tronso Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Hei, folkens. Etter flere gode råd tidligere, prøver jeg lykken igjen! Denne gang gjelder det innkjøp av dvd-brenner. Jeg har sjekket gjennom en god del tråder på forumet, men er fortsatt i villrede. Har ikke fikset å få oversikt over hva de forskjellige formatene innebærer, tenker da på dvd-r, dvd+r, dvd-ram osv. Jeg er på utkikk etter en brenner som først og fremst skal brukes til data-backup (MYE data-backup), men en og annen film-backup blir det nok også. Det er derfor viktig at brenneren ikke er for kresen på media, slik at jeg kan bruke billige plater fra f.eks Komplett Data. Bra hastighet (4x) og Rewritable er viktig. Så hvis noen har noen gode tips og kanskje til og med en liten innføring/linker til de forskjellige formatene er det supert! mvh Trond Lenke til kommentar
tronso Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 ingen som har noen tips?? -trond Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 I sommer kom www.hw.no med en artikkel om DVD. Den er nok til stor hjelp. http://www.hardware.no/guider/dvd/index.html DVD-Brennere kan du få ned i 1600 kroner (NEC-1300a), men husk, billige brennere er kresne på DVD-platene. Skal du brenne med billig DVD-plater så må du mest sannsynelig Flashe ROM'en på DVD-Brenneren (Garantien?). Det finnes mange slike tråder på forumet om dette. Plextor lager meget gode CD-Brennere, men vet ikke hvordan de er på DVD-Brennere. Men Plextor er sjelden ett dårlig kjøp! Lenke til kommentar
DDFC Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Media: dvd-r er billig ca 10-12kr for 4x men har ikke mulighet for å utnytte cav og feilkorrigering dvd+r har ofte en pris på 30+ for 4x men er bedre pga seinere utvikling og vil trolig være mere fremtidsrettet har selv nec 1300 som jeg har flashet til en princo 1.05 versjon den fuker så godt at jeg gidder ikke å lete etter 1.06 versjoner min sony 500 var mitt første kjøp og endelig med 2.0f og mange halvsvidde plater likte den princo 4x og mmore. nå ville jeg ha kjøpte en Nec 1300 eller ventet på Plextor, har allerede en i bestilling og bare venter på forsendelse fra komplett Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 tenker litt på dvd-brenner jeg og... men er litt redd for at det går litt sakte fremdeles... hvor lang tid tar det å brenne en dvd? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 For å brenne en full DVD på 4X tar det ca 14-15 minutter. Anbefalinger: Alle disse er dual format og minst 4X DVD-Brenning. CD-brenning hastigheten varierer mellom 16X og 40X. for å støtte mest formater: LG GSA-4040, kr 1695 hos komplett som ukens tilbud. støtter i tillegg DVD-RAM. Billigst: NEC ND-1300 hos itbutikken i bulk versjon: kr 1414. Best på å brenne billige jallaplater: pioneer DVR-106, selges også som TEAC hos ps-data og koster 1595 på ukens tilbud hos psdata. Kommer trolig til å rule streeten: Plextor PX-708A 8X DVD+R, 4X DVD+RW, 4X DVD-R 2X DVD-RW og hele 40X CD-Brenning, støtter alle teknologier inkludert mount rainier( ingen andre DVD-brennere som støtter det ennå). kr 2299 hos multicom i bulk versjon. Jeg kjøpte høykvalitets DVD+R plater hos www.brenner.no disse er av merket arita og produseres av ritek (men identifiserer seg selv som ricoh japan). Disse koster dog litt mer enn DVD-R plater... 19kr pr plate for DVD+R mot 12kr for billigste(princo) DVD-R, men kvaliteten er høyere og de støtter bedre feilkorrigering enn DVD-R plater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå