jim_smyth Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Hei, jeg har planer om å bygge et ca 10m2 terrassetak over plattingen min. Taket vil være forankret i huset på to tilliggende sider og vil være støttet opp av ei søyle i motstående hjørne. Spørsmålet er hvordan søylen skal fundamenteres? Jeg har kjøpt ferdig betongsøyle med søylesko fra Byggmax på 50cm. Denne har jeg tenkt å sette på en xps-plate for isolering. Vil det da være nødvendig og lurt å støpe ei såle på xps-plata under betongsøyla? Hvordan ville dere bygd opp fundamenteringen? Hvor stor trenger isoleringen å være? Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Fikk svar her for de som lurer: http://www.byggebolig.no/index.php/topic,37507.0.html Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Et varsko, til dere som eventuelt skulle benytte linken over! Dette er ikke lovlig dimensjonering av tak. Slike beregninger skal utføres etter konkrete data (eks. tegninger, vurdering av grunn, o.l.), av godkjente firmaer. Slike brergninger skal også utføres etter "NS" og det er ikke gjordt. Vil også bemerke, at han som har forsøkt en dimensjonering, har dimensjonert KUN mot isolasjonen og ikke mot leiregrunn! Snølast på mark, er forskjellig fra område til område. (Tidligere etter kommuner) Og kan varriere mye. Et slikt takoverbygg, er også (minimum) meldingspliktig og ulovlig å oppføre ute godkjenning av kommune. Det størrste problemet med å utføre slikt arbeid, uten at det blir brukt (eventuelt rådgivningog kontroll, av fagfolk), er manglende forsikring, hvis noe går galt i ettertid. Værste "senario", er at taket faller ned på unger/ungdom og at de blir uføre for resten av livet. Forsikrings selskapet vil nekte å utbetale forsikring, som kan beløpe seg til svimlende summer. Eks. 8 - 12 mill/person. Grunn er at byggverket ikke er oppsatt i henhold til regelverket. Og da vet alle her hva det vil si. Du havner "på gata", med bunnløs gjeld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå