Remlow Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 1.Er det tillatt å bruke parklys og tåkelys isteden for nærlys? Må de brukes sammen for at de lovlig erstatter nærlys? 2.Hva menes med en "kurve" i bilsammenheng? 3.Hvordan er bestemelsene for parkering i såkalt "t-kryss"? http://bildr.no/view/1148835 Etter hva jeg har lest har ikke bil B lov til å stå der den står, men vet ikke hvorfor. 4. Hvor kan jeg lese om sikring av last? Noen som har svar på denne? : Hvordan skal lasten sikres(snakk om last på taket og som stikker ut regner jeg med)? A) Last som stikker ut mer enn én meter skal merkes med rødt lys B)Lasten skal merkes med hvitt lys C)lasten skal merkes med varseltrekant D)Lasten trenger ikke merkes så lenge den er ordentlig festet. 5. Er det ikke påbudt å kjøre i pilens rettning uansett om det er sperrelinje eller ikke? Er det bare for morro skyld de pilene i bakken står der, når det ikke er sperrelinje? http://bildr.no/view/1149158 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 (endret) 1. På dagen 2. det vanlige er vel sving. 3. Det er ikke kryss der den står. slik som den har kjørt er den "etter" krysset. men for meg skurrer det litt at det er lov å stå der. ville trodd det var ulovlig. Se SeaLion sin post under her 4. google:lastsikring og spørsmålet ditt direkte besvares her: Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4 5. Det er da ikke sperrelinje i krysset vel? pilene er der for å indikere vilket felt du skal velge i forhold til hvor du vil. Endret 5. april 2012 av stich_it Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 (endret) 3.Hvordan er bestemelsene for parkering i såkalt "t-kryss"?http://bildr.no/view/1148835 Etter hva jeg har lest har ikke bil B lov til å stå der den står, men vet ikke hvorfor. Kryss er kryss. Bil B står inne i et kryss. § 17. Stans og parkering 1. Det er forbudt å stanse b) i vegkryss eller nærmere enn 5 meter fra vegkrysset. Avstanden regnes fra det punkt hvor fortaukant, kantlinje eller vegkant begynner å runde, http://www.lovdata.n...60321-0747.html Endret 5. april 2012 av SeaLion Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 5. april 2012 Forfatter Del Skrevet 5. april 2012 "Gods som stikker ut foran kjøretøyet, eller mer enn 1 m bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm2. Det røde materiale skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig." Hva er denne anordningen? Lys som skifter farge mellom rødt å hvitt? "Gods må ikke strekke seg utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse av regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen, Region øst, for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner. Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut 1 m eller mer foran kjøretøyet." Betyr det at jeg må ringe regionvegkontoret hvis jeg f.eks. skal kjøre med noen planker som stikker litt forran eller på siden av bilen? Men jeg trenger ikke å sjekke med regionvegkontoret hvis lasten stikker bakover? Når kreves trekantet refleks bak? Husker tilhenger og trailer var hvert sitt alternativ på teoriprøven. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Her har du en rød og hvit anordning, dog ikke reflekterende rød del. 1 meter er ikke litt forran, det er ganske mye det. blir som å kjøre med en lanse som stikker en meter forran panseret i ca hode/brysthøyde tilhenger og trailer er vel strengt tatt det samme. selv om ordet brukes om lastebil eller trekkvogn. henger er det vel som skal ha røde trekanter i tillegg til lys. Har du strøke på teorien? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Hva er denne anordningen? Lys som skifter farge mellom rødt å hvitt? "Sebrastripete" refleks. Omtrent som denne, bare at det gule egentlig skulle vært hvitt... "Gods må ikke strekke seg utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse av regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen, Region øst, for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner. Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut 1 m eller mer foran kjøretøyet." Betyr det at jeg må ringe regionvegkontoret hvis jeg f.eks. skal kjøre med noen planker som stikker litt forran eller på siden av bilen? Men jeg trenger ikke å sjekke med regionvegkontoret hvis lasten stikker bakover? Mer enn en meter forover, eller noe som helst på sidene, ja. Rart om det ikke er en øvre grense bakover også, men virker faktisk ikke sånn.. (inntil 1m uten merking, tilsynelatende "ubegrenset" med...) Det er et langt skjema som må fylles ut, holder nok ikke med en telefonsamtale... Når kreves trekantet refleks bak? Husker tilhenger og trailer var hvert sitt alternativ på teoriprøven. I det tilfellet må vel begge svarene være korrekt. (semitrailer er jo en type tilhenger...) Lenke til kommentar
Remlow Skrevet 8. april 2012 Forfatter Del Skrevet 8. april 2012 Legger til noen fler spørsmål, da jeg har teoriprøven på mandag. 1.Kan jeg kjøre snøscooter med førerkort med kun klasse B? "Person som før 1. juli 2006 har ervervet førerrettighet i klassene A, A1, B, S eller T, har fortsatt rett til å kjøre snøscooter med eller uten tilhengerslede uten aldersbegrensningen nevnt ovenfor. " Betyr dette at alle som har tatt lappen for personbil(klasse B)etter juli 2006, ikke har lov til å kjøre snøscooter? Litt forvirrende, står jo at klasse B kan kjøre beltebil med eller uten tilhengerslede. Går ikke snøscooter under beltebil? Hva med lett motorsykkel? Kreves det egen opplæring? 2. Noen som har en enkel forklaring på hvorfor vi benytter oss av 2 bremsekretser? 3. Gjelder vegtraafikkloven for alle fotgjengere å syklister? Gjelder den kun på vei der motorvogn brukes? Etter hva jeg har forstått gjelder vegtrafikkloven overalt for en bil, selv om den ikke er på offentlig vei? 4. Hvorfor må man fylle på olje i bilen? 5. Leser mange steder at det er forbudt å parkere på motorvei og forkjørsvei med over 50 km/t. Betyr dette at det er lov å parkere på veier som ikke er forkjørsveier eller med lavere fartsgrense enn 50 km/t? 6. Ettersom jeg bor i Oslo ser jeg parkering forbudt skiltet(skilt 372) overalt. Er det lov å parkere der det er plass selv om parkeringsskiltet(skilt 552) og parkering forbudt(372)ikke står der ? Er det slik at parkering skiltet(552) skal stå overalt der det er lovlig å parkere, mens parkering forbudt skiltet kun står på strekninger det er ulovlig å parkere, men det står f.eks. biler på andre siden som står lovlig? 7.Hvordan forarndres bremselengden når føret blir glatt og veggrepet bare det halve? A) Det blir dobbelt så langt. B) Det blir 3 ganger så langt. C) Det blir 4 ganger så langt. 8.Tåkelys og parklys kan erstatte nærlys på dagen hvis de brukes i kombinasjon. Kan parklys alene erstatte nærlys på dagen(vet tåkelys ikke kan det)? 9. Er det tillatt å bruke fjernlys på dagen(vet man ikke skal det, men er det forbudt?). 10. Tegn fra politimann. Hva betyr det når politimannen står med en arm til siden og en arm ned? Finner ikke dette i teoriboka eller på nett. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 (endret) ikke for å være frekk, men alt dette står forklart i teoriboka. hvis du i tillegg googler litt vil du få svar på mesteparten av det du spør etter ett tips er å finne frem de lovene du lurer på og lese de, det begynner med å nevne hva hvor og hvem lovene gjelder for som regel. Endret 8. april 2012 av stich_it Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 1. Klasse S er snøscooter, så når det står kun klasse B så antar jeg at svaret er nei 2. For å kunne stanse bilen om 1 krets ryker 3. Om du mener forskriften som heter "Kjørende og gående trafikk (Trafikkregler)", så mener jeg Ja 10. På bildet nedenfor kan bil A og C svinge til høyre. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Vegtrafikkloven gjelder overalt innenfor kongerikets grenser, også på privat område. Det betyr bl.a at det er forbudt å starte bilen (motorkjøretøy) og flytte den to meter inne på egen gårdsplass hvis man er påvirket av alkohol eller andre rusmidler. Men det er tillatt å sykle (ikke motorkjøretøy) i lett beruset tilstand, så lenge denne ferdselen ikke er til fare, hinder eller sjenanse for noen. Trafikkreglene er en underordnet spesifisering av vegtrafikkloven. Andre underordnete regelverk er f.eks kjøretøyforskriftene, skiltforskriftene og bilansvarsloven. Vegtrafikkloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html Trafikkreglene: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå