Storz Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 Apropos krasjer. Etter at jeg forandra tilbake til normal mode, "dobbel bootet" asus ikke bare 1 gang, men 2! Det vil si: PCen skrudde seg på, skjermen var svart, og PCen gikk av. Dette gjorde den igjen, og så funket det. Litt skummelt :S Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Apropos krasjer. Etter at jeg forandra tilbake til normal mode, "dobbel bootet" asus ikke bare 1 gang, men 2! Det vil si: PCen skrudde seg på, skjermen var svart, og PCen gikk av. Dette gjorde den igjen, og så funket det. Litt skummelt :S Da er det noe med overklokkingen som gikk galt. Det er ingenting farlig. Overklokkingen vil nullstille seg etter at den har feilet et par ganger, slik som den gjorde der. Endret 3. april 2012 av Gavekort Lenke til kommentar
Storz Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 Hvordan kan det ha gått galt når jeg brukte ASUS's egne OC-innstillinger? Hmmm... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Hvordan kan det ha gått galt når jeg brukte ASUS's egne OC-innstillinger? Hmmm... Det er på ingen måte noe sikkerhetsnett. Det er ikke nødvendigvis prosessoren din som ikke klarer mer, men det kan også være nordbroen din, eller minnemodulene dine. Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Hvordan kan det ha gått galt når jeg brukte ASUS's egne OC-innstillinger? Hmmm... Finnes ikke en eksakt løsning på hva du burde ha for å overklokke til den og den hastigheten, siden alle cpu er bittelitt forskjellige og klokker ulikt. Og det er også andre deler som kan være feilen også. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Her har du 3 kjølere, som gir deg mest kjøling pr krone. http://www.dustinhom...hProvider_dacsa http://www.dustinhom...hProvider_dacsa http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Viss du skal ha noe bedre, så må det blir Phantaks eller Noctua kjøleren. Dette kan også olestokk, arni90 og agentspoon her på forumet bekrefte. Disse tre er også en av de som vett mest her på forumet ang så og si alt som hører til komponenter og datamaskiner generelt. Du får håpe på at dem stikker innom en tur Endret 3. april 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
Storz Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 Hvordan kan det ha gått galt når jeg brukte ASUS's egne OC-innstillinger? Hmmm... Det er på ingen måte noe sikkerhetsnett. Det er ikke nødvendigvis prosessoren din som ikke klarer mer, men det kan også være nordbroen din, eller minnemodulene dine. Hva er nordbro? Og minnemodulene er RAM, eller er det noe annet? 2600K har jo folk fått opp i 5.0 GHz, og det er vel ikke SÅ stor forskjell fra CPU til CPU, vel? Rett meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Hvordan kan det ha gått galt når jeg brukte ASUS's egne OC-innstillinger? Hmmm... Det er på ingen måte noe sikkerhetsnett. Det er ikke nødvendigvis prosessoren din som ikke klarer mer, men det kan også være nordbroen din, eller minnemodulene dine. Hva er nordbro? Og minnemodulene er RAM, eller er det noe annet? 2600K har jo folk fått opp i 5.0 GHz, og det er vel ikke SÅ stor forskjell fra CPU til CPU, vel? Rett meg om jeg tar feil. Nordbro er (var ihvertfall i gamle dager) hovedkortet ditt, og heter gjerne FSB (Front Side Bus) eller Northbridge. Minnemoduler er minnet ditt ja. De må holdes synkronisert med prosessoren din, så om du øker farten på prosessoren med f.eks 20%, så økes minnet 20% sammen med prosessoren, med mindre du endrer det som heter en multiplikator, eller 'multiplier' på godt engelsk. Jeg drar deg rett inn i det avanserte med overklokking, så du må ikke bli skremt bort. Men dette er veldig grunnleggende til hvorfor du ikke kan få samme hastighet som 'folk'. Det er ikke stor forskjell fra prosessor til prosessor. Tingen er at du kan overklokke mye mer om du først og fremst drar med deg resten av datamaskinen (FSB/hovedkort og minnemodulene i hovedsak), og nummer to er å forsyne komponentene dine med mer spenning. Det er nødvendig å øke spenningen for å kunne få en stabil og høy klokk, men du risikerer også å ødelegge komponenter om du ikke er forsiktig når du øker spenningen. Så jeg ville ikke begynt å tulke med spenninger før du har peiling på hvilken spenning du velger. Lenke til kommentar
Storz Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Skjønner sånn nesten. Men kan du forklare meg forskjellene mellom OCen og ikke OCen (under)? Jeg ser frekvensen, multiplier og volt. Endret 4. april 2012 av Storz Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Last heller ned CPU-Z, så kan du få litt mer detaljer. http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html Lenke til kommentar
Storz Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Jeg har det, men det viser ikke corespeed, multiplier eller noe. Endret 4. april 2012 av Storz Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Siste bildet der viser prosessoren i såkalt speedstep nedklokking. Altså prosessoren blir klokket ned for å spare strøm, siden du ikke trenger hastigheten, der og da. Derfor får du en relativt lav frekvens. Denne vil øke om du gir cpu-en noe å "jobbe med". Lenke til kommentar
Storz Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 Jeg la merke til det, åpnet et par faner, og vips oppi rundt 3600-3700 MHz. Men jeg spurte litt feil, jeg er ganske trøtt, så er ikke så våken Det jeg mente var forhold mellom volt, ram, cpu og disse tingene. alt som spiller noe rolle innen for overklokking Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Ok, la meg holde dette enkelt. Med din prosessor er det normalt å kun øke multiplikatoren for å overklokke, mens du holder selve frekvensen nede på 100 MHz. Dette er en av hovedgrunnene til at du kjøper en K, som i 2600K. Det vil si den har en åpen multiplikator. Trikset er å øke sakte men sikkert multiplikatoren, og samtidig finne ut hvilken volt du må gi den for å være stabil. Til slutt vil du normalt treffe en "vegg" der du må øke volten så ekstremt for å kunne øke prosessoren med la oss si 100 MHz, at det ikke er lønnsomt eller mulig å gå høyere. Da har du funnet hva din prosessor kan kjøre maks. Merk at det er visse volter som vil være skadelig for prosessoren din over tid. Og derfor ser du mange som holder en litt lavere frekvens/volt i forhold til hva systemet kan takle, for å skåne de ulike delene på pc-en din. Håper dette var forstålig. Er trøtt selv Lenke til kommentar
Storz Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Det var ganske forståelig, ja! Tusen takk Men hvordan vet jeg at jeg er stabil? Og når jeg er inni BIOS, så går jeg til CPU-avdelingen, setter på manual, og øker multi med 1-2 hakk hver gang, og så sjekker jeg oversiktene for å sjekke at det ikke er for varmt? Eller må jeg boote, skru på Prime95 elns, og inn i BIOS igjen, øke multi eller kutte ned? PS: Legger meg, natta! Og tusen takk for all hjelp, alle sammen! Hyggelig med ekstra hjelp som nybegynner! Endret 4. april 2012 av Storz Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Normalt bruker man prime95 eller lignende for å sjekke temperaturer og stabilitet ved 100 load, ja. Du må huske at en CPU blir ikke spesielt varm i bios, den må faktisk kjøres hardt for å virkelig se hva temperaturer du får. Selv er min prosessor på 30-35 grader i bios. Men kommer opp mot 65 grader i prime. Da kjører jeg den fra 3,2 GHz til 4,5 GHz på vann (Intel i7 3930K, socket 2011). Men du må huske å ta volten på prosessoren inn i bildet også. Denne må også økes sammen med multien. Eller vil ikke systemet ditt være stabilt. Vil egentlig anbefale deg å sjekke hvilken volt du kan kjøre systemet ditt med på stock multi. Altså prøve å få volten så lav som mulig, og enda ha et stabilt system. På denne måten vet du hvor du skal starte. Kan også være en ide å se guider på nettet. Og du må nok ha en ny kjøler om du skal til med mye overklokking. NB: Pass på temperaturene! Og pass på volten! Lenke til kommentar
Storz Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) http://rog.asus.com/...and-Information PS: Jeg går for MAKS 4.2 GHz om jeg skal overklokke eller maks 65-70 på 100% load. Er denne noe jeg kan forholde meg til? Og når du nevner de temperaturene der med vann kjøling var det litt fristene. Gikk raskt innom prisjakt.no og her er et bilde av de jeg fant som kunne være noe? Har lest mye bra om Kuhler 620, hvertfall. Endret 4. april 2012 av Storz Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Bruker selv en H80. Den er veldig god, er neste like bra som H100. Men måtte ta H80 pga jeg ikke har plass til 2x120mm vifter i mitt kabinett. Om du skal ha deg vannkjøling må du passe på at du har plass i kabinettet. Du kan merke deg at det ikke er så ekstremt stor forskjell fra vann til luft. De dyre luftkjølerene er nesten like gode som vann. Med så er heller ikke prisforskjellen mellom en dyr luftkjøler og en vannkjøler så stor heller da. Lenke til kommentar
Storz Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 Har nok så vidt ikke plass til h100, så jeg må nok ta en annen, men hvilken da? Syns ikke at de luftkjølerne er særlig estetiske, og vil gjerne at det skal se fint ut inni PCen Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Kan skrive litt jeg også, visst jeg gjenter noe så beklager jeg det, allerede mye bra skrevet her. 1: Prøv å hold deg under 70-75grader som max, jeg liker egentlig mindre også selv om cpu greier en skvett mer. Visst du hadde den tempraturen uten noe stress (feks prime eller no) så er det altfor mye volt på, pc'n din hadde skrudd seg fort av. 2: Dem ferdig programerte instillingene feks Asus har, sånn som EZ-MODE/EZ-overklokk osv har en tendens til å gi ALTFOR mye volt. Jeg har for moroskyld testet dette på flere forskjellige kombinasjoner og jeg har fått sjokk hver gang. 3: At biosen/pc'n "dobbelt bootet" bør ikke bety noe, alle hovedkort jeg har vært borti, både asus og gigabye osv gjør dette noen ganger. Men selv om det ikke BØR bety noe kan det også være på at det er ustabilt Veldig ofte er det grunnen. 4: Angående om det er så stor forskjell på cpu, jo det er det faktisk:) Utrolig forskjell fra en feks ganske dårlig chip til en ganske bra en. For å sammenligne, en kamerat har 2500k, alså samme cpu som meg. Jeg må ha 1,4v for å greie 4,7ghz men på hannes kan jeg fint ha 5ghz på samme volten. Det er utrolig stor forskjell, spesiellt på så mye ghz. 5: Installer cpu-z på nytt, den går litt banans noen ganger. Min viser feks ikke noe info visst jeg skrur den på rett etter pc'n har startet. Av-installer og installer den på nytt, den er ett av dem beste og viktiste verktøyene du kommer til å ha... Sånn, var mye det get. Beste du kan gjøre er å først finne ut hvor mye volt du kan/bør ha. Da har du fått fastslått det viktigste. Det er volten som lager varmen og den som er den "skumleste" tingen. Det jeg ville ha gjort var: 1: Gå inn i bios og sett alt tilbake til normalt, er vel F5 så alt er tilbake mener jeg. 2: Gå inn i bios igjen og trykk på knappen exit/advanced mode. 3: Finn der det står CPU Voltage og sett den til "Manuell mode" og sett tallet rett under den (CPU Manual Voltage) til ca 1,28-1,32v... Deretter starter du pc'n og cpu-z og ser at det står ca riktig volt der det står "CORE VOLTAGE". Test også prime og se hvor varm din cpu blir... Når du får gjort det så har vi noe å se etter, da blir det mye lettere å justere Edit: En ting du må huske på er at vi andre som sitter her er muligens veldig mye eldre enn deg, og for oss er det mye lettere å bare handle en ny cpu eller ting visst det går galt. 2500k/2600k er også veldig raske orginale. Så tråd varsomt og vær forsiktig visst du vil klokke, skal normalt mye til å gjøre noe veldig dumt, men muligheten er der. Endret 4. april 2012 av Ottesen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå