RamGuy Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Samsung slapp i fjor tre serier av nye 120Hz / 3D skjermer i form av Samsung S23A700D, S27A700D, S23A750D, S27A750D, S23A950D og S27A950D hvor alle egentlig er forskjellige varianter av samme skjermen / panelet. 700D serien støtter 120Hz / 3D utelukkende over DVI-D og har en noe låst ramme som knapt kan justeres i noen som helst retning, 750D serien har en litt mer "fancy" fot med litt høyde justering om jeg har forstått det riktig, men fremdeles samme panelet som 700D serien og her har du kun muligheten for 120Hz / 3D over displayport (!) og sist men ikke minst så er det 950D serien som har et stort fokus på design når det gjelder rammen, ikke spesielt praktisk design med den ser relativt bra ut med spenstig design og endel aluminium finish og til tross for samme panel som de to andre så har Samsung sørget for at de har lagt inn til raskere tilgang til 3D og noen ekstra fancy Eco funksjonalitet og litt diverse i menyene / firmware på skjermen. Denne har også muligheten for 120Hz / 3D over alt fra HDMI1.4, displayport og DVI-D. Alle leveres med Samsung sin egen løsning for 3D, med 2D til 3D konvertering osv osv.. Samme løsningen som du får med Samsung LCD og Plasma TV-er visstnok (har jeg ingen erfaring med da jeg verken har 3D-TV, eller Samsung TV, ei heller har jeg planer om å skaffe en med det aller første) og det er merkelige kunstige begrensinger kommer inn som gjør at jeg ikke helt forstår hva jeg skal foreta meg. Har skaffet meg en av disse nye 120Hz / 3D skjermene hovedsaklig for 120Hz gaming men tenkte jeg skulle prøvekjøre 3D-funksjonaliteten bare for å se om den har noe for seg. Problemet er bare den at for utenom 2D til 3D konvertering som fungere så, som så så klarer jeg ikke å aktivere 3D i det hele tatt? Det følger med en egen Samsung TriDef programvare med skjermene, jeg kan gå på TriDef sine nettsider å laste ned siste programvare og alt mulig og dette installeres helt fint og alt er greit men hver eneste gang jeg forsøker å starte opp et spill med denne programvaren så starter den opp i 3D ettersom bilde ligger dobbelt men brillene vil ikke skru seg på og koble seg mot skjermen før jeg går inn i menyene på skjermen og aktiverer 3D. Problemet er bare det at gjør jeg det så legger skjermen til dobling av bilde over det som TriDef programvaren allerede har lagt der og ting blir helt, helt feil. Forsøker jeg uten TriDef og bare via menyene på skjermen så er det kun 2D til 3D som fungerer, alle de andre valgene ser ikke ut til å gjøre noe som helst akkurat som at spillet må startes opp med TriDef for at 3D i spillet skal aktiveres og at det er en eller annen form for bug mellom TriDef programvaren og skjermen. Har ikke klart å finne noen som helst løsning på dette problemet, men jeg ser det er mange som skriver at nVIDIA GeForce skjermkort (har selv GTX 580) ikke støtter tredjeparts løsninger som TriDef og er låst til nVIDIA 3D Vision? Samtidig som disse Samsung skjermene ikke støtter nVIDIA 3D Vision og er låst til TriDef? Så selv om et hvilket som helst skjermkort i teorien burde kunne støtte TriDef ettersom alt strengt tatt gjøres i programvaren, og hvilken som helst 120Hz skjerm strengt tatt i teorien skal kunne støtte nVIDIA 3D Vision i og med at det kun er snakk om en kombinasjon av IR-mottaker og IR-briller kombinert med programvare i nVIDIA driveren så er det altså satt kunstige begrensninger har som forhindrer kombinasjon av Samsung 700D, 750D og 950D 3D med nVIDIA skjermkort fullstendig for utenom 2D til 3D konvertering? Er det flere som har vært borti dette og funnet noen løsning og veier rundt disse tåpelige begrensingene? Lenke til kommentar
Anders941017 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Vet dette er en gammel tråd, men har stått litt i stå når det gjelder å velge mellom SA950D eller SA750D. Det jeg stusser ved er at du skriver at 950D støtter 3D over HDMI, men gjør ikke 750D det også? Jeg har utelukkende tenkt å bruke disse med HDMI-kabel og PS3 og Blurayspiller, så derfor er dett viktig for meg. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Ut i fra hva jeg finner ut: Har man nvidia skjermkort (560TI eller nyere) velg f.eks Benq 2420T eller en av disse skjermkortene med 3dvision 2 briller. Skal jeg anbefale mellom nvidia og ATI er nok nvidia som jeg vil anta leverer best 3d produkt for PC men er tilgjengjeld dyrere løsning. Har man ATI Skjermkort HD6970 eller nyere velg og ønsker HD3d velg disse. Kan forstå dette er frusterene at man ikke kan velge skjerm, jeg valgte Fujitsu 23" P23T-6 FPR 3D og denne kan verken brukes i 3d spill eller 3d video, selv heller ikke demo versjon av TriDef 3D på ATI skjermkort eller 3dvision på nvidia skjermkort. Bildekvaliteten blir dårligere i 3d uten at effektene merkes på lik måte som 3dvision brillene gir. Endret 11. september 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 11. september 2012 Forfatter Del Skrevet 11. september 2012 Kan understreke at disse skjermen er mer eller mindre komplett ubrukelige hvis du vurderer 3D med nVIDIA skjermkort.. Kjæresten bruker en Samsung S23A700D og jeg bruker en S27A950D, hun har GTX 580 og jeg har GTX 690 og den "medfølgende" Samsung TriDef 3D programvaren er eldgammel og komplett ubrukelig, hvertfall med nVIDIA skjermkort da den rett og slett ikke fungerer. Det er ingen måte jeg har klart å få denne programvaren til å fungere i kombinasjon med skjermkort, skjerm og 3D-briller så det eneste som faktisk fungerer er å kjøre 2D til 3D som er en ok funksjon på skjerm men som på ingen måte gir noen spesielt god 3D-effekt i verken spill eller film. Mulig dette har med nVIDIA skjermkortet å gjøre men utifra hva jeg har hørt så er det ingen grunn til at nVIDIA skjermkort skal være låst til nVIDIA 3D Vision og i teorien så skal jo enhver 100Hz og høyere skjerm i kombinasjon med nesten hvilket som helst moderne skjermkort kunne støtte TriDef 3D som er en "åpen" standard? Kan være at det fungerer bedre med AMD skjermkort for med nVIDIA skjermkort har resultatet vært helt elendig. Du kan visstnok forsøke å hacke inn nyere utgaver av TriDef 3D programvaren og slippe å bruke den eldgamle som er til Samsung 700 / 750 og 900D skjermene men jeg har ikke fått dette til på noen fornuftig måte. Det som er enda mer tragisk om du er ute etter 3D er jo at skjermen på et eller annet vis er låst ute fra nVIDIA 3D Vision, så selv om du har en 120Hz skjerm med dual-link DVI og / eller Displayport 2.0 port som strengt tatt var alt som kreves for å støtte et ekstern nVIDIA 3D Vision 1 eller 2 I/R kit + 3D-briller så vil ikke dette fungere med disse skjermene av en eller annen idiotisk grunn. Så selv om du har et nVIDIA skjermkort og er villig til å punge ut med 1000kr+ for eksternt I/R kit + 3D-briller fra nVIDIA så vil de ikke fungere med skjermen, hvertfall ikke rett ut av boksen så det må "hacke" inn i bildet også her. Noe som igjen er temmelig lavmål.. Alt dette er utrolig syn da bildekvaliteten (tatt i betraktning at det er TN-paneler det er snakk om her) er veldig god, dette er noen av de aller beste 120Hz skjermene på markedet når det kommer til kombinasjonen bildekvalitet, oppdateringsfrekvens, input-lag og pris / kvalitet (om vi ser bort ifra den dyrere 950D-serien). De er riktig nok glossy, som kan irritere noen men fargene er veldig friske og gode med tanke på at det er TN-panel og ikke PVA eller IPS. Sammenligner vi med for eksempel BenQ 2420T så syntes jeg den har veldig blasse farger med et veldig dårlig sortnivå (sort er mer grått) og det er jo trist at du må ta til takke med antatt dårligere skjermer og paneler bare for å få oppegående og fungerende 3D-løsning på det som ellers er en flott 120Hz skjerm. Hva HDMI-angår så støttes 120Hz og 3D over HDMI1.4, og det vell sånn at S27A950D har HDMI1.4 støtte mens S23A750D ikke har det og du er uansett avhengig av et skjermkort med HDMI1.4 for at det skal fungere så det vil jo være mye tryggere å gå for S23A700D med dual-link DVI som stort sett samtlige moderne skjermkort har, eller displayport på S23A750D om skjermkortet ditt støtter det, eventuelt punge ut for S27A950D som har støtte for alt fra dual-link DVI, HDMI1.4 til displayport. Lenke til kommentar
Karamell2 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Har lest at det er mulig å installere ny Samsung TriDef oppå OEM driver, evt avinstallere gammel først. http://3dvision-blog...e-oem-software/ Siste TriDef er vel fra 13.08.2012 http://tridef.com/do...-3D-latest.html Står på siden til TriDef at du må bruke OEM driver, men kanskje det er mulig uten ? Har lenge siklet på ny skjerm, men ser ikke ut som det er noen 27" som kan "alt" ennå edit: Leser nå at du har prøvd å "hacke" driveren inn men at det ikke gikk, sorry edit 2: jeg vinner atter en gang, og sender PM edit 3: Å "lure" 3d Vision er kanskje også mulig ? linker: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18403975 http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=21700648&postcount=351 snip 1.) Download and install the latest Nvidia drivers. 2.) You need to disable Windows from fetching drivers from windows update else it will download drivers you don't want and won't work (System > Advanced System Settings > Hardware > Device Installation Settings > Never install driver software from Windows Update) 3.) Download http://kostasoft.com/downloads/3Dvision.zip and install DSF-KitSetup 4.) Run the init_x64.bat file 5.) run the enablestereo.bat ; You'll notice it tries to install a driver and fails so you then download nvidia drivers version 285.62, extract them to desktop and cancel the installation. 6.) Go into device manager and find NVIDIA steroscopic 3d usb controller, right click and update driver software > browse my computer for driver software > Let me pick from a list of device drivers on my computer > Have Disk... > Browse to "C:\nvidia\DisplayDriver\285.62\WinVista_Win7_ 64\E nglish\NV3DVisionUSB.Driver" (alter as appropiate if you selected to extract the driver files somewhere else). Let it install those drivers which it should do successfully. 7.) Download this inf http://3dvision-blog.com/forum/download/file.php?id=122 and install it in a similar fashion to the Nvidia 3D Vision USB Driver 8.) Restart your PC 9.) Run enablestereo.bat 10.) Go into Nvidia Control panel, you should see your monitor is 3D Vision enabled, to see the 3D effects you'll need to run your monitor in "Frame Sequential" That's how I did it. Endret 11. september 2012 av Karamell2 Lenke til kommentar
Anders941017 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 For PS3 og Bluray-spiller, hvilken skjerm av disse ville egnet seg best? Burde jeg heller gå for denne fordi det er en IPS: http://www.lg.com/no/dataprodukter/skjermer/LG-IPS277L.jsp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå