Moromannen Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Hei. I går klarte jeg å være så dum og trykke på en like i en YouTube comment til et såkalt Javascript. Internettsiden som åpnet seg var bare helt hvit, så jeg lukket det. I dag kjørte jeg en virusskann og fant en .exe fil på 4kb i appdata/local/temp mappen. Slettet selvfølgelig filen, men siden den kun var på 4kb tenker jeg nok at det er en orm, sikkert bare en batch fil. Jeg googlet noen av de andre filene som var oppdatert etter denne .exe filen, og det var visst noe grums der. Til slutt bestemte jeg meg for å slette alle filene opprettet etter den tiden .exe filen ble opprettet, primært .tmp filer. Er det noe mer jeg bør gjøre? Blir filene borte fra maskinen ved at jeg kun sletter dem og tømmer papirkurven? Er det sannsynlig at det er noen flere filer i andre mapper, og hvordan finner jeg i så fall dem? Har prøvd å kjøre en fullstendig virusskann igjen nå, men når virusene først er inne, så pleier vel ikke antivirusprogrammene å finne så mye. Takker for hjelp Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Selvfølgelig finner virusskannere ting som ligger på disken. I motsatt fall hadde det ikke vært vits å sløse minne på å ha dem i gang. Lenke til kommentar
Moromannen Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 Selvfølgelig finner virusskannere ting som ligger på disken. I motsatt fall hadde det ikke vært vits å sløse minne på å ha dem i gang. Det er sant, men jeg hadde jo ca 10 .tmp filer som i følge google var ulike virus, og avast fant ingen av dem Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Vurder å kjøre "noscript" (tillegg til Firefox) eller lignende. Det er kjekt å kunne ha kontroll over lsike ting som åpner seg slik at om du plutselig blir redirected pga. en side er blitt hacket, eller du trykker på en link som du trodde var trygg men viste seg å ikke være det så sitter du ikke i saksen. Det vil ikke fikse evt. eksisterende infeksjon selvfølgelig, men prevansjon er bedre enn kur. For nå ville jeg bare tatt en dobbel AV-scan med f.eks. housecall + Eset (begge er online scannere uten installasjon). Kommer du ut clean da så er du sansynligvis ok. -Stigma Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Er det noe mer jeg bør gjøre? Blir filene borte fra maskinen ved at jeg kun sletter dem og tømmer papirkurven? Er det sannsynlig at det er noen flere filer i andre mapper, og hvordan finner jeg i så fall dem? Har prøvd å kjøre en fullstendig virusskann igjen nå, men når virusene først er inne, så pleier vel ikke antivirusprogrammene å finne så mye. Takker for hjelp Dette var antageligvis en exploit / drive by download. Du ble redirectet til en med en exploit infisert webside som installerte malware på din pc. (hvis software ikke var updatet) Kjør scan med følgende programmer og post loggene. Og hva het denne exe filen som Av-scannern fant? Post loggen fra scan. http://www.malwareby...lwarebytes_free http://www.surfright.nl/en/hitmanpro/ Endret 4. april 2012 av TheGenius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå