Gå til innhold

Nett og lager løsning til ny bedrift.


Gjest Slettet-jS6upa

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-jS6upa

Hei. Er i oppstartsfasen av en bedrift som selger varer over internett.

 

Men jeg har ikke litt peiling på internett og systemer rundt dette.

 

Jeg skal prøve å legge til en så god som mulig forklaring på hvordan jeg ser det for meg, og håper noen av dere kan hjelpe meg litt med hvordan tjenester jeg trenger og hvem man bør kontakte.

 

Nettsiden skal ha et bredt utvalg varer og skal baseres på brukervennlighet.

 

Lagerbeholdningen må oppdateres kontinuerlig (dersom en person legger en vare i "handlekurven" som er den siste, skal det stå at denne varen er utsolgt med en gang, og det skal også komme alternativer til varen, og når vi får inn varen igjen.

Hver vare skal man kunne gi mange "tags" sånn at det er lett å søke seg frem.

 

For å bruke tjenesten må man logge inn i nettbutikken.

 

Lageret skal også ha en tjeneste som gjør at når man skanner varer man får inn på lageret skal de automatisk bli lagt til i nettbutikken. (lager og nettbutikken skal komunisere)

 

Jeg beklager om jeg la dette under feil kategori, men virket mest logisk å ha det her!

Takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver, er ikke standard hyllevare og du må nok regne med at du må lage (eller leie noen) til å lage mesteparten av funksjonaliteten selv. Selve shopping cart funksjonalitet finnes allerede i bøttevis, men var code scanning slik som du ser for deg, krever tilpasning og sannsynligvis noe egenutvikling. Tags og reservasjon av varer er noe du også må lage selv, hva skjer om en kunde legger til siste eksemplar og ikke kjøper noe allikevel? Når skal den varen tilbake på lager?

 

Bare for å lage løsningen, tipper jeg koster minimum 100.000 kr. Hosting kommer i tillegg. Integrasjon mot betalingsløsninger koster også mye, særlig om du vil ha BankID og Visa kort betaling, + evt oppkravsbetaling. PayPal er en av de billigste på markedet og enkelt å integrere, men er fortsatt lite brukt i Norge. PayPal krever forresten ikke lengre registrering av konto, holder med vanlig Visa kort.

 

At man må logge inn for å handle, skremmer vekk godt over halvparten av besøkende. Istedenfor må man basere seg på god håndtering av cookies, noe som er relativt komplekst.

Det du beskriver, er en ERP løsning med nettbutikk, noe som aldri er billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Men sett det opp mot komplett da.

Komplett har jo en velfungerende nettside, og ganske bra lager om jeg ikke tar helt feil.

 

Regner med at om jeg bestiller noe hos de, og det er den siste av den varen, så blir den borte? Eller må dette gjøres manuelt?

Mener også at lefdal og elkjøp har sånn at det står 50 +, eller at det står 2 stk igjen på lager, eller utsolgt.

 

Må jo si at jeg ikke veit hvordan verken lefdal, elkjøp eller komplett gjør det på lagerene, men de må vel scanne varene for at de kommer tilbake på nettsiden? eller må dette gjøres manuelt?

 

Noen tips til personer eller selskaper som er gode på dette? Gjerne billige også, med tanke på at vi er midt i en oppstartsfase :p

Lenke til kommentar

Vel, Komplett og de andre store har investert betydelige summer for å få den funksjonaliteten de har. De kjører SAP (som bl.a brukes av Statoil, militæret i USA til logisitikk og økonomistyring, det sier jo litt).

 

Rundt 200 servere har de også: http://www.idg.no/computerworld/tema/sikkerhet/article155599.ece

 

Lefdal og Elkøp sine sider kan man ikke stole på, det er mer en "best effort" visning de har, som sannsynligvis er laget på basis av sine eksisterende økonomisystemer.

 

Dessuten må et sånt system integreres mot økonomisystemet du bruker, ellers har du svæææært mye manuelt tastearbeid å dytte inn tallene i økonomisystemet. Hvor lett det er å integrere, avhenger av hvilken økonomiløsning du har. Billigversjonene til de store som f.eks UniMicro, Visma osv kan du bare glemme, du må opp i "Enterprise" utgavene.

 

Har du et økonomissystem fra før? Uansett må du nok regne med med 3-4 servere som minimum, du skal tross alt ha økonomisystem, databaser, webserver + backup og administrasjon. Eller du må hoste de hos en hostingleverandør.

 

Det er mange norske firmaer som kan gjøre dette, men vil tippe rundt millionen bare i konsulentkostnader. Lisenser på OS og applikasjoner og hardware kommer utenom. Ellers kan du jo selvfølgelig se på å outsource til lavkostland (men regn med litt vanskeligheter pga norske krav til regnskap/moms osv + utfordringer knyttet til forskjellige språk).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Takk for svar fra alle her! god hjelp.

 

Om jeg eventuelt finner en nettbutikk som er identisk til noe slikt jeg ønsker, si jeg finner noe i USA eller noe. Kan jeg da ta kontakt med utviklerene av siden og kjøpe "lisens" eller noe på dems opplegg?

 

Dusnumbri, er det et system det går an å bygge videre på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...