Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Håndbrekk slipper ikke - rust?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2003 Opel Astra coupe, hvor håndbrekket ikke vil slippe helt. Hjulene er ikke helt låst, men de holder igjen ganske bra. Mistenker rust et sted, ettersom jeg første gang opplevde dette etter å ha vasket bilen i en vaskeautomat. Er det noe man kan se på selv, eller må den på verksted? Har svært liten erfaring med mekking.. =)

Tips og råd mottas med takk =)

Endret av This is David
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å smøre vaieren høres ut som en god idé, men er det noe jeg kan gjøre selv? Er den synlig/tilgjengelig fra undersiden, eller sitter den innenfor noe deksel av noe slag eller liknende? Holder det med f.eks. 5-56 eller må jeg ha noe annet å smøre med?

Lenke til kommentar

Jeg har litt erfaring.

1. Gratulerer, alle bilbutikker stengt til 10. april. (been there). Ingenting åpent påskeaften.

2. Kjøp kalipper, bremsevæske, nye klosser og brekkwire. Wire og klosser kjøper jeg på Ebay. Vurder nye bremseslanger kopperpakninget og skiver. Dersom hjullagre må demonteres, vurder å bytte lagre. Kjøp inn alt og evt. lever tilbake deler du ikke trenger.

Du trenger også kanskje verktøy til å skru inn kalipperstempel. Dette verktøyet koster fra 299 på BT. Jeg fikk det til uten, men ble noen grader på kalipper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom brekket fryser, er kan man skifte kablene uten å få dårlig samvittighet. Kablene er så billig at det bare er tull å begynne å grise med CRC-spray. Kablene må ut uansett og det tar noen timer, spess uten løftebukk. Ofte finner man også mye rust i gjennomføring gjennom karosseriet. Dette bør også fikses. Da går tiden, sukk. :-\

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Ludvig! Jeg sneik meg unna den verste mekkejobben likevel, jeg fant ut at det er på høyre bakhjul den henger. Gummien rundt der wiren går inn i strømpa var tørr og sprukken, og vann har nok funnet veien inn og dannet rust. Jeg sprayet på litt 5-56 og lukket øynene etterpå, satser på at det holder til jeg skal ha ny bil. Den holder fortsatt litt igjen, men jeg kan bare dra i wiren innenfor dekket så slipper den. Bruker håndbrekket så lite at det ikke burde være noe problem. Huff, skulle virkelig ønske jeg var mer bilinteressert, men dengang ei.. Hadde sikkert spart en del penger på det.

Men takk igjen =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...