Gå til innhold

Hvorfor er alle så negative til IT ungdom?

Anbefalte innlegg

får se om vi får en saklig diskusjon om dette.

Settinga er som følger, Hvorfor er alle så negative til ungdom som spiller og tilbringer tid foran dataen?

På hver eneste IT relatert sak med ungdom involvert får man en reaksjon, ala dagens unge. eller hvordan vil det gå videre i livet med disse.

eksempel her:

http://p3.no/filmpolitiet/2012/04/bli-med-pa-the-gathering/

[sitat]The Gathering er verdiløst for den virkelige IT-bransjen. Der ansetter de heller de som bruker påsken i skisporet, det går på sosial erfaring fra den virkelige verden.[/sitat]

har egentlig sett det et utall ganger. men skjønner egentlig ikke hva problemet er.

hva er det folk hater oss for?

hva er problemet, hvis man ikke vil så kan man vel droppe det. synes det er kjempeiriterende at folk skal ha deg til og henge med dem istedenfor de på internett som du ikke kjenner uansett. jeg tror egentlig jeg kjenner folk bedre på nett en IRL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten anekdote: Vi gjorde en gang et prosjekt for en bokklubb. Til oppdraget hadde vi leiet inn en dansk konsulent. En dyktig kar på alle måter unntatt en, han manglet livserfaring. Det fikk vi erfare: Vi fløy ham opp til Oslo til møter med kunden der de forklarte hvordan de jobbet og hva de ønsket seg. Konsulenten reiste hjem og satt noen uker og programmerte. Da han kom opp igjen viste han fram en ganske så lekker applikasjon. Datamodellen var perfekt og koden helt topp. Men kunden sa etter to minutter: "Dette kan vi ikke bruke." Vår danske venn hadde skjønt nøyaktig hva som skulle modelleres og lagres i systemet, men han klarte ikke å sette seg inn i situasjonen til de som skulle bruke den.

Han hadde laget et teoretisk riktig system, og synes antagelig at kunden burde bruke det som han hadde tenkt seg det. Men det synes ikke kunden...

Et annet eksempel: Vi stilte ut våre produkter på Inforama i Sandvika, og der var også en ung kar som skulle demonstrere en Windows-versjon av en av de gamle DOS-databasene. (DataEase, tror jeg.) Tydeligvis en av deres programmerere som hadde sittet og lekt seg med denne alpha-versjonen. To-tre ganger i løpet av demoen sa han "Denne neste funksjonen kommer antagelig til å kræsje. Men den er så kul at jeg viser den allikevel." Og han fikk rett, den kræsjet, dermed fikk ikke folk se hvor "kul" den var, de fikk bare se et produkt fullt av bugs, og gikk derfra.

Et tredje: For mange år siden hadde vi en reunion for kullet vårt på EDB-studiet. (Det het ikke IT den gangen.) Der traff jeg en medstudent som var blitt avdelingsleder i et konsulentfirma. Han kunne fortelle at min gamle hybelkompis fra studietiden jobbet for ham nå. Denne fyren var desidert den mest intelligente på kullet. Men i konsulentfirmaet var han fortsatt menig programmerer på bakrommet. "Jeg skulle ønske han fikk seg et liv utenom jobben", sa sjefen hans, "og lærte seg å omgås mennesker." Det er nemlig halve jobben for en konsulent.

TG - og de som deltar der - er slett ikke verdiløs, men det skal litt mer til for å bli en ressurs i bransjen. Den erfaringen får man i samhandling med mennesker som ikke vet forskjell på bits og bytes, Android og iOS, og som ikke tar spøken når du basher Windows, siden han personlig nettopp har signert en sjekk på 10 millioner for en ny .NET-applikasjon.

Og da fanger man kanskje opp slike scenarioer som vår danske venn jeg nevnte innledningvis, eller denne som en svensk porgrammerer erfarte: En kunde på et sykehus ringte ham og sa at applikasjonen kræsjet for henne stadig vekk. Så programmereren ba henne beskrive hva hun gjorde når det skjedde, "Jo", sa hun, "jeg gjør sånn og sånn , og så klikker jeg der og velger der og..." "Stopp en halv", sa min svenske venn. "Hva var det du gjorde sa du?" "Sånn og sånn , og så klikker jeg der og velger der og..."Jammen det kan du da ikke gjøre", sa han. Hvorpå kunden svarte: "Jo det kan jeg vel. Jeg gjør det hver dag jeg. Men så kræsjer det."

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Uansett hva du gjør i livet så må du ikke leste kommentarfelt på nettaviser! Jeg gjentar, aldri les kommentarfelt!

Folk skriver så mye dumt at man nesten skulle tro de har betalt for det.

Så for å kommentere på sakens kjerne: Det finnes flinke og utadvente folk over alt i ski sporet så vel som på TG. På samme måte som det finnes folk med manglene sosiale evner på begge steder. Jeg vil også påpeke at en kommentar på p3s hjemme sider ikke kvalifiser til "alle".

Det eneste vi kan si med sikkerhet er at man aldri må lese kommentarfelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hva du gjør i livet så må du ikke leste kommentarfelt på nettaviser! Jeg gjentar, aldri les kommentarfelt!

Så for å kommentere på sakens kjerne: Det finnes flinke og utadvente folk over alt i ski sporet så vel som på TG. På samme måte som det finnes folk med manglene sosiale evner på begge steder. Jeg vil også påpeke at en kommentar på p3s hjemme sider ikke kvalifiser til "alle".

alltid fint å lese kommentarfeltet på HW.no...

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss ikke glemme at "ungdommen i dag" ikke er et nytt uttrykk. Foreldrene mine fikk høre det da de vokste opp, og foreldrene dems før det igjen. Det eneste som forandrer seg er hva de er udugelige til, og hva de kaster bort tiden sin på.

The Gathering i seg selv er ikke en ressurs for de fleste IT selskaper. Firmaet eg jobber i hadde ikke hatt noen nytteverdi i om eg hadde reist til, ei heller har de hatt noen nytteverdi av at eg har vært der tidligere. Det de derimot kan ha nyttverdi av, er nettverksbygging(ikke nettverk mellom maskiner). Problemet er at "vi nerder" er gjennomsnittlig ekstremt dårlig til det.

Og så må eg få legge til at selv om det er over 5000 nerder på TG, så betyr det ikke at det er 5200 ressurspersoner der. Selv om mange tror det.

Lenke til kommentar

ser for meg at det er en blanding av nerdrage og uvitenhet. it folk bringer jo mye positivt inn for samfunnet. hvordan ellers har vi internett og alle nettbutikker og sånt.

Hehehe, denne tar pokker meg kaka lell! ^^

Det samme kan vi si opp søppelkjørere - tenk på alt det positive de bringer inn for samfunnet.

Hvordan skulle vi ellers bli kvitt søpla vår, ungått diverse bakterier og virus hvis søpla bare hatt fått lov til å dunge seg opp. Snart hadde vi hatt et rotte- helvete over alt, sykdommer hadde spredd seg etc, etc, etc.

Need I say more......

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

sant det du sier der, man bygger jo nettverk med de man sammarbeider med der da.

det med 5000 nerder og 5200 resurspersoner ville jo aldri gå opp...

selfølgelig kan man ikke forvente at alle kan bli brukt, men vil si at det er store mengder kunnskaper i sving i skipet nå.

Lenke til kommentar

alltid fint å lese kommentarfeltet på HW.no...

Strengtatt har du et poeng der, men jeg renger med at du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

sant det du sier der, man bygger jo nettverk med de man sammarbeider med der da.

det med 5000 nerder og 5200 resurspersoner ville jo aldri gå opp...

selfølgelig kan man ikke forvente at alle kan bli brukt, men vil si at det er store mengder kunnskaper i sving i skipet nå.

Ja, det er mye kunnskap der. Men det er det mange steder, og som ellers kan ikke all kunnskap brukes over alt. Mao må de 5200 nerdene som befinner seg i vikingskipet innfinne seg med at kunnskapen de har om multiplayerspill ikke nødvendigvis må noteres ned på CV'en sin. Men som andre steder så finnes det nok ressurspersoner i vikingskipet også :)

Lenke til kommentar

Synes det er helt topp jeg, samfunnet trenger folk som ikke har noen ferdigheter utenom å kunne ligge strak ut på sofaen og spille playstation hele dagen. Så får vi andre noe å gjøre når de trenger å få byttet lyspærer, bli kjørt til butikken eller andre ting. Samfunnet i seg selv burde vel hylle forbrukere/konsumenter?

Det som er litt dumt er jo ofte mangelen på personlig hygiene og at de klarer å komme seg til og fra busstoppet uten å svette litervis på bussen etterpå.

Utenom det, helt topp - plager ikke meg :)

Lenke til kommentar

ser for meg at det er en blanding av nerdrage og uvitenhet. it folk bringer jo mye positivt inn for samfunnet. hvordan ellers har vi internett og alle nettbutikker og sånt.

Hehehe, denne tar pokker meg kaka lell! ^^

Det samme kan vi si opp søppelkjørere - tenk på alt det positive de bringer inn for samfunnet.

Hvordan skulle vi ellers bli kvitt søpla vår, ungått diverse bakterier og virus hvis søpla bare hatt fått lov til å dunge seg opp. Snart hadde vi hatt et rotte- helvete over alt, sykdommer hadde spredd seg etc, etc, etc.

Need I say more......

Jeg tror vi kan konkludere med at det gjelder de aller fleste poster i samfunnet. Leger, Skolelærere, Gynekologer...

Saken er den at vi alle har en plass i samfunnet. Det gjelder bare å finne den.

Lenke til kommentar

får se om vi får en saklig diskusjon om dette.

Settinga er som følger, Hvorfor er alle så negative til ungdom som spiller og tilbringer tid foran dataen?

Folk har ingen problemer med folk som tilbringer tid foran dataen. Problemet er de som ikke har noe annet liv og omgås ikke andre.

[sitat]The Gathering er verdiløst for den virkelige IT-bransjen. Der ansetter de heller de som bruker påsken i skisporet, det går på sosial erfaring fra den virkelige verden.[/sitat]

har egentlig sett det et utall ganger. men skjønner egentlig ikke hva problemet er.

Problemet er at mange av de som drar på The Gathering mangler sosiale evner, og mange av dem er ganske late. De som går på ski er ikke bare sosiale, men de er godt trente, bryr seg trolig om kostholdet sitt og tar ansvar for livet sitt.

De som kommer seg frem her i verden er inteligente, hardt arbeidene og sosialt flinke.

Lenke til kommentar

Denne koblingen mellom IT-bransjen og TG var nok større før i tiden (rundt årtusenskiftet f.eks.) da det var stor mangel på folk med IT-kunnskap. I bunn og grunn handler TG bare om å ha det moro.

Når IT-generasjonen blir eldre vil nok de se mindre etter sosiale egenskaper når de ansetter folk, tror jeg.

Lenke til kommentar

Når IT-generasjonen blir eldre vil nok de se mindre etter sosiale egenskaper når de ansetter folk, tror jeg.

Siden det er så gøy med awkward folk på jobb?

Nei, men awkward folk som hyrer awkwardfolk blir noe helt annet enn sosiopaten som hyrte IT nerden uten sosiale antenner fordi han vet at denne fyren klarer å utføre noe innenfor en bizzar margin som han tror han trenger.

La oss heller ikke glemme at kommunikasjon er en 2veis sak, så problemet kan bli løst ved at folk hyrer mellompersoner som faktisk kan arbeide begge veier i stede for bare 1.

Lenke til kommentar

Problemet er at mange av de som drar på The Gathering mangler sosiale evner, og mange av dem er ganske late. De som går på ski er ikke bare sosiale, men de er godt trente, bryr seg trolig om kostholdet sitt og tar ansvar for livet sitt.

De som kommer seg frem her i verden er inteligente, hardt arbeidene og sosialt flinke.

Jeg vet ikke om du er sarkastisk eller ei, men du generaliserer ganske heftig nå. Man blir ikke automatisk sosialt flink, godt trent og får et godt kosthold bare ved å gå på ski. Beklager å måtte skuffe deg, men for mange er det like mye tradisjon å reise på hytta som for noe å reise på TG. (Mange av de som reiser på TG reiser gjerne dit kun for å være sosiale og møte andre mennesker). Godt at folk er forskjellige.

Endret av Eplenektar1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...