Gå til innhold

Er 4430 mhz med stockvifte safe?

Anbefalte innlegg

jeg klarte 91c ved full oad prime95 som var beregnet på flytende nitrogen ble jeg fortalt.

5000mhz (asus o.c extreme profile) ble litt redd da ja. men synes 80c er ok på full load på en prosessor, så lenge kjøleren ikke lar det gå over det på full load

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan skrive litt jeg også, visst jeg gjenter noe så beklager jeg det, allerede mye bra skrevet her.

1: Prøv å hold deg under 70-75grader som max, jeg liker egentlig mindre også selv om cpu greier en skvett mer. Visst du hadde den tempraturen uten noe stress (feks prime eller no) så er det altfor mye volt på, pc'n din hadde skrudd seg fort av.

2: Dem ferdig programerte instillingene feks Asus har, sånn som EZ-MODE/EZ-overklokk osv har en tendens til å gi ALTFOR mye volt. Jeg har for moroskyld testet dette på flere forskjellige kombinasjoner og jeg har fått sjokk hver gang.

3: At biosen/pc'n "dobbelt bootet" bør ikke bety noe, alle hovedkort jeg har vært borti, både asus og gigabye osv gjør dette noen ganger. Men selv om det ikke BØR bety noe kan det også være på at det er ustabilt :) Veldig ofte er det grunnen.

4: Angående om det er så stor forskjell på cpu, jo det er det faktisk:) Utrolig forskjell fra en feks ganske dårlig chip til en ganske bra en. For å sammenligne, en kamerat har 2500k, alså samme cpu som meg. Jeg må ha 1,4v for å greie 4,7ghz men på hannes kan jeg fint ha 5ghz på samme volten. Det er utrolig stor forskjell, spesiellt på så mye ghz.

5: Installer cpu-z på nytt, den går litt banans noen ganger. Min viser feks ikke noe info visst jeg skrur den på rett etter pc'n har startet. Av-installer og installer den på nytt, den er ett av dem beste og viktiste verktøyene du kommer til å ha...

Sånn, var mye det get. Beste du kan gjøre er å først finne ut hvor mye volt du kan/bør ha. Da har du fått fastslått det viktigste. Det er volten som lager varmen og den som er den "skumleste" tingen. Det jeg ville ha gjort var:

1: Gå inn i bios og sett alt tilbake til normalt, er vel F5 så alt er tilbake mener jeg.

2: Gå inn i bios igjen og trykk på knappen exit/advanced mode.

3: Finn der det står CPU Voltage og sett den til "Manuell mode" og sett tallet rett under den (CPU Manual Voltage) til ca 1,28-1,32v... :)

Deretter starter du pc'n og cpu-z og ser at det står ca riktig volt der det står "CORE VOLTAGE". Test også prime og se hvor varm din cpu blir... Når du får gjort det så har vi noe å se etter, da blir det mye lettere å justere :)

Edit: En ting du må huske på er at vi andre som sitter her er muligens veldig mye eldre enn deg, og for oss er det mye lettere å bare handle en ny cpu eller ting visst det går galt. 2500k/2600k er også veldig raske orginale. Så tråd varsomt og vær forsiktig visst du vil klokke, skal normalt mye til å gjøre noe veldig dumt, men muligheten er der. :)

Dette så ganske bra ut! Jeg skal prøve å tjene opp penger til en CPU kjøler (jeg tror jeg går for H80 fra Corsair, den virker ganske bra)

Og det du sier om at jeg skal være forsiktig, det skal jeg! Jeg har ikke no penger, og ettersom at 2600Ken er dyr, så er det jo enda viktigere å være forsiktig. Jeg ante nesten ingenting om CPUer og det der da jeg kjøpte PCen, bortsett fra at jo flere GHz, jo raskere :blush:

Lenke til kommentar

H80 bråker fælt.

Viss du ikke bryr deg om lydnivå så er det bare til å gå for den eller en annen type lukket vannkjøling.

Bryr du deg om støynivå går du for Noctua eller Phantaks. Disse har like god kjøling som H80 og H100 men et mye hyggeligere støynivå. Du klokker like langt på Noctua og Phantaks som en H100.

Lenke til kommentar

H80 bråker fælt.

Viss du ikke bryr deg om lydnivå så er det bare til å gå for den eller en annen type lukket vannkjøling.

Bryr du deg om støynivå går du for Noctua eller Phantaks. Disse har like god kjøling som H80 og H100 men et mye hyggeligere støynivå. Du klokker like langt på Noctua og Phantaks som en H100.

Syns du tar I litt mye her. Bråker en del på full load, ja. Men da bråker et overklokket skjermkort tilsvarende. På idle bråker den mininalt. Har en H80 selv. I verste fall kan man bytte vifter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Apropos krasjer. Etter at jeg forandra tilbake til normal mode, "dobbel bootet" asus ikke bare 1 gang, men 2! Det vil si: PCen skrudde seg på, skjermen var svart, og PCen gikk av. Dette gjorde den igjen, og så funket det. Litt skummelt :S

Da er det noe med overklokkingen som gikk galt.

Det er ingenting farlig. Overklokkingen vil nullstille seg etter at den har feilet et par ganger, slik som den gjorde der.

Hei, beklager at jeg necroer denne tråden, men vil bare påpeke at denne oppførselen er normal for ASUS OC Tuning funksjonen i hovedkortet. Ingen ting å bekymre seg over.

Men ikke bruk den, sett klokk manuelt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...