Gå til innhold

Objektivhjelp til Nikon D3100


Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som vet om et bra og relativt rimelig objektiv til Nikon D3100? Jeg liker å ta landskapsbilder og bilder litt på avstand (alt fra flere kilometer til 2 meter), er ikke så fan av makro. Jeg har et teleobjektiv, men føler det har for lite "bredde" (husker ikke faguttrykket, men bildeutsnittet blir rett og slett for lite for meg). Jeg bruker enda kit-objektivet, men nå ser jeg jo at det ikke holder, kanskje det holder på å bli slitent.

 

Og hvis noen kunne forklart så enkelt som mulig alt om brennvidde til mm osv. på objektiver, så hadde det vært veldig fint :) Har prøvd å sette meg inn i det, men detter av lasset med en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å kikke på denne utmerkede guiden som blant annet tar for seg brennvidder? Anbefales.

 

Hva er det du helt konkret savner med utstyret du har i dag? Er det mer tele (flere mm), mindre tele, større brennviddespenn, lysstyrke, skarphet eller noe helt annet?

 

Hvilke objektiver er det du sitter med?

 

 

Med kit-objektivet mitt blir bildene for uskarpe og fargene blir for "grumsete". Kanskje noe tilnærmet et vidvinkelobjektiv hadde passet bra. God lysstyrke er ikke det viktigste, da jeg for det meste tar bilder i dagslys eller i opplyse omgivelser.

 

Jeg har et: Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX

og et: SIGMA DG 70-300mm, 1:4-5,6

Lenke til kommentar

Har du sett på Nikons 16-85mm og 18-105mm? Begge er veldig bra optisk, og er du ute etter litt (men ikke mye) vidvinkel, kan faktisk de to ekstra millimetrene ned til 16 monne. Begge er mye bedre enn kit-zoomen du har nå.

 

Det fins også masse brukbart fra tredjepartsleverandører. Tokinas 16-50/2.8 og en 17-50/2.8 fra Tamron vil også være vesentlige oppgraderinger av normalzoomen din, for å nevne et par alternativer som går videre enn 18mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...