diskudck Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Har fylt atten for en god stund siden, og tenkte kanskje det var på tide og kvitte seg med en nesten ubrukt moped. Ettersom mopeden har stått en del ute ila. disse 2-3 årene, så har det kommet litt rust her og der, samt har aluminiumet i felgene begynt å oksidere. Oksideringen i felgene klarte jeg delvis å fjerne ved hjelp av en Chrome Polish og svamp, men dette gikk så treigt at jeg tenkte at det må finnes en bedre måte (bildene som er tatt er fra ETTER jeg prøvde meg med Chrome Polish'en). Rustproblemet virker til å være ganske lite (legger ved bilder), men jeg har ikke peiling på slikt. Hvordan skal jeg fjerne det? Sandpapir, stålull (link gjerne til forskjellige typer hvis det er noe spesifikt)? Skal jeg bruke noen kjemikalier etter pussen? Og hva med rustne skruer og slikt? Tror bare det er i overflaten (altså ikke ødelagte, gjennomrustne skruer), men er det kanskje bare lettere å bytte disse ut? Og til slutt er det frontskjermen som har falmet i fargen. Kan jeg kjøpe svart spraymaling og spray over dette, eller må jeg skrape vekk/fjerne malingen under først? Er dette vanskelig? Eneste jeg har erfaring med å male er hus, treoverflater og lakk på russebil. Har aldri vært borti plast. Rust Oksidering Skjerm Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Det ser ut til at det er potta som er rusten og den er det ikke lett å gjøre noe med pga varmeutviklingen, hvis det ikke er hull kan du la den være, hvis ikke ville jeg byttet den. Og du kan fint lakkere skjermen selv, du må matte den ned med fint sand/smergelpapir eller en tilsvarende "svamp" lagd for slikt arbeid. Vask med tynner og lakker over i tynne lag så du ikke får sig i lakken. Følg bruksanvisningen på boksen. Poler tilslutt med vanlig polish. Gaffelen din bør du demontere, pusse vekk løs rust i festet og påføre smøring samt polere opp gaffelene med chromepolish hvis rusta ikke har gjort for stor skade. Tvilsomt at du får den til å se ut som ny men hvis du legger sjela i det så bør den ikke bli så værst. Lenke til kommentar
settings Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 vanlige steder du har fått rust. du kan skru av potta, pusse/sandblåse den, deretter lakkere med lakk som tåler høy varme. gidder du ta noen fler bilder av sykkelen så man får et mer oversiktlig bilde av lakken osv. ser litt lite på forskjermbildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå