Gå til innhold

Fettforbrennings trening


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 15 år gammel gutt som har fokusert på å gå ned i fett% frem mot sommern, som har holdt på med det i ca 1 mnd eller litt mer. Men en ting jeg driver med er, å gå om morningen i 45 min på en tredemølle eller hva det heter xD også deretter tar jeg styrke om kvelden, før tokk jeg styrke om morningen før gåinga også etter det spise frokost. men så fikk jeg vite at man ikke klarer å gi like mye om morningen som på kvelden. så det sluttet jeg med. og nå går jeg bare om morningen(før frokost) noe som jeg vet er bra. Men det blir noen ganger stress å ha trening om morningen og kvelden. så jeg lurte på om noen med skikkelig erfaring kunne svare på om det nesten er like bra å gå rett etter styrke om kvelden altså som det er å gå om morningen? for jeg brenner jo fortsatt fett om jeg gjør det om kvelden, men er morningen noe særlig bedre ?

 

og skal jeg ned i fett% så må jeg jo også være i underskudd, så det er en ting.

 

og en ting til, hvis jeg skal holde meg på underskudd hver dag... må jeg ha samme kaloriantall hver dag da ? eller er det bra å variere litt, liksom noen ganger ha litt høyere og lavere, men likevell være i underskudd liksom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RYP (Release your potensial) gjengjen mener du skal gå på underskudd man-fre og spise godt i helgen. Grunnen til at de vil det er at kroppen din ikke skal gå på sparebluss.

Heftet jeg sitter med er noen år få år gammelt, teorien kan ha blitt byttet ut med en bedre teori.

 

Når det gjelder fettforbrenning er det to ting som virkelig teller.

1. intervalltrening

2. Styrkettrening.

 

Begge disse metodene starter en forbrenning som varer lang tid etter at selve treningsøkten er ferdig.

 

 

Forøvrig: hva veier du nå, hvor høy er du.

Lenke til kommentar

Første man må få orden i når man skal ned i vekt, er nemlig kostholdet. Det neste du kan gjøre, er å begynne å trene musklene, du bestemmer selv om du vil ha større muskler (Mer Proteiner) eller ikke, men å trene kroppen er veldig effektivt mot fettforbrenningen av fettreserver. Kardio går mye på kondisjon, og lite på fett forbrenning, så jeg anbefaler at du både jogger og finner deg en aktivitet der du bruker hele kroppen.

 

Edit: Det å trene musklene mens du slanker deg er basicly for å forebygge at muskelmasse forsvinner mens fetteforbrenningen foregår.

Endret av Roger Nystad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kardio er det eneste effektiveste som hjelper på fettforbrenning. langøkt me jogging eller sykling 3 ganger i uka

 

Not rly. Intervalltrening funker også på fettforbrenning og det uten å bryte ned muskelmasse som langkjøring kan gjøre. OP bør se på RYP programmet og trene 4x4 2-3 dager i uka. Kostholdet er også veldig viktig hvis man vil ha resultater.

Endret av eleNef
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Ergometersykkelen er og forblir den mest effektive fettsmelteren. Prove me wrong

 

Hvorfor er 4x4 den mest effektive treningsformen for ren fettforbrenning?

4x4 intervalltrening er den smarteste måten å få opp fettforbrenningen på. Her er det mange som stusser, ut fra at man har hørt at man forbrenner mest fett på lav intensitet og langkjøring. Det er her ting ofte blir tatt ut av sammenhengen. Fordi; ja, man forbrenner mer fett der og da under lav intensiv trening (typisk langkjøring), men du får ingen økt forbrenning ut over det du forbrenner akkurat under selve økten. Med intervalltrening derimot vil arbeidskapasiteten din øke med 0.5% for hver intervalløkt.

Dette økte oksygenopptaket gjør at man i tillegg til det som forbrennes under selve intervalløkten, vil øke forbrenningen av fett i de resterende 23 timene i døgnet. Denne forbrenningseffekten er naturlig nok uendelig mye større sett i den store sammenhengen! I tillegg til denne ekstra fettforbrennende effekten, vil det økte oksygenopptaket føre til at du er i større aktivitet resten av døgnet, noe som også kan legges til regnestykket om total forbrenning.

 

Kilde: http://www.treningsf.../art.php?id=729

 

Kan legge til at deres kilde er : Hoff J, Helgerud J: Endurance and strength training for soccer players. Sports Medicine 2004

Diverse publikasjoner: Jan Hoff, Jan Helgerud og Ulrik Wisløff

 

marathoner_vs_sprinter(1).jpg

Marathon vs Springer. Just sayin.

Endret av eleNef
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.tn.no/assets/content/ryp/Release-YOUR-potential.pdf

 

Side 26 begynner maks fettforbrenning programmet.

Dette greiene er laget av folk som har menneskekroppen som utdannelse.

Info om RYP --> https://www.tn.no/drivkraft/artikler/release-your-potential

 

Tar en runde med RYP av og til selv og syntes det funker veldig bra.

 

Lengre kardio økter som Balthier foreslår kan du legge til viss du føler at du har tid og krefter til det, men da begynner det plutselig å bli en del timer trening i uken.

Gjør dette selv og kan greit svi av 2200-2700 kalorier på vel 3 timer sykletur med medium+ intensitet, men det blir jo sinnsvakt mye timer å putte inn.

 

 

Viss du holder deg til programmet som de vil du skal gjøre 3 ganger i uken kan du regne at intervallen er unnagjort på ca 45min ink oppvarming.

Vektøvelsene pleier jeg å gjøre unna på ca 40-45 min.

Så alerede der har du skaffet deg røfli 4.5 timer trening pr uke.

Lenke til kommentar

ok tusen takk for svar, men fikk enda ikke svar på noen av delene som: om det er så mye forskjell å ha rask gange om morningen enn etter styrketrening.

 

og om hvis jeg skal ned i fettvekt... om det er viktig å holde samme kaloriantall hver dag.. eller omdet er greit å variere litt opp og ned med kaloriinntaket per dag så lenge jeg holder meg på underskudd ? og please svar på dette og ikke svar med andre ting takk xD ;)

Lenke til kommentar

ok tusen takk for svar, men fikk enda ikke svar på noen av delene som: om det er så mye forskjell å ha rask gange om morningen enn etter styrketrening.

 

og om hvis jeg skal ned i fettvekt... om det er viktig å holde samme kaloriantall hver dag.. eller omdet er greit å variere litt opp og ned med kaloriinntaket per dag så lenge jeg holder meg på underskudd ? og please svar på dette og ikke svar med andre ting takk xD ;)

 

Har ikke noe å si om du går på morgenen eller etter trening. Hvis du skal gå om morgenen ville jeg tatt en proteinshake/BCAA for å bevare muskelmasse. Ta en shake rett før styrketrening og gå etter du er ferdig med styrketreningen. Eneste forskjellen er at ditt glykogenlager er som regel tomt om morgenen og da vil tære rett på fettet mens etter trening er det som regel litt igjen, hvis du ikke trener veldig tung og lang styrkeøkt.

 

Når det gjelder energi inn ville jeg hatt samme inntak vær dag. Kanskje litt mer på dager du trener kardio. Du kan alltids rullere med lav/høy carb dager men det er mye styr å regne ut. Ligg på underskudd, spis mye protein og tren styrke med liten progressjon.

 

Uansett anbefaler jeg deg å se posten min om intervalltrening/4x4. Du kan f.eks gå 30-40min etter hver styrkeøkt eller om morgenen og kjøre 2-3 økter med 4x4 i uka.

 

Ligg på 2.5g protein per kg du veier per dag. 2.5g carbs/kg/dag og rundt 1g fett/kg/dag.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Saken er at du skal bruke mer energi enn du får i deg totalt sett over tid. Du kan med andre ord få i deg mer energi enn du bruker en dag og mindre en annen, bare du har brukt mer energi totalt etter en tid.

 

Meg bekjent betyr det i praksis ingenting om du går om morgenen eller kvelden, men jeg ville byttet ut gangen med intervalltrening, som andre har sagt.

Lenke til kommentar

takker for svar :) Men det med intervall og gåinga, begge forbrenner fett... så jeg kan like godt ta gåinga hvis jeg tar meg tid og gidder å gå liksom ? intervallen er vell ikke noe veeeeldig mye bedre ?

 

for jeg trives liksom med å gå mye jeg :) syntes det er chill.. i tillegg til å miste mye fett.

Lenke til kommentar

takker for svar :) Men det med intervall og gåinga, begge forbrenner fett... så jeg kan like godt ta gåinga hvis jeg tar meg tid og gidder å gå liksom ? intervallen er vell ikke noe veeeeldig mye bedre ?

 

for jeg trives liksom med å gå mye jeg :) syntes det er chill.. i tillegg til å miste mye fett.

 

Bare omlag 40% bedre om gåingen din er på 70% av maks puls. :-)

Lenke til kommentar

takker for svar :) Men det med intervall og gåinga, begge forbrenner fett... så jeg kan like godt ta gåinga hvis jeg tar meg tid og gidder å gå liksom ? intervallen er vell ikke noe veeeeldig mye bedre ?

 

for jeg trives liksom med å gå mye jeg :) syntes det er chill.. i tillegg til å miste mye fett.

 

 

hæ? skjønnte ikke helt det der....

 

Bare omlag 40% bedre om gåingen din er på 70% av maks puls. :-)

Lenke til kommentar

takker for svar :) Men det med intervall og gåinga, begge forbrenner fett... så jeg kan like godt ta gåinga hvis jeg tar meg tid og gidder å gå liksom ? intervallen er vell ikke noe veeeeldig mye bedre ?

 

for jeg trives liksom med å gå mye jeg :) syntes det er chill.. i tillegg til å miste mye fett.

 

Jo, det er mye bedre å løpe i intervaller. Du presser deg selv, får bedre kondisjon og forbrenner betydelig mer energi.

Lenke til kommentar

Hei, er det viktig med masse vann når man har planer for deff ? liksom ekstra mer vann ? + jeg svetter hver dag, da tenker jeg at jeg må ha ekstra mer vann ? for synker ikke forbrenningen hvis jeg ikke drikker nok vann, for jeg drikker ikke så mye, kanskje bare 1,7 L vann hver dag... noen ganger mindre noen ganger mer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...