Gå til innhold

Borteboerstipend

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal begynne å studere igjen nå til høsten etter å ha jobbet i fast jobb et par år. På denne tiden har jeg, siden jeg bor hjemme, spart opp en del penger.

Jeg skal flytte til byen og leie hos en kompis når jeg begynner på skolen. Det jeg da lurer på er om jeg får borteboerstipend på lik linje med alle andre som studerer .

Leste noe på lånekassen.no om at de så på inntekt og formue til den som skal ha stipend. Så det jeg tenker er å sette alle sparepengene over til foreldrene mine før jeg leverer selvangivelsen i år, da vil vel jeg stå oppført med 0 i formue?

Mvh

Absolut

Endret av Absolut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både formuen og lønn er over 100 k. Men jeg skal jo slutte i jobben, så lønnen vil jeg miste. Skulle tro det hadde noe å si?

Er forsåvidt formuen jeg er mest bekymret for at kommet til å ødelegge for meg.

Noen som har tips på hvordan jeg skal løse dette?

Lenke til kommentar

Både formuen og lønn er over 100 k. Men jeg skal jo slutte i jobben, så lønnen vil jeg miste. Skulle tro det hadde noe å si?

Er forsåvidt formuen jeg er mest bekymret for at kommet til å ødelegge for meg.

Noen som har tips på hvordan jeg skal løse dette?

Har du mer enn ca 340 tusen i formue? Du finner forresten grensene her

Lenke til kommentar

Har ikke mer en 340 på ligningen, men har mer en det når jeg begynne på skolen. Har lest det du linker til, men så vidt som jeg forstår er det der snakk om hvor mye av studielånet du får omgjort til stipend. Tingen er at jeg vil ikke ha studielån, men kun stipendet jeg får. Hva skal jeg med lån når jeg har penger?

Lenke til kommentar

Har ikke mer en 340 på ligningen, men har mer en det når jeg begynne på skolen. Har lest det du linker til, men så vidt som jeg forstår er det der snakk om hvor mye av studielånet du får omgjort til stipend. Tingen er at jeg vil ikke ha studielån, men kun stipendet jeg får. Hva skal jeg med lån når jeg har penger?

For å få stipendet må du ta opp lån. Uansett så kan du bare legge de på sparekonto og ta rentene. Du betaler ikke renter på lånet så lenge du studerer.

Lenke til kommentar

Ok.

Men hvordan få mest mulig i stipend? Siden de ser på inntekt og formue. Dersom formuen er 0 når jeg søker vil jeg da få mer i stipend? eller ser de på ligning min, slik at jeg ikke har mulighet til å bare sitte pengene over til foreldrene mine og dermed ikke ha noe i formue?

Lenke til kommentar

Du får en viss sum hvert år, og da hvis du består så blir en del gjort om til stipend.

Hvis du har for høy formue så blir en mindre del av dette gjort om til stipend og du ender opp med en høyere andel lån.

Men husk, du vil for første høstsemester kunne ha en høyere inntekt enn du vil resten av årene siden du ikke har fått støtte hele året.

Husk også at du ved årets slutt vil kunne regne med gjelden til lånekassen og dermed få mindre formue.

Lenke til kommentar

Leste noe på lånekassen.no om at de så på inntekt og formue til den som skal ha stipend. Så det jeg tenker er å sette alle sparepengene over til foreldrene mine før jeg leverer selvangivelsen i år, da vil vel jeg stå oppført med 0 i formue?

Dette kalles bedrageri. Og viser at du ikke har forstått en del sentrale ting om selvangivelsen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kalles bedrageri. Og viser at du ikke har forstått en del sentrale ting om selvangivelsen din.

Har funnet ut at dette uansett ikke vil fungere for dette året. Men hvis jeg "gir" bort alle pengene mine til foreldrene mine nå, vil det slå bedre an til neste år, da formuen min er vekke.

Når det kommer til bedragerianklagene, så skal det være sagt at det jeg gjør er legit.

Uansett er det tåpelig at jeg som har jobbet hardt og spinket og spart for å gå på skole skal få mindre i støtte en fjott som ikke har bidratt til samfunnet i det hele tatt. Lenge leve kommunismen.

Lenke til kommentar

Har funnet ut at dette uansett ikke vil fungere for dette året. Men hvis jeg "gir" bort alle pengene mine til foreldrene mine nå, vil det slå bedre an til neste år, da formuen min er vekke.

Når det kommer til bedragerianklagene, så skal det være sagt at det jeg gjør er legit.

Hvis det er "legit" har du vel ingen problemer med å ringe Skatteetaten og Lånekassen og opplyse om at du har "gitt bort" pengene dine til foreldrene dine for å få lavere formue, da...? Og at du regner med å få dem igjen når du er ferdig med studiene...?

Det er ikke en anklage. Det er en konstatering.

Uansett er det tåpelig at jeg som har jobbet hardt og spinket og spart for å gå på skole skal få mindre i støtte en fjott som ikke har bidratt til samfunnet i det hele tatt. Lenge leve kommunismen.

Misunnelsen står sterkt hos deg, ser jeg...

Lenke til kommentar

Nei, det er det da åpenbart ikke. Du sier jo selv at du skal "gi" de bort, ikke faktisk gi de bort.
Lenke til kommentar

Hvis det er "legit" har du vel ingen problemer med å ringe Skatteetaten og Lånekassen og opplyse om at du har "gitt bort" pengene dine til foreldrene dine for å få lavere formue, da...? Og at du regner med å få dem igjen når du er ferdig med studiene...?

Det er ikke en anklage. Det er en konstatering.

Ok, la oss si at jeg låner de vekk til foreldrene mine, fordi de er i en økonomisk knipe. Nå er alle fornøyde.

Du kaller det misunnelse (mest sannsynlig fordi du er en som melker godt på at andre gjør det bra), mens jeg kaller det rettferdighet.

Endret av Absolut
Lenke til kommentar

Ok, la oss si at jeg låner de vekk til foreldrene mine, fordi de er i en økonomisk knipe. Nå er alle fornøyde.

Nope, fordi du fortsatt ikke har forstått en del vesentlige ting i selvangivelsen din. Hvis du har lånt bort penger, så er det noen som skylder deg penger. Det kalles en fordring. Fordringer er formue, jfr. definisjonen av formue i skatteloven § 4-1 ("eiendeler med økonomisk verdi"). Det er jo fortsatt dine penger.

Du kaller det misunnelse (mest sannsynlig fordi du er en som melker godt på at andre gjør det bra), mens jeg kaller det rettferdighet.

Du kaller det rettferdighet å snyte på statskassen, å tilegne deg fordeler du ikke har rett til, å lyve til offentlige myndigheter for å få gratis penger..? Snodig definisjon av rettferdighet...

Lenke til kommentar

De som bidrar mest i samfunnet bør og være de som får mest igjen. Slik er det ikke i dette tilfellet. Jeg vil ikke ha noen bedre goder enn andre, alt jeg vil er å ha de samme godene.

Alt må såklart gjøres på en lovlig måte, men kanskje det er nettopp lovene det er noe feil med.

Uansett så koker vel dette bare ned til at vi har forskjellige synspunkter på politikken her i landet og hvordan det blir styrt.

Lenke til kommentar

De som bidrar mest i samfunnet bør og være de som får mest igjen. Slik er det ikke i dette tilfellet.

Og derfor skiller vi mellom legitim politisk påvirkning der man aksepterer flertallets styringsrett, og illegitim svindel av samfunnets vedtatte ordninger.

I tillegg er det ganske morsomt å høre en av de som gjennom sitt liv har vært netto bidragsmottaker fra samfunnet - ung mann med under 5 år i arbeidslivet - implisere seg inn i gruppen 'de som bidrar mest'...

Jeg vil ikke ha noen bedre goder enn andre, alt jeg vil er å ha de samme godene.

Du vil ha bedre goder enn andre. Du vil ha bedre goder enn andre med formue, andre i din situasjon, fordi du vil ha formuen din og sosiale støtteordninger.

Alt må såklart gjøres på en lovlig måte, men kanskje det er nettopp lovene det er noe feil med.

Uansett så koker vel dette bare ned til at vi har forskjellige synspunkter på politikken her i landet og hvordan det blir styrt.

Nei. Vi har forskjellig synspunkt på hvorvidt man skal følge vedtatt lovgivning også når den er til ugunst for en selv.

Lenke til kommentar

http://app.lanekassen.no/stottekalk/

Den regner ut hvor stor del av studielånet ditt som blir gjort om til stipend. Er ikke slik at alt faller bort om du skrider over, er selv i samme situasjon og er noen titalls tusen over formuegrensa, får da et stipend som er 2-3 000 mindre.

Ja. Prøvde den kalkulatoren, men vet ikke helt hvordan jeg skal fylle den ut. Det som står i selvmeldingen er ikke over den angitte summen, men jeg har mr en den summen nå og vil ha enda mer når jeg begynner på skolen og søker om stipendet/lånet.

Men hvis det bare er snakk om noen få tusenlapper på et år, så det ikke så mye å gidde å bruke tid på.

Til dere andre så får vi bare være enige om å være uenig. Denne tråden er forsåvidt ikke laget for å diskutere om hvorvidt det jeg lurte på er riktig, feil, ulovlig, usmakelig, eller whatever...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...