt med manifoilen å gjøre. Jeg har aldri opplevd at et effekt anlegg har gitt dårligere effekt med mindre det er hjemmelagd og skikkelig overdimensjonert helt fra manifoil. Kjøper man et ferdig "orginalt" effektanlegg skal ikke dette være noe problem. De fleste motorer i dag er crossflow noe som vil si at lufta kommer inn på den ene siden og ut på den andre. Disse puster veldig lett orginalt så det er lite effekt å hente her. Har du derimot en motorkonstuksjon med luft/eksos på samme side kan litt pustehjelp gjøre underverker, og jeg vil anta at det er dette mekanikeren din har vært litt inne på. Kjør på! Du mener at jeg kan bare handle Scorpions effektanlegg til min 328i asså Han mekanikern hadde en veldig fin forklaring på det selvom han er Engelsk. Uansett når HAN sa det var greit lurer jeg på hvorfor pappa sier det ikke er greit.. Kan være at han vil at bilen skal holdes mest mulig orginal.. Fordi ALT på bilen er orginalt.. Den er helt strøken også.. Men jeg mener den fortjener litt mer lyd fra seg.. Noe som vekker oppmerksomhet men ikke velter hele nabolaget.. Der er Scorpions effektanlegg perfekt. Hadde på min 320i E36.. Dette var bra greier.. Nå blir det bra! Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Faren din sier det fordi det er farlig å gjøre noe med bilen som gjør den kulere. Jeg fikk jo ikke kjøpt drømmebilen, BMW fordi pappa fant på alle mulige slags unnskyldninger.. I realiteten ville han ikke at jeg skulle ha en bil med bakhjulstrekk.. 1 Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Faren din sier det fordi det er farlig å gjøre noe med bilen som gjør den kulere. Jeg fikk jo ikke kjøpt drømmebilen, BMW fordi pappa fant på alle mulige slags unnskyldninger.. I realiteten ville han ikke at jeg skulle ha en bil med bakhjulstrekk.. Seriøst? Ja der kan man se.. Mener også jeg stadig hører at når noen skal kjøpe BMW så får de en kebabtralle.. Og at de er så mye feil med.. Jeg kjøpte 1. Juni i fjor i drøbak 328i E46 193hk, Og den fikk EN feil på EU som var nå den 4. Juni. Det er da ikke noe feil med BMW, klart man skal jo skjekke de viktigste tingene før man handler bil, Også har det jo litt med hvordan man behandler bilen selv. Driver man og drifter og spinner med bakhjula kan man ikke forvente at den skal holde allverdens for og så kalle det kebabtralle og drittbil etterpå. Folk er gærne! Men effektanlegg vil jeg jo ha Det faktisk ikke for å trimme men for å få frem litt brommelyd. Deilig brommelyd de fleste bilglade gutta liker og høre fra hverandre. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Det er skadelig på selvrespekten, men motoren vil ikke få noen skader for utenom at den vil få et snev høyere effekt siden den kan 'puste' bedre, men jeg er ikke helt sikker på om du må øke bensinnivået for denne effekten, men det skal uansett være ubetydelig på levetiden. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Sekseren din er ikke crossflow. 4takts sugemotorer skal ikke ha motstand i eksosen, de skal ha et rett avstemt anlegg i forhold til lengden på eksospulsene... Men du vil nok ikke merke annen effekt en annen lyd av eksosen din som endres. edit: kan jo nevne i forbifarta at E46 328 hadde problemer med bakstellet. Underdimensjonerte fester til bærearmene kunne føre ti lat bakstellet LØSNA... Endret 11. juni 2012 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 BMW seksere skal det være litt lyd i. Det er ikke kebabtralle før du styler en BMW med firer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå