Gå til innhold

BK: Sterkt kveldslys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesielt lys ja, og ikek så lett å få det til å se ut som i virkeligheten.

 

Ser du spør etter råd så derfor noen kommentarer.

Du har brukt Iso 1600, det å øke Iso går som regel ut over både detaljer i bilet, men også til en viss grad fargene. Samtidig har du brukt F11 som ikke er nødvendig på dette bildet. Hadde du hatt noe viktig i forgrunnen (mindre enn 5 meter unna) så ville nok F11 vært nødvendig, men slik jeg bedømmer bildet kunne du klart deg med F8 på dette (sannsynligvis 5.6 også, men hvis du bruker en 18-55 standardzoom er det bedre skarphet med F8) og da kunne du gått til Iso 800. Hadde du hatt stativ kunne du gått til Iso 100 eller 200 og fått ennå litt bedre bildekvalitet. Har du stabilisator i objektivet kunne Iso 400 vært et bra kompromiss. Tar du en serie på 1/20 sekund (og F8) er det bra sjanse for å få et virkelig skarpt.

 

Å få fargene slik du ser dem er vanskelig, men ekseprimenter med manuell hvitbalanse. Prøv for eksempel dagslys og overskyet og se hvordan resultatet blir. Bruker du RAW-format kan hvitbalansen justeres på PCen. Er du ikke fornøyd med ustnittet er det bare å beskjære på PCen, det er ingenting som sier at kameraets bildeformat (3:2) passer til alle motiver.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode tips. Er helt sikker på at jeg kommer til må gå tilbake hit og se på tipsene mange ganger. Så nå er det bare å øve :) Veldig fint å få sånne tilbakemeldoinger som nybegynner. Leser masse blader og bøker, men det er så mye informasjon at alt går i stå. Nå får jeg knyttet det til noe praktisk, og da er det lettere både å huske og å starte et sted :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...