olezoo Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Hei Jeg har nettopp kjøpt meg en musling 370. Jeg har planer om å sett en 50 hk på den. tidligere har det vært 70 hk. Det har kommet noen sprekkdannelser på båren men det er bare på innsiden. Den er helt fint på utsiden. Hva burde jeg gjøre? Eller kan jeg bare la det være sånn og bare følge med om det utvikler seg. Båten er jo 88-modell så den har jo levd noen år nå. Takker for svar Ole Jakob Lenke til kommentar
Freakwens Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Hvilken motorstørrelse er den godkjent for? Kan sprekke i speilet når man har alt for stor motor under kraftig akselerasjon eller i grov sjø uten forsterkning. Vil sikkert gå greit sålenge man har det i bakhodet mens man er på sjøen. Går jo an å forsterke med en aluminiumsplate på speilet for og spre belastningen og tette sprekkene. Lenke til kommentar
olezoo Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Hvilken motorstørrelse er den godkjent for? Kan sprekke i speilet når man har alt for stor motor under kraftig akselerasjon eller i grov sjø uten forsterkning. Vil sikkert gå greit sålenge man har det i bakhodet mens man er på sjøen. Går jo an å forsterke med en aluminiumsplate på speilet for og spre belastningen og tette sprekkene. beklager... glemte å skrive det men den er forsterket med aleminiumsplate... så jeg regner med at det holder.. båten er godkjent med 25 hk Endret 4. april 2012 av olezoo Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Dette er helt vanlig på musling, ser at det er montert feil type avlastninger i motorbrønnen, ved og bruke strammefisker vil du bare forsterke slagene som akterspeilet/Frontvegg i motorbrønnen får. I utgangspunktet er motorbrønnen litt feil designet noe som gjør at sideforsterkningene ryker og krakkelering/sprekker oppstår, når man bruker større motorer 70/90 HK monterer man faste stag imellom akterspeil og framvegg motorbrønn. Ville ikke lagt så mye jobb i dette, bytt ut strammefiskene med stive stag som ikke kan bevege seg i noen retninger. Edit: du kan skaffe deg en M20 gjengestang hvis det er vanskelig og få laget stagene. Endret 4. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
olezoo Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 Dette er helt vanlig på musling, ser at det er montert feil type avlastninger i motorbrønnen, ved og bruke strammefisker vil du bare forsterke slagene som akterspeilet/Frontvegg i motorbrønnen får. I utgangspunktet er motorbrønnen litt feil designet noe som gjør at sideforsterkningene ryker og krakkelering/sprekker oppstår, når man bruker større motorer 70/90 HK monterer man faste stag imellom akterspeil og framvegg motorbrønn. Ville ikke lagt så mye jobb i dette, bytt ut strammefiskene med stive stag som ikke kan bevege seg i noen retninger. Edit: du kan skaffe deg en M20 gjengestang hvis det er vanskelig og få laget stagene. tusen takk for godt svar! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 (endret) Hvis du går for løsningen med gjengestang er det viktig å bruke muttere og stor skiver på begge sider av motorbrønn/akterspeil så de fungerer som 1 enhet som opptar eksakt samtidlig alle aksiale bevegelser. Altså 4 muttere og skiver på hvert side. Endret 5. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
olezoo Skrevet 6. april 2012 Forfatter Del Skrevet 6. april 2012 Hvis du går for løsningen med gjengestang er det viktig å bruke muttere og stor skiver på begge sider av motorbrønn/akterspeil så de fungerer som 1 enhet som opptar eksakt samtidlig alle aksiale bevegelser. Altså 4 muttere og skiver på hvert side. takk takk... men jeg kan vell egentlig bare kjøre med båten sånn som den er å bare se om det utvikler seg. den sprekken er gammel og blir aldri større Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Opplegget du har nå er ikke optimalt, men hvis du ikke har til hensikt å leke deg på sjøen "hoppe i bølgene" vil det fungere. Det som skjer når du hopper er at motoren/akterspeilet vil presses forover og siden strammefiskene ikke tar opp den type belastningen vil du også få et hardt røsk bakover hver gang siden strammefiskene først blir slakke for så og strammes fort. Lenke til kommentar
olezoo Skrevet 6. april 2012 Forfatter Del Skrevet 6. april 2012 Opplegget du har nå er ikke optimalt, men hvis du ikke har til hensikt å leke deg på sjøen "hoppe i bølgene" vil det fungere. Det som skjer når du hopper er at motoren/akterspeilet vil presses forover og siden strammefiskene ikke tar opp den type belastningen vil du også få et hardt røsk bakover hver gang siden strammefiskene først blir slakke for så og strammes fort. men vil det utvikkle seg over tid? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 men vil det utvikkle seg over tid? Ja, men hvor farlig og lang tid det tar er uvisst. Du får holde øye med skadene og passe på at sprekkene ikke blir større, spesielt langsmed motorbrønnen, Lenke til kommentar
olezoo Skrevet 7. april 2012 Forfatter Del Skrevet 7. april 2012 men vil det utvikkle seg over tid? Ja, men hvor farlig og lang tid det tar er uvisst. Du får holde øye med skadene og passe på at sprekkene ikke blir større, spesielt langsmed motorbrønnen, pøver det jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå