Gå til innhold

Overklokking - komentarer til oppsett.

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt meg en ny pc med disse komponentene:

- Mainboard S-478 Intel 865PE ATX Audio GbLAN IEEE1394 Raid SATA Wi-Fi Retail

- 2x 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns AluminiumHeat Spreader 2,5-2,8V

- 2x Harddisk 120.0GB IDE 7200RPM SATA 3.5" 8MB

- VGA-Card Radeon 9600 Pro 128MB DDR AGP DVI TV-Out Retail Powered By ATI

- Case Midi ATX Tower Black 360W W/Door Scorpio

- CPU Intel Pentium 4 mPGA-478 2.6GHz 800MHz 512kB Boxed

Jeg lurer på hvordan jeg kan få mest mulig ytelse fra disse komponentene. Alle tips mottas, helst uten kjøp av ekstra utstyr men, er det nødvendig så kom med det.

Ps. gjerne tips fra folk som faktisk har testet det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært greit å vite hvilket hovedkort (merke) for best mulig angivelser.

Men du kan ihvertfall klokke FSB til 220 MHz, dvs CPU til 2860 MHz med FSB:DRAM på 1:1. Går greit på mitt Twinmos M/Winbond minne. 100 % stabilt, med OK temperaturer (under 50 på max load i sommervarme). Klarte ellers FSB på 240 MHz med FSB:DRAM på 5:4, dvs CPU 3120 MHz. Stabilt det også, men noe høyere temperaturer. Mer har jeg ikke prøvd. Har boxed kjøler, og et Antec Sonata Kabinett med Antec True Power 380 strømforsyning ( 12 cm vifte på kabinett).

Grafikkortet aner jeg ikke hvor lett er å klokke, men jeg klarte å klokke mitt GeForce3 Ti200 kort med 35 % uten store problemer.

Men hva som gir best ytelse er vel en nøye balansert trimming av FSB, raminnstillinger (timing) og GPU, så det er bare å prøve seg fram sakte men sikkert.

Ellers er mer kjøling, dvs bedre CPU kjøler (eks Zalman), vifter i kabinett m.m. løsningen for mer agressiv overklokking. Tror nok FSB greit skal kunne klokkes opp mot 250 MHz, kanskje også 260 MHz, dersom kjølinga er OK.

Ellers er jeg nybegynner i gamet, så andre har sikkert bedre tips å komme med

Lenke til kommentar

Hovedkortet er ett :

Asus Mainboard S-478 Intel 865PE ATX Audio GbLAN IEEE1394 Raid SATA Wi-Fi Retail teknisk info kan finnes på psdata siden.

og det stemmer at det er noen geil minnebrikker:

Geil 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns AluminiumHeat Spreader 2,5-2,8V

kabinettet er chieftech

Lenke til kommentar

Her skal du få noen forslag til å begynne med. I og med at du har Geil minne bør minne tåle endel.

Pkt 1. Oppdater Biosen til siste versjon. Min erfaring er at den er mer stabil. Versjonsnr er 1009.008. Bruk Asus Update til å oppdater den. Anbefaler at du lagrer biosoppdateringen på en diskett (bootable). Så har du nødvendige filer dersom du skulle måtte resette.

Pkt 2. Skaff deg noen program til å sjekke benchmark samt sjekke stabilitet. SiSoft Sandra er OK. Det sjekker også stabilitet ved Burn-in-test. CPUZ er et OK program for å lese av opplysninger.

Pkt 3. Finn fram Users Manual (s 4-14 m.m.) og Last opp Bios Setup ved Oppstart. Velg Advanced, JumperFree Configuration. Anbefaler at du først prøver med de Auto Overclock. Prøv med f.eks 20 %, dvs FSB øking til fra 800 - 960, som gir CPU på 3120. F10, og så booter maskina på nytt. Funker dette, dvs alt starter inklusive OS-et så start opp CPUZ, og les av blant annet Memory timing og FSB. Kjør noen tester og spill, og sjekk temperatur. ASUS Probe kan lagre temperaturen fortløpende, så du kan sjekke hvordan temperaturutviklinga har vært.

Pkt 4. Regner med at ved det første forsøket leser CPUZ FSB:DRAM 5:4 Neste forsøk - last opp BIOS Setup ved oppstart. Velg Advanced, Jumperfree .... På AI Overclock Tuner , velg Manual. Still CPU External til 240 MHz, DRAM Freq til 400 MHz, og AGP/PCI til 66.66/33.33 (låser denne). Save and Exit. Starter maskina OK, skal CPUZ gi Memory FSB på 240 MHz, dvs minnet er klokket til 480 MHz, tilsvarer nesten DDR 500 Minne. Funker det ikke så er det bare å justere ned CPU eksternal FSB, eventuelt øke DDR Reference voltage.

NB! Sjekk temperatur ved nye oppsett, og la det teste seg skikkelig. Tror ikke det er så lett å kresje P4 oppsett, men øking av VCore eller DDR Ref. voltage øker fort varmeutveksling.

Når det gjelder timing av minne, er jeg blank.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...