SanderPander Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Tenker å studere en av de to. Heller mest mot eiendomsmegler pga jeg må ta S-matte som privatist hvis jeg skal bli siviløkonom (økonomi og administrasjon). Du får også like bra eller bedre lønn (hvis du jobber hardt) som eiendomsmegler med kortere utdanning (3 år mot 5) Kanskje litt random spørsmål, men men; hvilket yrke ville dere valgt, og hvorfor? Endret 3. april 2012 av SanderManden Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Eg ville heilt klart ha valgt siviløkonom framfor eigendomsmeklar. Som siviløkonom vil då få ein mykje meir solid jobb, du vil også ha fleire jobbmuligheiter sidan ein siviløkonom kan brukast til det meste medan ein eigendomsmeklar kun kan selge eigendom. Som siviløkonom vil du nok starte med lavare årslønn enn ein hardt jobbande eigendomsmeklar, men dette vil utlikne seg sidan ein siviløkonom kan forvente lønnsauke kvart einaste år. Så det blir eit spørsmål om kor viktig det er for deg å tjene mykje, skal du tjene mykje som eigendomsmeklar så krever det mykje arbeid til ugunstige tider. I tillegg vil det også være ein viss andel av flaks inne i bildet sidan du er avhengig av å få dei attraktive eigendommane til rett tid for å tjene mykje. Eg vil også tørre påstå at eigendomsmeklaren sine glansdager no i stor grad er over etter at du også som privatperson kan annonsere på f.eks finn.no etter potensielle kjøpere. Dette gjer at dei fleste som har lettsolgte eigendommar vil selge dei privat for å spare kostnadane med ein eigendomsmeklar. Eigendomsmeklaren blir nok då brukt kun når det er vanskelig å finne dei rette kjøparen eller når eigendommen er vanskelig å få solgt. Eigendommsmeklarane hadde lenge eit "monopol" på å selge eigendom, dette gjorde at du som eigendommsmeklar kunne selge mange boliger som f.eks borettslagleiligheiter samtidig sidan ein kunne bruke oppigjen dei gammle prospekta og derfor fokusere på å arrangere visning i stadan for å bruke mykje tid på papirarbeidet. Av den grunn vil du nok være best tjent med ei utdanning som siviøkonom i det lange løp. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Jeg ville blitt siviløkonom om jeg måtte velge.Eiendomsmegler er en ekstremt spisset utdanning. Er du siviløkonom har du nærmest uendelige muligheter. Økonomi er også akademisk utfordrende, mens eiendomsmeglerstudiet ikke virker sånn. Den potensielle lønna som siviløkonom er også vel så høy som eiendomsmeglerlønna. Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Jeg synes det skurrer litt når du heller mot den ene studieretningen fordi du slipper å ta opp et fag. Tenk deg nøyere om. Dette er et viktig valg for mange år framover. Jeg ville lett valgt økonomi av samme grunner som over. Lenke til kommentar
SanderPander Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Takk for svar. Noen som vet hva grunnlønnen er som eiendomsmegler? Altså det du får i lønn uansett hvor dårlig eller bra det går. Endret 5. april 2012 av SanderManden Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Lønnen består stort sett av provisjoner og bonus, og er ikke regulert etter noe lønnstrinn. Så svaret er: "selger du ikke hus, bor du selv ikke i hus." Men med markedet som er i dag, så burde du egentlig klare å selge hva som helst. Og da kan du sikkert ligge på 400-500,000,- året om du gjør en 'ok' innsats. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå