Firmus Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Jeg anser meg som nokså Excelkyndig, men nå har jeg kommet over et problem jeg ikke forstår noenting av. Jeg får ikke googlet det fordi jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal søke på. Jeg har knapt noen forventninger om at jeg skal få hjelp her heller, men prøver lell. Jeg har i Excel 2010 laget et regneark som er et regnskap over privatøkonomien min. Der har jeg laget en hvis-formel som skal gi meg beskjed dersom en sjekksum er noe annet enn 0. Sjekksummen beregnes ut i fra saldo for inneværende måned og saldo for regnskapet. Jeg har en betaling på kr 7 897,- som jeg registrerer på vanlig måte. Sjekksummen blir 0 formatert til tall. Men hvis jeg velger formatet til å være standard blir sjekksummen vist som eksponent (5,45696821063757E-12). Det rare er at hvis jeg endrer summen fra 7 897,- til 6 695,- så blir sjekksummen 0. Én krone mer på sistnevnte sum og sjekksummen blir feil igjen. Hvis det er noen som har noen formening om hvor feilen ligger og hva som kan gjøres, er jeg svært takknemlig for hjelp! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 (endret) Sjekk i innstillingene at utregningene oppdateres etter hver endring du gjør. Har funnet ut at denne innstillinga av og til kan finne på å gå over i "utregning kun ved oppstart" -modus av seg sjøl. Har ikke excel sjæl, så du får lete selv inntil du klarer å finne det jeg snakker om Endret 7. april 2012 av geir__hk Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Du har allerede oppdaget at resultatet ikke er null, men en verdi på tolvte desimalplass. Det har å gjøre med overgangen fra desimale til binære tall og tilbake igjen. På samme måte som det ikke finnes et eksakt desimaltall for en tredjedel, finnes ikke et eksakt binærtall for en tiendedel. Dermed dukker slike ørsmå avvik opp, og de kan forsvinne igjen hvis f.eks. du justerer med 1 som i eksemplet ditt. Mer teori på http://www.cpearson.com/Excel/rounding.htm Løsningen er å endre sjekken fra hvis null til hvis mindre enn en tusendel, eller hva som enn er ubetydelig lite i et gitt oppsett. HTH. Beste hilsen Harald 1 Lenke til kommentar
Firmus Skrevet 12. april 2012 Forfatter Del Skrevet 12. april 2012 Takk for dette svaret. Synes fremdeles det er ganske rart, men dette oppklarte det i hvert fall litt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå