Gå til innhold

Noen spørsmål om Minecraft ...

Anbefalte innlegg

Hei.

Ungene her (to gutter på 7 og 9 år) har fått helt dilla på Minecraft, og så langt boltrer de seg på en side som heter "MineCraftForFree", en side så vidt jeg kan forstå, er gratis å spille på.

Dog har jeg forstått at Minecraft egentlig er et spill som er tiltenkt å skulle kjøpes, og det vurderer vi forsåvidt å gjøre nå. Koster jo ikke all verden, men likevel er det et par ting vi lurer på:

1) Hva kan man i den betalte versjonen man ikke kan i den gratise?

2) Hvordan håndteres to kontoer (de må jo ha hver sin) på samme datamaskin?

3) Av en eller annen grunn kan de ikke spille MineCraftForFree på sin egen datamaskin, som kjører Linux Mint 11 32-bit. Maskinen er en litt eldre type, og de får bare opp et hvitt skjermbilde. Det er ikke noe problem å installere, så hva det er aner vi ikke. Vil dette løse seg med en betalt versjon?

4) Hvordan stiller det seg hvis man spiller på flere datamaskiner - følger spillene spilleren eller datamaskinen? Tenker da på alt de bygger etc. Har forstått det slik at de ikke får det samme opp på min datamaskin som på konas.

5) Hvordan er det med multiplayer? Har googlet litt rundt dette, og mitt inntrykk er at det er tilnærmet umulig for to sånne småtasser å kunne bli medlem på servere hvor dette er mulig. De fleste servere krever medlemskap med tilnærmet samme betingelser som for medlemskap i frimurerlosjen ...

Mvh Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er mange flere "byggeklosser" i betalversjonen. Det er også mulig for survival som vil si at de må sloss mot "monstre" (ser ikke fæle ut) for å overleve. Survival er et valg, du kan velge det vekk.

2. Det er ikke verre enn å logge på med sin konto når det er sin tur.

3. Vet ikke noe om det.

4. Skjønner ikke helt spørsmålet. Spillet følger spilleren slik personen har bygget men det kan lagge/hakke på en datamaskin og ikke på en annen pga forskjellige spesifikasjoner.

5. Multiplayer fungerer kjempefint. Det er ganske enkelt å bli med på en server og på de fleste kreves det ikke medlemskap. Man kan også lage en egen server som bare vennene kan spille på. Det er egne tråder her i Minecraft-delen av forumet der de deler ut server-ip'er som de kan joine.

Håper det ga deg noelunde gode nok svar :)

-Hunterra

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

Angående punkt 4. Hvis det er ønskelig å spille videre på samme verden fra flere maskiner er det en mulighet å flytte savegamet til en dropbox-konto, og lage en link (på hver av maskinene) fra spillkatalogen til den nye plasseringen i Dropbox-kontoen. Da vil savegamet automatisk synkroniseres på tvers av flere maskiner, uten at man må knote noe etter at systemet er satt opp første gang. Jeg har litt dårlig tid nå, ellers skulle jeg funnet en link til deg, men hvis du googler 'minecraft dropbox' får du garantert noen treff. Dette burde fungere på tvers av ulike operativsystemer også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svarene.

Når det gjelder #3 er visst dette et java-problem. Jeg får google litt nærmere (eller installere WinXP).

#4 - spørsmålet her dreier seg om å bruke en konto på flere datamaskiner. Eksempelvis, hvis den ene guttungen spiller på min datamaskin, får han ikke opp de samme "verdenene" på sin egen, og vice versa.

Har ellers funnet litt om det her; http://www.minecraftforum.net/topic/109160-how-to-move-world-to-new-computer/

Når det gjelder "egen server", er det en virtuell server, eller må man ha fysisk hardware stående?

Mvh Dan

Lenke til kommentar

Hei.

Ungene her (to gutter på 7 og 9 år) har fått helt dilla på Minecraft, og så langt boltrer de seg på en side som heter "MineCraftForFree", en side så vidt jeg kan forstå, er gratis å spille på.

Dog har jeg forstått at Minecraft egentlig er et spill som er tiltenkt å skulle kjøpes, og det vurderer vi forsåvidt å gjøre nå. Koster jo ikke all verden, men likevel er det et par ting vi lurer på:

1) Hva kan man i den betalte versjonen man ikke kan i den gratise?

2) Hvordan håndteres to kontoer (de må jo ha hver sin) på samme datamaskin?

3) Av en eller annen grunn kan de ikke spille MineCraftForFree på sin egen datamaskin, som kjører Linux Mint 11 32-bit. Maskinen er en litt eldre type, og de får bare opp et hvitt skjermbilde. Det er ikke noe problem å installere, så hva det er aner vi ikke. Vil dette løse seg med en betalt versjon?

4) Hvordan stiller det seg hvis man spiller på flere datamaskiner - følger spillene spilleren eller datamaskinen? Tenker da på alt de bygger etc. Har forstått det slik at de ikke får det samme opp på min datamaskin som på konas.

5) Hvordan er det med multiplayer? Har googlet litt rundt dette, og mitt inntrykk er at det er tilnærmet umulig for to sånne småtasser å kunne bli medlem på servere hvor dette er mulig. De fleste servere krever medlemskap med tilnærmet samme betingelser som for medlemskap i frimurerlosjen ...

Mvh Dan

1. Sove godt om natte fordi man vet man har betalt den lille summen Minecraft koster som støtter opp om et nordisk indie-studio som er verdt å støtte.

2. Null problem

3. Garantert et Java-problem, last ned en nyere versjon av java, (bruk terminal window).

4. Det man bygger lagres lokalt, MEN man kan med litt triksing lagre spillets filer på minnepenn (portable), jeg gjør dette både for backup av mine verdener men også fordi jeg er mye rundtom så da kan jeg poppe inn USB-dongelen i den enheten jeg har med meg eller i en hotell-maskin.

5. sett opp egen server hjemme til kidsa ved å bruke MineOS: http://minecraft.codeemo.com/. eller sett opp en server til dem på en tjeneste som RedstoneHost: http://redstonehost.com/

-frank

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...