Omar123454321 Skrevet 4. april 2012 Rapporter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Hei! Jeg har begynt å fatte større og større interesse for Lakota og andre språk som er i samme ordklasse. Jeg tenkte jeg bare skulle dele mine kunnskaper, for språket er døende, med omlag 6000 brukere. OK, here we go: Starter opp med farger for idag, så tar vi mer etter som tiden går. Rød Sa/ luta Blå To Gul Zir/ zi Grønn Thozi/ zitho Brun Gi Oransje Zisa Lilla Satho Svart Sapa Hvit Ska Grå Anjpa sapa Rosa Sasanj Gull Ma Sølv Mazaskasa Lyseblå Anjpa to Lysegrønn Anjpa thozi/ anjpa zitho Lysegul Anjpa zir/ anjpa zi Marineblå Kpaz to Mørkegrønt Kpaz thozi/ khpaz zitho Mørkegult Kpaz zir/ kpaz zi Indigo Zinjtakala thacanj Fiolett Thosa Beige Anjpa gi Mørkerød Kpaz sa/ Kpaz luta Skarlagenrødt Stanj Metallisk Maza Kremfarget Asanjpi nini Kobber Mazasa Jern Mas ikcek PS: "S" uttales som "sh", som i "shampo", mens "c" uttales som "ch" som i "Chile". Noen andre som deler samme interesse for Sioux-språk eller/og samisk, forresten? Endret 4. april 2012 av Omar123454321 Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 4. april 2012 Rapporter Del Skrevet 4. april 2012 Er du indianer? Jeg har selv en stor interesse for Nord-amerikanske indianere, men har ingen kjennskap til språkene. Lenke til kommentar
Omar123454321 Skrevet 4. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. april 2012 Er du indianer? Jeg har selv en stor interesse for Nord-amerikanske indianere, men har ingen kjennskap til språkene. Nope, tredjegenerasjons pakistansk innvandrer, men av en eller annen merkelig grunn sitter jeg på basiskunnsakper i Lakota og Nordsamisk... Lenke til kommentar
Omar123454321 Skrevet 5. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. april 2012 (endret) Yup, da fortsetter jeg idag med tall: 1 Wanjzi 2 Nunjpa 3 Yamni 4 Topa 5 Zaptan 6 Sakpe 7 Sakowin 8 Saglogan 9 Napciyunke 10 Wikcemna 11 Akewanjzi 12 Akenunjpa 13 Akeyamni 14 Aketopa 15 Akezaptan 16 Akesakpe 17 Akesakowin 18 Akesaglogan 19 Akenapciyunke 20 Wikcemna nunjpa 21 Wikcemna nunjpa wanjzi 22 Wikcemna nunjpa nunpa 23 Wikcemna nunjpa yamni 24 Wikcemna nunjpa topa 25 Wikcemna nunjpa zaptan 26 Wikcemna nunjpa sakpe 27 Wikcemna nunjpa sakowin 28 Wikcemna nunjpa saglogan 29 Wikcemna nunjpa napciyunke 30 Wikcemna yamni 40 Wikcemna topa 50 Wikcemna zaptan 60 Wikcemna sakpe 70 Wikcemna sakowin 80 Wikcemna saglogan 90 Wikcemna napciyunke 100 Opawinjge 101 Opawinjge na wanjzi 102 Opawinjge na nunpa 103 Opawinjge na yamni 104 Opawinjge na topa 105 Opawinjge na zaptan 106 Opawinjge na sakpe 107 Opawinjge na sakowin 108 Opawinjge na saglogan 109 Opawinjge na napciyunke 110 Opawinjge na wikcemna 120 Opawinjge na wikcemna nunjpa 130 Opawinjge na wikcemna yamni 140 Opawinjge na wikcemna topa 150 Opawinjge na wikcemna zaptan 200 Opawinjge nunjpa 300 Opawinjge yamni 400 Opawinjge topa 500 Opawinjge zaptan 1000 Khektopawinjge 10'000 Khektopawinjge wikcemna 100'000 Khektopawinjge opawinjge 1'000'000 Khoktasica 10'000'000 Khoktasica wikcemna 100'000'000 Khoktasica opawinjge Som du sikkert ser er tallsystemet enkelt, og minner veldig mye om det franske. Edit: Kjipt med dobbelpost... Endret 5. april 2012 av Omar123454321 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. april 2012 Rapporter Del Skrevet 6. april 2012 Er du indianer? Jeg har selv en stor interesse for Nord-amerikanske indianere, men har ingen kjennskap til språkene. Nope, tredjegenerasjons pakistansk innvandrer, men av en eller annen merkelig grunn sitter jeg på basiskunnsakper i Lakota og Nordsamisk... Intersannt, jeg bor i USA i Ohio i Lakota området. Vet du noe om Lakota historie? Jeg visste at det var et indiansk navn men ikke mye mer. Lenke til kommentar
Omar123454321 Skrevet 8. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. april 2012 Er du indianer? Jeg har selv en stor interesse for Nord-amerikanske indianere, men har ingen kjennskap til språkene. Nope, tredjegenerasjons pakistansk innvandrer, men av en eller annen merkelig grunn sitter jeg på basiskunnsakper i Lakota og Nordsamisk... Intersannt, jeg bor i USA i Ohio i Lakota området. Vet du noe om Lakota historie? Jeg visste at det var et indiansk navn men ikke mye mer. Kan en god del, noe du lurer på? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 8. april 2012 Rapporter Del Skrevet 8. april 2012 Hmm, jeg hadde aldri tenkt meg at indianerne ville hatt en tallsystem som åpnet for så store tall. Noen språk i Amazonas har jo blant annet bare tallene: 1, 2, mange, eller liknende. Og så har vi jo mayaene, som hadde tidsbegreper for flere millioner (milliarder også, tror jeg) av år fram i tid. Ser ikke helt hvilken nytte de skulle ha av det. Jeg hadde ganske dilla på indianere før. Tenkte å lære meg et indianerspråk, men skrinla den idéen da dillen tok slutt. Synes fremdeles indianerspråk virker ganske eksotiske, dog. Lenke til kommentar
Omar123454321 Skrevet 9. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. april 2012 Hmm, jeg hadde aldri tenkt meg at indianerne ville hatt en tallsystem som åpnet for så store tall. Noen språk i Amazonas har jo blant annet bare tallene: 1, 2, mange, eller liknende. Og så har vi jo mayaene, som hadde tidsbegreper for flere millioner (milliarder også, tror jeg) av år fram i tid. Ser ikke helt hvilken nytte de skulle ha av det. Jeg hadde ganske dilla på indianere før. Tenkte å lære meg et indianerspråk, men skrinla den idéen da dillen tok slutt. Synes fremdeles indianerspråk virker ganske eksotiske, dog. Da jeg begynte å lære meg Lakota, fant jeg også det underlig at de hadde tallord for flerfoldige millioner og milliarder. Etterhvert lærte jeg at de fleste tallord fra 1 000 000 og oppover er kommet til i løpet av de siste 100 årene. Lenke til kommentar
reversfaen Skrevet 24. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2012 er noe info om lakota på googles "endangered languages"-side: http://www.endangeredlanguages.com/lang/2052 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå