Gå til innhold

BK: Kveldslys på gammel mur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kommer et tips fra en annen amatør; synes bildet ditt er noe uskarpt og det kommer sannsynligvis av at du bruker lang lukkertid i forhold til brennvidden. Her bruker du 60mm br.vidde og da bør du bruke mere enn 1/60sek lukkertid. Bruker du 200mmbr.vidde bør du bruke 1/200sek eller mer, osv. Dette er når du skyter med kamera håndholdt. Nå vet ikke jeg hva slags objektiv du har, men har du et med stabilisator kan du imidlertid øke lukkertidene en del uten at det blir uskarpheter pga at du ikke klarer å holde kameraet helt stødig.

Siden du har et 600d fulgte det med et bildebehandlingsprogram der som er meget bra, Digial Photo Proffesional. Still inn kamera så du tar bilder i RAW, da er det mange flere muligheter for å justere i etterkant det du bommer på når du tar bildet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Se her var det litt å lære igjen .. Jeg vet hvordan du har det. At man ser intressante motiver overalt. For ca. 20 år siden hadde jeg et foto apparat og tenkte, så fin hobby. Jeg ble ganske bitt av basillen og kunne ikke forlate huset uten kamera. Jeg knipset alt mellom himmel og jord. Den gang kostet det mye penger å knipse vilt, så jeg la alt fra meg og fant på noe helt annet.

I dag med digitale kamera kan man jo bare knipse i vei. Derfor er det gøy å ha kamera igjen, men jeg knipser ikke lenger alt mellom himmel og jord.. Tog du han?

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg tok han :) , men jeg har stor og barnslig glede av å ut og knipse. Jeg synes jeg er heldig som har glede av å fortsatt oppdage og være nysgjerrig. Sammen med min vennine "leker" og ler vi. Diskuterer linjer og alt det rare vi ser. Livet er ikke over lissom :)

 

Jeg og tok et fotokurs for over 20 år siden - hadde ikke råd til å prøve ut noe av det . Så alle min album er full av på alle mulig måter dårlige bilder.

 

Kommer nok til å roe ned litt etterhvert, som du, men akkurat nå vil jeg teste og lære.

Skal man bli bedre må man jo øve, øve, øve :) og når det er moro så.... :)

 

Har prøvd å bli kjent med kamera, øve opp blikket. Neste fase nå er ut med stativ - så blir det bilderedigering.

 

Vi må ha det gøy! :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg tok han :) , men jeg har stor og barnslig glede av å ut og knipse. Jeg synes jeg er heldig som har glede av å fortsatt oppdage og være nysgjerrig. Sammen med min vennine "leker" og ler vi. Diskuterer linjer og alt det rare vi ser. Livet er ikke over lissom :)Jeg og tok et fotokurs for over 20 år siden - hadde ikke råd til å prøve ut noe av det . Så alle min album er full av på alle mulig måter dårlige bilder.Kommer nok til å roe ned litt etterhvert, som du, men akkurat nå vil jeg teste og lære.Skal man bli bedre må man jo øve, øve, øve :) og når det er moro så.... :)Har prøvd å bli kjent med kamera, øve opp blikket. Neste fase nå er ut med stativ - så blir det bilderedigering.Vi må ha det gøy! :)

 

Det at jeg skriver "se her var det litt å lære" er fordi en tidligere besøkende har gitt deg mange fine tips. Disse synes jeg er intressante å lese. Jeg skulle ikke være belærende, hvis det virket slik :)

Jeg vet hvordan du har det. Fordi jeg gjør som deg, knipser alt mulig rartt. Dette bildet var for meg et "alt mulig rart"

Kos deg og ha masse gøy videre!

Lenke til kommentar

Heia! Er glad for at vi kan lære av hverandres bilder og kommentarer:) Jeg lærer mye av andres jeg og :)

Jeg oppfatter at du hele veien gir hyggelige tilbakemeldinger. Du satte på et spørsmålstegn, derfor svarte jeg, Jeg oppfattet at du forstod meg, men var samtidig litt usikker på om du rådet meg til å velge ut hva jeg vil knipse. Det har vært noe skriving om at vi knipser for mye, mener jeg leste en artikkel i dette forumet for kort tid tilbake. Iallefall, opplevde det som velmenende, og bare gi råd videre! :)

Lykke til videre! :)

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...